کد خبر: ۱۳۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
هشتاد و چهارمین بسته ویژه خبری؛

طلایی: با اتهام‌ سکه می‌خواهند قالیباف را بدنام ‌کنند / واکسن "ویروس‌کرونا" تا حداقل ۱۸ ماه آینده در دسترس نخواهد بود / جسد سفیر چین در اسرائیل در خانه اش پیدا شد/مهدی تاج در AFC پست گرفت/ میرسلیم به دزدان دریایی کارائیب هشدار داد

رصد‌خانه؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند مسیح مهاجری: چون «اصل برائت» دست‌شان را می‌بندد، از عنوان جعلی «عدم احراز صلاحیت» استفاده می‌کنند / بند «عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی» از طرح مجلس حذف شد / سردار رحیمی: در مورد صدور گواهینامه موتورسواری بانوان تابع قانون هستیم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
 طلایی: با اتهام‌ سکه می‌خواهند قالیباف را بدنام ‌کنند /  واکسن

 تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه را می‌بینید.

رهبر معظم انقلاب سخنران ويژه روز قدس امسال 

قائم مقام شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی: به دلیل شرایط شیوع بیماری، امسال در روز قدس برنامه ویژه سخنرانی رهبر انقلاب خطاب به امت اسلامی را خواهیم داشت. برای بهره مندی حداکثری از این بیانات در هیچ جای کشور مراسمی با عنوان روز قدس نخواهیم داشت.

 بند «عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی» از طرح مجلس حذف شد

سید حسین نقوی حسینی اظهار داشت: روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای به بررسی جزییات طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی پرداخت و مواد پانزده گانه آن را تصویب کرد. وی افزود: در آخرین بررسی کمیسیون بنا بر پیشنهاد و درخواست وزارت ورزش بند مربوط به عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی حذف شده است. هفته گذشته، دو فوریت طرح مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی به تصویب رسید، در همان جلسه علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون امنیت ملی خواست که هرچه سریع‌تر این طرح را در دستور کار و بررسی قرار دهد که این کمیسیون روز گذشته مواد آن را تصویب کرد.

جسد سفیر چین در اسرائیل در خانه اش پیدا شد

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی اعلام کرد که صبح امروز (یکشنبه) جسد «دو وی» سفیر ۵۸ساله چین در اراضی اشغالی در خانه وی در «هرتزلیا» پیدا شد. طبق این گزارش، یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی هم‌اکنون ضمن تأیید خبر درگذشت سفیر چین اعلام کرد که نیرو‌های پلیس در حال حاضر در خانه دو وی مستقر شده و در حال بررسی علت این حادثه هستند. بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، دو وی در ماه فوریه سال جاری میلادی بعنوان سفیر چین در اراضی اشغالی منصوب شده بود و به همراه همسر و پسر خود در اقامتگاهش در هرتزلیا در تل‌آویو به سر می‌برد. هنوز هیچ‌گونه جزئیاتی درباره این خبر منتشر نشده و اخبار تکمیلی متعاقباً به این خبر افزوده می‌شود.

سردار رحیمی: در مورد صدور گواهینامه موتورسواری بانوان تابع قانون هستیم

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه در موضوع گواهینامه موتورسواری برای بانوان نیروی انتظامی تصمیم گیر نیست اعلام کرد: برای این مساله تابع قانون هستیم که فعلا اجازه نمی‌دهد.

واکنش یک اصولگرا به پیشنهاد جدید سیدمحمد خاتمی

ناصر ایمانی گفت: گفت‌وگوی ملی لوازمی دارد که همه طرف‌ها باید به آن پایبند باشند تا امکان بررسی و شرایط صحبت کردن درباره مسائل فراهم شود. آشتی ملی و ضرورت انجام آن موضوعی است که دوباره و با مطرح شدن توسط سیدمحمد خاتمی به عرصه نقد در بستر سیاسی ایران بازگشته است. ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در این باره اظهار داشت: اینکه آقای خاتمی برای بار چندم از ضرورت آشتی ملی حرف می‌زند، فی‌نفسه اشکال ندارد، اما نکته قابل توجه این است که ایشان چه پیشنهادهایِ اجرایی برای این امر دارد. در واقع هیچ کسی از آشتی ملی بدش نمی‌آید، اما اینکه به طور کلی‌گویی موضوع ضرورت آشتی ملی طرح شود و وارد مصادیق نشویم، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد. او در ادامه سخنانش گفت: باید دید ملزومات آشتی ملی چیست و آیا گروه‌ها به ملزومات این امر اعتقاد دارند یا نه؟ همچنین باید پرسید جریان اصلاحات چقدر آمادگی آشتی ملی دارد و حاضر به پرداختن هزینه‌هایش است. اصلاح‌طلبان در مسائل مختلف موجی از تخریب‌ها و به هم ریختن صحنه را اجرایی می‌کنند؛ مثلاً از همین حالا نسبت به مجلس جدید سیاه‌نمایی می‌کنند و بعد از سه ماه همچنان درباره سلامت انتخابات ابهام‌زایی می‌کنند.

پاسخ صریح علی مطهری به درخواست روزنامه کیهان برای بیان دلایل ردصلاحیت

علی مطهری در نامه‌ای خطاب به روزنامه کیهان که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است؛ نوشت: با اهداء سلام، نظر به این که در شماره چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت آن روزنامه، صفحه ۱۱، مطلبی تحت عنوان «علی مطهری اگر جرئت دارد علت رد صلاحیت خود را بیان کند» درج شده بود، مستدعی است طبق قانون مطبوعات مطلب ذیل در اولین شماره آن روزنامه در همان محل عیناً درج گردد: در صفحه ۱۱ روزنامه کیهان شماره چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت مطلبی با عنوان «علی مطهری اگر جرات دارد علت رد صلاحیت خود را بیان کند» درج شده بود و در ذیل آن بخشی از مصاحبه آقای کدخدایی با روزنامه شرق آمده بود که عنوان مطلب و متن آن تناسبی با هم نداشت. آنچه به بنده به عنوان دلیل رد صلاحیت گفتند سه چیز بود. یکی این که چرا گفته‌اید «نهم دی اگر موجب تفرقه شود دیگر یوم الله نیست بلکه یوم الشیطان است.» گفتم درست است، الان هم همین را می‌گویم. دیگر این که گفتند «چرا گفته‌اید ما با آقای ابراهیم یزدی رفتار خوبی نداشتیم؟» گفتم هنوز هم همین را می‌گویم، نیازی نبود آن پیرمرد را بازجویی و زندانی کنیم. سوم اینکه گفتند چرا درباره رفع حصر خانگی محصوران صحبت کرده‌اید؟ شما باید بگویید نظر من بر رفع حصر بوده، ولی وقتی نظر رهبری را شنیدم نظرم عوض شد. گفتم اولاً من دروغ نمی‌گویم. ثانیاً خود مقام رهبری گفته‌اند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد حرفش را بزند. بعد به آن حقوقدان شورای نگهبان گفتم من متأسفم که شما با این طرز فکر عضو شورای نگهبان هستید. حیف خون شهید مطهری که به زمین ریخت تا من امروز این حرف‌ها را از شما بشنوم؛ بنابراین آنچه که به بنده برای دلایل رد صلاحیت گفتند همین بود و البته اگر به آن حقوقدان شورای نگهبان می‌گفتم «درست می‌فرمایید، من اشتباه کردم» قطعاً صلاحیت من تأیید می‌شد، ولی من پا روی اصول نگذاشتم و نخواستم این رویه غلط یعنی رد صلاحیت به خاطر اظهارنظر ادامه پیدا کند و این بلا به سر دیگران نیز بیاید. اما موضوع خبرنگاران را که آقای کدخدایی گفته‌اند آقای مطهری می‌توانستند خبرنگاران را به داخل جلسه ببرند، اولین بار است که می‌شنوم. موضوع خبرنگاران اصلاً به من گفته نشد که می‌توانید خبرنگار به داخل جلسه ببرید. فقط زمان خروج، یک نفر به من گفت: می‌توانید با خبرنگار مصاحبه کنید. من ملاحظه شورای نگهبان را کردم. اگر به خبرنگار می‌گفتم به این دلایل مرا رد صلاحیت کرده‌اند، به ضرر شورای نگهبان تمام می‌شد و شاید اصلاً منتشر نمی‌کردند.

 برگزاری مسابقات ورزشی از ۲۲ خرداد مجاز شد

پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، تمرینات تیم‌های ورزشی با تماس بدنی کم از اول خرداد ماه و برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزشی با تماس بدنی کم  از ۲۲ خرداد ماه بدون حضور تماشاگر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تحت نظارت دقیق فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز است.

 کرونا در استان فارس خیز برداشت
مروز شناسایی ۱۰۴ بیمار جدید/ افزایش مبتلایان به ۴۸۷۴ نفر

 وضعیت کرونا در استان طی روزهای گذشته و امروز در مسیر افزایش مبتلایان قرار گرفت و با دور خیزی ملموس آمار مبتلایان روزانه به کانال سه رقمی بازگشت و رو به فزونی گذاشت.
کارشناسان حوزه سلامت در این استان همچنان توصیه می‌کنند مردم با استفاده از ماسک در هنگام خروج از خانه، پرهیز از ترددهای غیرضروری و رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند.

 مشمولان خدمت وظیفه عمومی مشکلی برای شرکت در کنکور ندارند

رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی: کلیه مشمولان فارغ التحصیل سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ می توانند در آزمون های سراسری سال ۱۳۹۹ شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن و دارا بودن شرایط قانونی ادامه تحصیل آنان بلامانع است.

طلایی: با اتهام‌سکه می‌خواهند قالیباف را بدنام‌ کنند

مرتضی طلایی در پاسخ به این که «گفته می‌شود که آقای قالیباف در جلسات خود سکه هم به بعضی از منتخب‌ها می‌دهد.» گفت: این‌ها از آن شیوه‌های بد اخلاقی است که وجود دارد و ما به آن متوسل می‌شویم تا طرفمان را بدنام کنیم و من تضمینی به شما می‌گویم که هرگز چنین چیز‌هایی اتفاق نیفتاده است، چون من آقای قالیباف را می‌شناسم، پس این‌ها اتهامات و جوسازی‌هایی است که علیه آقای قالیباف صورت می‌گیرد تا با این فضاسازی‌ها ایشان را از میدان به در کنند. آیا واقعا به نظر شما عقل و فکر سیاسی آقای قالیباف انقدر کم است که همچین کاری را انجام دهد؟ او هرگز چنین کاری را نکرده است و نخواهد کرد.

 واکسن "ویروس‌کرونا" تا حداقل ۱۸ ماه آینده در دسترس نخواهد بود

بیشتر افراد سراسر جهان به دنبال این هستند تا دریابند چه زمانی واکسن بیماری کووید-۱۹ در دسترس خواهد بود زیرا کشورهای جهان نمی‌توانند برای طولانی مدت سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی را در جامعه برقرار کنند.
به نقل از یورونیوز، در حالی که کشورهای اروپایی محدودیت‌های قرنطینه را کاهش داده‌اند و با آغاز سفرها در اواسط ژوئن موافقت کرده‌اند، بسیاری از مقامات هشدار داده‌اند که واکسن این بیماری حداقل تا ۱۸ ماه دیگر در دسترس نخواهد بود.
"فریدریک ویدال"(Frédérique Vidal) وزیر تحقیقات فرانسه روز گذشته در گفتگویی رادیویی با شبکه رادیویی "یوروپ وان"(Europe ۱) گفت: تحقیقات درباره واکسن به طور معمول چندین سال طول می‌کشد. کارهای آزمایشگاهی محققان در آزمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که سرعت توسعه واکسن در مراحل بالینی رو به پیشرفت است و امید است طی ۱۸ ماه آینده این واکسن آماده شود. اینکه فکر کنیم می‌توانیم زودتر از این زمان تعیین شده واکسنی آماده کنیم که مردم را به خطر نیندازد، غیرمنطقی است.
اظهارات ویدال در تضاد با اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است؛ زیرا ترامپ روز جمعه گفت که امیدواریم که تا پایان سال جاری و یا پیش از آن به واکسن دست پیدا کنیم.
یک مدیر اسبق شرکت داروسازی نیز اظهار کرد که ممکن است واکسن این ویروس تا پایان سال ۲۰۲۰ توسعه داده شود.

چهارمین نفتکش حامل بنزین ایران از جبل‌الطارق عبور کرد

بر اساس اطلاعات مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی نفتکش فاکسون حامل فرآورده‌های نفتی ایران برای رسیدن به آمریکای لاتین از جبل‌الطارق عبور کرد.پس از فورچون، پتونیا و فارست، این چهارمین نفتکش حامل بنزین یا گازوئیل ایران است که بنا به ادعای رسانه‌های غربی به سمت آمریکای لاتین و به احتمال زیاد ونزوئلا در حرکت است.مقامات رسمی ایران هنوز خبر حمل این محموله‌های سوخت به سوی ونزوئلا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که هیچ یک از این نفتکش‌ها برخلاف رویه‌های متداول صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در شرایط تحریم،‌ سامانه‌های مکان‌یابی خود را خاموش نکرده‌اند.

میرسلیم به دزدان دریایی کارائیب هشدار داد

عضو حزب موتلفه و نماینده تهران در مجلس یازدهم در توئیتی نوشت: به دزدان دریایی کارائیب هشدار می‌دهیم که عین الأسد را نباید فراموش کنید.
سید مصطفی میرسلیم، در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در مقابل نفتکش‌های ایرانی در دریای کارائیب نوشت: به اعتبار خون شهیدان و اقتدار موشکی خود، تحریم را می‌شکنیم، با کشتیرانی تحت پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران سینه اطلس را می‌شکافیم و با کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری معاملات خود را با هر طرفی که اراده شود، برقرار می‌کنیم. به دزدان دریایی کارائیب هشدار می‌دهیم که: عین الأسد را نباید فراموش کنید.

مهدی تاج در AFC پست گرفت

نواب رییس AFC به همراه شیخ سلمان به عنوان اعضای کمیته اضطرار این کنفدراسیون انتخاب شدند. شیخ سلمان، رییس کنفدراسیون فوتبال و نواب رییس این کنفدراسیون به عنوان اعضای کمیته اضطرار AFC انتخاب شدند. مهدی تاج، رییس پیشین فدراسیون فوتبال و نایب رییس AFC نیز در این کمیته حضور دارد. او سال گذشته به عنوان نماینده منطقه آسیایی مرکزی توانست این سمت را از علی کفاشیان بگیرد. نمایندگان قطر، مغولستان، میانمار و پاکستان نیز به عنوان نواب رییس و نمایندگان سایر مناطق آسیا در این کمیته حضور دارند.کمیته اضطرار وظیفه حل و فصل مشکلات کمیته اجرایی را دارد که به سرعت مورد تصویب قرار می‌گیرد.


نامه تند ظریف به دبیر کل سازمان ملل

 در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. ظریف در این نامه ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرده است.

 شاخص کل بورس از مدار میلیونی دورتر شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۹۰۱۴ واحدی معادل ۱.۹۳ درصد به رقم ۹۶۸ هزار و ۴۶۰ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۰۶ واحدی به رقم ۱۰ هزار و ۹۵۵ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۵۰۵۵ واحدی معادل ۱.۹۳ درصد به رقم ۲۵۷ هزار و ۴۸۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۳۴۸۱ واحدی معادل ۱.۱۲ درصد، عدد ۳۰۶ هزار و ۶۸۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۳۰۷ واحدی معادل ۱.۱۲ درصد به رقم ۲۰۳ هزار و ۲۸۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۱۶۰۹ واحد کاهش معادل ۲.۵۱ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۲۲۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۰۶۲۰ واحد کاهش معادل ۲.۷۶ درصد به رقم ۷۲۶ هزار و ۱۵۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۰۵۸۹ واحد کاهش معادل ۰.۵۶ درصد همراه بود و عدد ۱ میلیون و ۸۸۵ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

فضای مجازی بورس را منفی کرد؟

علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگویی با بیان اینکه شاخص کل بورس در روزهایی ۴۰ هزار واحد رشد کرده است، اظهار کرد: هفته‌هایی بوده که شاخص کل در تمام روزهای آن صعود کرده است. در این شرایط طبیعی است که برخی شناسایی سود ‌کنند و اقدام به فروش سهام خود در شرایطی که سود کرده‌اند، بکنند. وی با اشاره به نقش فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در کاهش شاخص گفت: در این میان فضای مجازی و برخی رسانه‌ها هم با اینکه بورس کشور مورد توجه قرار بگیرد موافق نیستند و بر حبابی بودن بورس تاکید می‌کنند. این موضوع در ذهن مخاطبان بی اثر نیست. وی با تاکید بر اینکه منابعی از بازار سرمایه خارج نشده است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا سهم‌ها را در قیمت بهتر خریداری کنند. باید توجه داشت بازار سرمایه یک بازار میان مدت است و سرمایه‌گذار نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشد.

دلار رسما وارد کانال ۱۷ هزار تومانی شد

بازار ارز امروز نیز با افزای قیمت‌ها همراه شد. در این میان، صرافی‌های بانکی ابتدا با افزایش ۱۲۰ تومانی، تابلوی نرخ دلار و یورو را به روز رسانی کردند و در نهایت باز هم افزایش نرخ را در دستور کار خود قرار دادند و پس از مدت ها، قیمت دلار این صرافی‌ها به کانال هفده هزار تومانی وارد شد؛ بنابراین، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی سطح کشور، به نرخ ۱۶۹۲۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۷۰۲۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۲۲۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۸۳۲۰ تومان از مردم خریداری و با رشد ۲۲۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۸۴۲۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

قیمت سکه طرح جدید ۲۸ اردیبهشت ۹۹

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۹ در بازار آزاد به ۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۴۳ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۱۵ هزار و ۶۳۵ تومان است.

کرونا کسری بودجه ایران را افزایش می‌دهد

موسسه فیچ سلوشنز (بیزنس مانیتور سابق) در جریان پایش بازار‌های نوظهور به پیش‌بینی برخی متغیر‌های اقتصادی در ایران به عنوان یکی از کشور‌های منتخب پرداخته و پیش‌بینی کرده است با کاهش قیمت نفت و همچنین به‌ واسطه اعطای بسته محرک در دوره شیوه کرونا، کسری بودجه دولت افزایش پیدا کند و از ۴.۸ درصد تولید ناخالص داخلی در سال مالی گذشته به ۵.۶ درصد برسد.

بازار خودرو در انتظار اعلام قیمت از سوی شورای رقابت

مشاهدات میدانی از بازار خودرو پایتخت حاکی از بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان است؛ هر چند قیمت‌ها نسبت به روزهای گذشته روند نزولی داشته اما در عمل خرید و فروشی انجام نمی شود. بررسی بازار نشان دهنده افت قیمت خودروها نسبت به هفته گذشته است. به طور مثال هر دستگاه پراید امروز بین ۶۵ تا ۶۷ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۱۶ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۱۶ تا ۱۱۷ میلیون تومان، پژو پارس ۱۳۰ میلیون تومان، دنا پلاس ۱۷۰ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۷۳ تا ۷۴ میلیون تومان و ساینا فول ۸۱ تا ۸۳ میلیون تومان قیمت گذاری شدند. کارشناسان خودرو می گویند: در حالی که قیمت‌گذاری خودروها کار سختی نیست، اما نمی‌دانیم چرا تاکنون شورای رقابت نسبت به اعلام قیمت خودروهای دو خودروساز بزرگ اقدام نکرده است؟ آنان معتقدند: در این شرایط خریدار منتظر اعلام قیمتهاست و فروشنده هم دو دل است، بنابراین نه کسی می خرد و نه کسی می فروشد. 

به گفته کارشناسان، اکنون با گذشت چند روز از جلسه ستاد تنظیم بازار و اعلام نشدن قیمت ها، خریداران و فروشندگان مشکوک شده اند که نکند قیمت ها دوباره افزایش یابد. سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت در این زمینه به ایرنا گفت: اگر قیمت ها مطابق فرمول و دستورالعمل سازمان حمایت تعیین شود، ریزش سنگینی را در قیمت ها شاهد خواهیم بود. وی معتقد است قیمت های کنونی که در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی شاهد هستیم، واقعی نیست. در ماه‌های گذشته خودروسازان در نبود شورای رقابت، عرضه را کاهش دادند که یک عامل افزایش قیمت‌ها بود. اکنون معاملات خودرو در بازار به حدود صفر رسیده و اگر قیمت‌ها اعلام شود معاملات مجدد آغاز خواهد شد و بازار راه خود را پیدا خواهد کرد. اگر دستورالعمل شورای رقابت ابلاغ شود، خودروها ۱۰ درصد بیش از قیمت فاکتور شده خودروسازان به فروش خواهند رسید و تثبیت خواهند شد و کسی نمی‌تواند به صورت سلیقه‌ای قیمت‌گذاری کند. هرچند قیمت ارز این روزها بر مدار صعود است، ظاهراً کاهش قیمت خودروهای داخلی به بازار خودروهای مونتاژی و خارجی نیز سرایت کرده و کاهش قیمت ها را در این بازار شاهدیم.

پارکینگ‌ها از پذیرش خودرو بدون پلاک محروم شدند

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت از اتخاذ تصمیماتی در خصوص عدم خروج خودرو بدون پلاک از خودروسازی و تعیین تکلیف وضعیت خودروهای احتکار شده در پارکینگ‌ها خبر داد و گفت: محدودیت‌هایی برای خودروهای فاقد پلاک که در پارکینگ‌ها قرار دارند در نظر گرفته شد. معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین تاکید کرد: پارکینگ‌ها حق پذیرش خودرو بدون پلاک را ندارند.

نفت اوپک به مرز ۲۵ دلار رسید

با اعلام کاهش بیش از انتظار ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت در معاملات در روز پنجشنبه به بشکه ای ۳۰ دلار رسید و همین سبب افزایش قیمت سبد نفتی اوپک شد. اوپک در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (25 اردیبهشت) با یک دلار و ۶۸ سنت افزایش ۲۴.۹۳ دلار فروخته شده است. این نوع نفت چهار شنبه (۲۴ اردیبهشت) ۲۳.۲۵ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

خوش‌بینی اوپک در مورد پشت سر گذاشتن بدترین بحران نفت

یک مقام ارشد اوپک گفت: اوپک محتاطانه خوش بین است که بدترین بحران نفتی که توسط شیوع کرونا ایجاد شد، رو به پایان است. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفت: با توجه به بهبود اقتصاد جهان، چشم انداز بازار برای نیمه دوم سال، به نظر دلگرم کننده می‌آید. وی افزود: این کارتل نفتی و هم پیمانانش به سرعت در حال اجرای تعهدات کاهش تولید خود هستند. بارکیندو در مصاحبه تلویزیونی بلومبرگ گفت: «ما در اوپک محتاطانه خوش بین هستیم که شرایط ناگوار را پشت سرگذاشتیم... آنچه ما در آوریل شاهد بودیم، غیرعادی بود اما اعضای گروه برای حل آن تلاش کردند.» بارکیندو گفت: اوپک پلاس زمانی که در ماه ژوئن که گرد هم بیایند، تمامی گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد. کاهش تولید روزانه 9.7 میلیون بشکه‌ای که از ابتدای ماه می آغاز شد، پس از دو ماه به تدریج کاسته خواهد شد. هنوز زود است که بگوییم که آیا این گروه برای تغییر در این طرح تصمیم می‌گیرد یا نه. وی توضیح داد: این کارتل، شرایط اقتصاد جهانی، روند بهبود تقاضا برای نفت و شرایط شیوع کرونا را در مذاکراتش بررسی خواهد کرد.

آغاز دور جدیدی از احتکار مواد غذایی در چین

چین به دلیل احتمال وقوع موج دوم شیوع ویروس کرونا در جهان و نرخ آلودگی نقاط دیگر که نگرانی هایی را نسبت به زنجیره تامین جهانی برانگیخته است، از شرکت های بازرگانی و تولیدکنندگان مواد غذایی خواست حجم ذخایر غلات و دانه های روغنی را افزایش دهند. به گزارش ایسنا، سه منبع بازرگانی چینی به رویترز گفتند: در تماس روزهای اخیر وزارت بازرگانی چین از بازرگانان و تولیدکنندگان مواد غذایی خواسته شده است حجم خرید سویا، روغن سویا و ذرت را افزایش دهند. به گفته یکی از این منابع آگاه، وزارت بازرگانی چین در نشست سه شنبه گذشته با برخی از شرکتهای دولتی به بررسی چگونگی تضمین تامین مواد غذایی در طول بحران پاندمی ویروس کرونا پرداخت. صادرات سویا از برزیل به چین در مارس و آوریل به دلیل بارندگیهای سنگین و کمبود نیروی کار به دلیل تدابیر قرنطینه ای به تاخیر افتاد و باعث کاهش موجودی سویا در چین شد. اگرچه تحویل محموله ها از آن زمان بهبود پیدا کرده، مقامات چینی نگران اختلالات جدید در روند تامین هستند. شرکت کشاورزی دولتی COFCO و شرکت سینوگرین در هفته های اخیر خرید سویا و ذرت آمریکایی را افزایش داده اند. به گفته دو بازرگان مطلع، واردکنندگان چینی حداقل چهار محموله به میزان حدود ۲۴۰ هزار تن سویای آمریکایی را دوشنبه گذشته برای آغاز تحویل در ژوییه خریداری کردند. پکن همچنین سهمیه واردات ذرت برای خریداران بزرگ را افزایش داشته و زمینه را برای خریدهای بیشتر هموار کرده است.

راهکار جالب بریتانیا در فروش خودرو

طبق برنامه جدید دولت بریتانیا نمایندگی‌های فروش این کشور با سیستم جدیدی به نام «سفارش و دریافت» کار خود را آغاز می‌کنند. البته بخش سالن نمایشگاه‌ها دست‌کم تا اول ژوئن باز نخواهند شد. در سیستم «سفارش و دریافت»، خودرو در بیرون از نمایندگی قرار داده می‌شود و پس از ضدعفونی برای تحویل به مشتری آماده خواهد شد. این روش جدید که در آن حداقل تماس انسانی تعبیه شده است امکان فروش خودرو را فراهم می‌کند و به مشتریان اطمینان می‌دهد که با حفظ فاصله اجتماعی خودروی خود را تحویل خواهند گرفت. تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در ماه مارس موجب شده است تا بسیاری از خودروها در انبارهای خودروسازان بمانند. از سویی بسیاری از خودروهایی که از طریق اینترنت خریداری شده‌اند، ودیعه آنها پرداخت شده، ولی هنوز به دست مشتریان نرسیده‌اند. این انباشته شدن تقاضا باعث شده تا دولت بریتانیا این راهکار جدیدی را برای تحویل خودروها در نظر بگیرد.

 




نظرات بینندگان