کد خبر: ۱۳۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
بهانه ها برای عدم پرداخت حقوق بیکاری؛

سه ماه زجر آور با وجود ثبت نام و تایید صلاحیت/ برخی کارگران هم لنگ 3 درصد حق بیمه هستند!

90 روز از شیوع بیماری کرونا می گذرد و همچنان به خیل عظیمی از کارکنان و کارمندانی که برای دریافت بیمه بیکاری اقدام و ثبت نام کرده اند، حتی یک ریال پرداخت نشده این در حالیست که کارگران ساختمانی نیز با وجود پرداخت بیمه، لنگ سه درصد حق بیمه بوده و بازهم مثل همیشه از قافله تسهیلات به اجبار جا مانده و حقوق بیمه بیکاری به آن ها تعلق نمی گیرد.
به گزارش "شیرازه"، قشر کارگر بیش از هر زمان دیگری تحت فشار می باشد و روزهای سختی را سپری می کند. مهمان ناخوانده ویروس کووید 19 کرونا تن رنجور آن ها را بیش از پیش نحیف کرده و نای زندگی را از آن ها ربوده است.خیل عظیمی از این کارگران که حالا خانه نشین شده اند، بر اثر فقر و نداری رو به افسردگی رفته اند.کارگرانی که از سپیده دم بر سر چهار راه ها چشمشان به دنبال چرخ ماشین هایی بوده که توقف کند و صاحب کار برای یک کارگر از آن پیاده شود تا نیمه های شب دودو می زند. زمانی که بر اثر نیافتن حتی یک کار کوچک،با جیب  و دست خالی، خسته تر از همیشه به خانه باز می گردند،از شرم و خجالت به کنجی پناه می برند.

کارگران روزمزد مثل دستفروش ها، کارگران ساختمانی، گارسون‌ها، کارگران حمل‌ونقل، خدمتکاران و صاحبان مشاغل خانگی، مغازه دارها که مشتری چندانی نداشته و هر شب کابوس اجاره مغازه هایشان را می بییند و ده ها شغل دیگر دچار آسیب شده و کارگرانش بیش از هر زمانی با بی پولی دست و پنجه نرم می کنند.
افتادن کارگران در قعر فقر و نداری
کارگران غیررسمی که قراردادی نداشته تا بتوانند با حمایت‌های اجتماعی،‌ دوران تعلیق موقت را سپری کنند و آن دسته از افرادی که بیمه را خود پرداختی دارند، از همه بی پناه تر بوده و با شکم گرسنه سر بر بالین می گذارند.

هر چند شیوع کرونا خیلی از کسب و کارها را در تمام دنیا برهم ریخت اما ماجرا در اینجا بیش از هر جای دیگر غم انگیزتراست.تحریم های ظالمانه از یک طرف، رکود اقتصادی و شیوع کرونا از طرف دیگر هیولای فقر را دوچندان کرده است.

۲ تا ۶‌میلیون نفر شغل خود را از دست می‌دهند 
 این ماجرا در تمام دنیا اتفاق افتاد اما تبعات آن برای کارگران کشورهایی با اقتصاد ضعیف سخت‌تر شده، پژوهش‌های مجلس در کشور ما پیش‌بینی کرد که تا پایان‌ سال جاری درگیر تبعات اقتصادی ویروس خواهیم بود و در این مدت بین ۲ تا ۶‌میلیون نفر به خاطر پیامدهای این بیماری شغل خود را از دست می‌دهند.

 80 درصد مشاغل تحت الشعاع کرونا قرار می گیرد
طبق آمار سازمان بین‌المللی کار،تعطیلی‌های کامل یا جزیی مشاغل باعث شده کار و زندگی 81درصد جمعیت کارگر جهان یعنی ۲.۷‌میلیارد نفر از آن ها تحت‌الشعاع این بیماری مهلک و ناخوانده قرار بگیرد.شمار زیادی از کسب و کار ها ضررهای فاجعه باری را متحمل شده که جبران آن به این زودی ها امکان پذیر نیست.

مشاغلی هم که نیمه جانی برایشان باقی مانده از قافله این ویروس عقب نمانده و با کاهش ساعت کاری مواجه می شوند. بر اساس برآوردهای جدید سازمان بین المللی کار، ساعات کاری در سه ماهه دوم ‌سال جاری تا ۶.۷‌درصد کاهش می‌یابد، بدین معنی که از ساعت کاری ۱۹۵‌میلیون کارگر تمام‌وقت در جهان کم می شود.

بحران های کرونایی بر سر راه مشاغل آزاد
بیش از ۲‌میلیارد نفر در جهان در بخش‌های غیررسمی کار می‌کنند که بیشتر آن ها در کشورهایی نظیر ایران یا کشورهای نوظهور و درحال توسعه‌ فعالیت دارند.کارگرانی که از حمایت های اجتماعی مثل پوشش تأمین اجتماعی برخوردار نبوده و به خدمات مراقبت بهداشتی هم دسترسی ندارند.

وضع وخیم زنان بی سرپرست و بد سرپرست
در این میان خواب و خیال افرادی هم که برای تاسیس و ایجاد شرکت داشتند برباد رفته و در پس بحران هایی کرونایی گم می شود.وضعیت زمانی بغرنج تر می شود که نیمی از کارگران را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنان بی سرپرست و بد سرپرستی که مشقت های زندگی را به تنهایی به دوش می کشند، حالا خود را تنها تر و بی پناه تر از همیشه می یابند.

شرایط سختی که به حیات برخی کسب و کار ها پایان می دهد
463 ‌میلیون کارگر در بخش تولید مشغول به کار بودند که با توقف زنجیره عرضه جهانی از کار بیکار شدند،اقدامات قرنطینه، تعطیلی مغازه‌های خرده‌فروشی، لغو سفارشات و کاهش حقوق در صنایع اصلی مانند خودرو و منسوجات، پوشاک، چرم و کفش با کاهش تقاضا مواجه شده و خلبانان، خدمه کشتی، رانندگان و کارگران پستی در بخش حمل و نقل نیز با کمبود مشتری روبرو شده اند. شرایط سخت و طاقت فرسایی که می تواند به حیات بسیاری از کسب و کار ها پایان دهد.

در ادامه صحبت های یکی از کارگران که در کبابی کار می کرده و حالا سه ماهی می شود که از کار بیکار شده را می خوانید:
به خاطر بیماری کرونا و تعطیل شدن برای دریافت بیمه بیکاری در ایام نوروز ثبت نام کردم، قرار شد که این حقوق پرداخت شود اما حالا سه ماه شده و هیچ حقوقی شامل حال ما نشده است.مغازه بسته شده و با این که حدود 20 سال سابقه بیمه دارم و 8 سال در این کبابی کار می کرده ام حقوق بیکاری پرداخت نشده است.تا این مدت با قرض و بدهکاری معیشت خانواده را تامین کرده ام.البته یک بار هم به یکی از مسئولین مراجعه کردم و گفتم چرا حقوق بیکاری ام پرداخت نمی شود من هیچ پولی برای مخارج خانواده ام ندارم، گفتند که بروید از رئیس جمهور بپرسید!

سه ماه زجر آور با وجود ثبت نام و تایید صلاحیت/  برخی کارگران هم لنگ 3 درصد حق بیمه هستند!
فعلا پرداخت ها میسر نیست
«سهراب مختاری»، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"،گفت: فعلا پرداخت ها میسر نشده اما به محض موافقت و تایید ثبت نام شوندگان از سوی مرکز یا ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مبلغ بیمه ها به صورت یکجا پرداخت می شود و افردی که مشمول نشده اند نیز می توانند در سایت اداره کل کار اعتراض خود را به ثبت برسانند تا بررسی و پیگیری شود.البته عده ای نیز لیست اسامی آن ها در دی و بهمن ماه ارسال نشده،چون ارسال حق بیمه یکی از شرایط اصلی آن می باشد و فرد باید هم مشمول قانون کار و هم بیمه بیکاری باشد.

وی با بیان این که در خصوص پرداخت ها، مردم در سراسر کشور منتظر هستند و این مشکل در حال حاضر وجود دارد، ادامه داد: به محض موافقت و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا مبالغ به تعویق افتاده پرداخت می شود و این مشکل به زودی مرتفع می شود.

بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی گیرد
 مختاری در پاسخ به این پرسش که چرا بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی گیرد،گفت:حق بیمه ای که باید به بیمه تامین اجتماعی واریز شود، حدود 30 درصد می باشد که 23 درصد برعهده کارفرما و 7درصد سهم کارگر است، از این 23 درصد نیز 3 درصد حق بیمه بیکاری می باشد اما برای کارگران 3 درصد واریز نمی شود و آن ها در صندوق بیمه بیکاری عضویتی ندارند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان با اشاره به این که هنوز طرحی برای پرادخت بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی ارائه نشده،ادامه داد: صندوق بیمه بیکاری یک صندوق شخصی می باشد، یعنی این بدین معنی نمی باشد که اگر در حال حاضر نمی توانند از آن استفاده کنند در آینده نیز این امکان وجود ندارد چرا که اگر شرایط آن ها فراهم شود و حق بیمه یعنی آن سه درصد را پرداخت کنند این مشکل نیز رفع می شود. بنابراین حقی از کارگران تضیع نشده و تا زمانی که اخراجشان غیر ارادی باشد، می توانند برای دریافت بیمه بیکاری خود اقدام کنند.

مختاری گفت:به خاطر شیوع کرونا ثبت نام ها برای دریافت حقوق بیکاری به صورت آنلاین امکان پذیر شده تا شهروندان بدون مراجعه حضوری برای ثبت نام و دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.
این مقام مسئول افزود:در استان فارس بیش از 80 هزار نفر ثبت نام کرده اند که در پالایش اولیه بیش از دو هزار نفر مشمول شده و این لیست آماده و در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است.

حمایت از کارگران ساختمانی باید در اولویت باشد
«محمد فرشیدیان»، رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی شیراز نیز با ابراز تاسف از این که بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی گیرد، گفت: بخشی از حق بیمه کارگران ساختمانی را ما پرداخت می کنیم و بخشی را خود کارگران می پردازند اما تاکنون تسهیلات مناسبی برای این قشر زحمتکش ارائه نشده با این وجود خیرین برای یاری رساندن به آن ها دریغ نکرده اند.
وی با تاکید بر این که حمایت از کارگران ساختمانی باید در اولویت باشد، افزود:کارگران ساختمانی می توانند کد ملی و نام و نام خانوادگی خود را  به شماره 09171171329 ارسال کنند تا برای دریافت تسهیلات معیشتی و پیگیری مشکلات آن ها را رسیدگی کنیم.

عدم شفافیت موجب شده تا حقوق کارگران نادیده گرفته شود
«دکتر جعفر قادری» ،منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم،اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز هم با بیان این که نکات مبهی در پرداخت حق بیمه کارگران وجود دارد،گفت: آن ها با این که بخشی از بیمه بیکاری را پرداخت می کنند اما به دلیل موارد مبهم که در حق بیمه کارگران ساختمانی لحاظ شده حقوق آن ها نادیده گرفته شده و به بررسی های بیشتری نیاز دارد.

این اقتصاددان با اشاره به این که کارگران ساختمانی کارفرمای مشخصی ندارند،افزود:از آنجایی که این افراد کارفرمای معینی ندارند،وضعیت اشتغال و فعالیت آن ها مشخص نیست اما در این ایام فعالیت و اشتغال به کار آن ها خارج از خانه به دلیل شیوع بیماری کرونا وجود نداشته که در این خصوص باید مسئولین پاسخگو باشند و ابهامات را برطرف کنند.

برپایه این گزارش،گزارش ها از هر سو نشان می دهد که کووید 19 در براندازی و افت کسب و کارها سنگ تمام گذاشته و شمار زیادی از برندهای تولید لباس و پوشاک را هم به تعطیلی کشانده است.این بیماری که کارگران و کسب و کارهایشان را یکجا به قعر فقر و نداری فرو برده به این زودی ها دست بردار نبوده و تبعات آن بیش از پیش نمایان می شود. حقوق کارگران در حالی نادیده گرفته می شوند که نقش اصلی را در توسعه اقتصادی هر کشور رقم می زنند.

از این رو نباید فراموش کرد که کارگران زحمت کش دسشان خالی تر از همیشه شده و این فاجعه خانمان سوز به اندازه ای بزرگ و قوی شده که حتی برخی افراد را بر اثر کمبود مواد غذایی و نرسیدن ویتامین های لازم راهی بیمارستان ها کرده و آن ها را به کام مرگ می کشاند. می دانیم که بیش از 50 درصد جامعه ایران را قشر کارگر تشکیل می دهند،کارگرانی بیشماری که در سال جاری فقیر و فقیر تر شده و اگر فکری برای حال و روزشان نشود به زودی از پای در می آیند و در نهایت چرخ اقتصادی کشور در هم می شکند.
انتهای پیام/
گزارش از بهاره یاری




برچسب ها: کار ، بیمه ، فارس
نظرات بینندگان