کد خبر: ۱۳۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
اول اردیبهشت‌ماه سالروز بزرگداشت استاد سخن؛

اجرای برنامه‌های یادروز سعدی طی ۷ روز در فضای مجازی / لزوم بازخوانی اندیشه‌های شیخ اجل

امسال با توجه به شرایط شیوع كرونا، برنامه‌های بزرگداشت شیخ اجل، سعدی شیرازی نیز مانند سایر برنامه‌هایی كه هر ساله به‌صورت تجمعی برگزار می‌شد، تنها در فضای مجازی اجرا خواهند شد.

به گزارش شیرازه به نقل از ایكنا، اول اردیبهشت‌ماه، مصادف با سالروز بزرگداشت استاد سخن، شیخ اجل، سعدی شیرازی است كه بدین‌مناسبت هر ساله برنامه‌های متعددی هم در زادگاه و جوار آرامگاهش به‌مدت یك هفته اجرا می‌شوند و هم در سایر نقاط كشور و البته سایر نقاط دنیا.

اما امسال شیوع ویروس كرونا بر برنامه‌های یادروز سعدی مانند تمام برنامه‌های تجمعی دیگر تأثیر گذاشت و موجب شد تا این برنامه‌ها تنها در فضای مجازی به اجرا درآیند.

برنامه‌های یادروز سعدی به‌مدت ۷ روز اجرا خواهند شد كه در این مدت ۷ حکایت، ۷ غزل، ۷ کتاب، ۷ سخنرانی، ۷ قطعه موسیقی و ۷ اثر خوشنویسی از اینستاگرام مرکز سعدی‌شناسی(@sadishenasi)  و دیگر نهادهای فرهنگی، پخش می‌شود.

اجرای برنامه‌های «یك هفته با سعدی و سپهری»
از آنجا كه یادروز سعدی امسال همزمان با چهلمین سال درگذشت شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری است، به‌همت مرکز فرهنگی شهر کتاب و با همکاری مرکز سعدی‌شناسی «یک هفته با سعدی و سپهری» از روز دوشنبه، اول اردیبهشت‌ماه تا دوشنبه، ۸ اردیبهشت‌ماه در فضای مجازی برگزار می‌شود و شاعران و نویسندگان و پژوهشگران از سعدی و سپهری، با ارائه مقاله، یادداشت و پیام تصویری، سخن خواهند گفت.

این برنامه‌ها از امروز، ۳۱ فروردین‌ماه با اجرای زنده گروه موسیقی همنوازان ایران، سخنرانی و شعرخوانی تماماً به‌صورت مجازی از ساعت ۲۰.۳۰ در آرامگاه سعدی آغاز خواهند شد.

در این راستا کتابخانه تخصصی سعدی بر روی سایت مرکز سعدی‌شناسی به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و همچنین دفتر هشتم دوسالانه سعدی‌شناسی نیز که در واقع بیست و ششمین دفتر سعدی‌شناسی است که از سال ۱۳۷۷ تاکنون منتشر شده، به‌زودی در روی سایت مرکز سعدی‌شناسی بارگذاری خواهد شد.

علاوه بر این‌ها دومین جشنواره ملی «گلستان‌خوانی» با همکاری شهرداری شیراز و مؤسسه حدیث آرزومندی برگزار خواهد شد و گروه موسیقی ت ِم تِریو کلیپ ویژه روز سعدی را ارائه خواهند داد؛ شاعران، نویسندگان و هنرمندان، پژوهشگران و مدیران ملی و استانی نیز، پیام‌های کتبی و تصویری خود را ویژه یادروز سعدی در سایت‌های مختلف منتشر خواهند کرد.

امسال نیز قرار بود که همایش سعدی و میتسکوویچ و سعدی و امرسون در ایران، لهستان و آمریکا برگزار شود که به دلیل شرایط بحرانی جهان، به زمان مناسبی موکول شد البته در برخی از شهرهای ایران و جهان، سخنرانی مجازی، ویژه بزرگداشت سعدی برگزار خواهد شد، به‌عنوان مثال خانه کتاب ایران، دانشگاه الزهرا(س) و برخی از مؤسسات انتشاراتی معتبر مراسم یادروز سعدی را نیز به گونه مجازی برگزار خواهند کرد.

سخنرانی‌های اساتید ادبیات ایران در فضای مجازی
همچنین برخی از استادان و پژوهشگران نیز به‌صورت مجازی به سخنرانی و شعرخوانی خواهند پرداخت. به‌عنوان مثال در صفحه كمیسیون ملی یونسكو ایران اساتیدی چون اصغر دادبه با موضوع سعدی و انسان پریشان عصر حاضر از ساعت ۲۱ تا ۲۱:۳۰ روز دوشنبه، اول اردیبهشت‌ماه سخنرانی خواهد كرد.

عبدالمحمود رضوانی با موضوع جایگاه جهانی با تأكید بر ترجمه آثار شیخ اخل در ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲ همان روز نیز به ایران سخن خواهد پرداخت.بهاءالدین خرم‌شاهی نیز با موضوع تأثیر شیخ اجل سعدی بر حافظ در روز چهارشنبه، ۳ اردیبهشت‌ماه ساعت ۲۱ نیز سخنرانی می‌كند.

البته شرایط ویژه کشور از سویی دیگر هم موجب شده که میزان سخنرانی‌ها و توجه‌ها به سعدی در فضای مجازی، بیشتر شود؛ همچون انجمن فرهنگ و ادب شیراز که تاکنون نزدیک به صد نشست «بر خوان سعدی» برگزار کرده و در ادامه این نشست‌ها، برخوان سعدی مجازی به مناسبت یادروز سعدی در شیراز و نی‌ریز برگزار خواهد شد.

در اجرای برنامه‌های یادروز سعدی در سال جاری نهادهایی همچون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، شهرداری شیراز، صدا و سیمای مرکز فارس و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با مركز سعدی‌شناسی همكاری دارند.

كوروش كمالی سروستانی، مدیر مركز سعدی‌شناسی و دبیر اجرایی برنامه‌های یادروز سعدی امروز، ۳۱ فروردین‌ماه در این باره گفت: درست است كه امسال امكان اجرای برنامه‌های حضوری نداریم، اما تلاش می‌كنیم تا برنامه‌هایی یادروز سعدی را در فضای مجازی به بهترین شكل ممكن اجرا كنیم.

حضور جهانی اندیشه‌های سعدی در روزگار كنونی
وی به سخنرانی نخست وزیر اسپانیا درباره همدلی و همراهی جهانی در مهار ویروس كرونا طی روزهای اخیر كه در آن به شعر سعدی «بنی آدم اعضای یكدیگرند» اشاره كرد و آن را افتخاری برای ایرانیان دانست و گفت: این حُسن انتخاب، نشان‌دهنده حضور جهانی اندیشه‌های انسان دوستانه سعدی در روزگار ماست.

كمالی سروستانی با تأكید بر اینكه اندیشه و سخن سعدی برای تمام اعصار بشری به‌خصوص شرایط كنونی كه دنیا در مقابل ویروس كرونا و مشكلات ناشی از آن قرار گرفته است، بسیار كاربرد دارد و باید آن را بازخوانی كنیم، گفت: سعدی در آثارش، در اندیشه پی‌ریزی «نگرشی نو» در عصر خویش است؛ نگرشی که از خوش‌بینی نسبت به توانایی‌های بشر برای حل مشکلات جمعی و فردی، درمان رنج بشری و غنی ساختن زندگی اجتماعی برخوردار است.

مدیر مركز سعدی‌شناسی با بیان اینكه دغدغه‌ها و آمال سعدی، تنها برای تعالی و کرامت انسانی بوده است، گفت: آنچه که مردمان عصر ما، در هر کجای جهان، بیش از هر زمان دیگری بدان نیازمندند و بی‌شک این همه در راستای همدلی، تفاهم، صداقت و نوع‌دوستی روی خواهد داد.

انتهای پیام

نظرات بینندگان