کد خبر: ۱۳۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
مسئول سازمان بسیج اساتید سپاه فجر فارس در گفتگو با شیرازه:

رونمایی از پیش‌نویس ارتقای سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در دانشگاه شیراز

رنجبر گفت: "طرح ملی هادی"، در راستای الگوبرداری از ابعاد شخصیتی شهید دکتر چمران در تحول سازی دانشگاها برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

محمد رنجبر، مسئول سازمان بسیج اساتید سپاه فجر فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، شهید دکتر مصطفی چمران را مجاهد نستوه و عارف وارسته ای دانست که رهبر معظم انقلاب از او به عنوان مالک اشتر زمان یاد می کند.

به گفته وی، شهید چمران دانشمند بود و از لحاظ علمی سرآمد روزگار خویش، که در میدان مبارزه نامش لرزه بر اندام دشمن می‌انداخت و البته همیشه نفس‌گیرترین پیکارش در جهاد اکبر می‌گذشت.

رونمایی از پیش‌نویس ارتقای سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در دانشگاه شیراز

رنجبر گفت: این خصیصه های منحصر به فرد و تعالی بخش شهید چمران است که رهبر معظم انقلاب، خواسته خود از دانشگاه را پرورش انسانهایی در تراز شهید چمران می‌دانند و می‌فرمایند فرآورده‌های دانشگاه جمهوری اسلامی، نه به نحو استثناء، بلکه به نحو قاعده، چمران ها باشد.

وی ادامه داد: سازمان بسیج اساتید استان فارس، بهره‌گیری از استادان دغدغه‌مند دلسوز و متدین متخصص و انقلابی را جهت رشد و پویایی دانشگاه تحول ساز در تراز انقلاب اسلامی را بر اساس توصیه های هفتگانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم برای نیل به تمدن نوین اسلامی را رسالت خود دانسته و نقش سه گانه را با تأکید بر مسئله محوری ایفا می نماید.

به گفته رئیس سازمان بسیج اساتید سپاه فجر فارس، نقش بسیج اساتید نسبت به مخاطبین دانشگاهی از جمله دانشجویان، نسبت به سایر اقشار بسیج، و نسبت به جامعه و آحاد مردم را سه مورد کاری بسیج اساتید است که متناسب با هر نقش، برنامه ریزی و فعالیت هایی وجود دارد.

رنجبر افزود: دانشگاه شیراز که از جمله دانشگاه های مطرح و بنام در سطح کشور، منطقه و دنیا می باشد، دارای ظرفیت‌های بالایی است که در سال گذشته نامه همکاری بین فرماندهی سپاه فجر استان فارس و ریاست دانشگاه شیراز با محوریت و دبیرخانه بسیج اساتید منعقد شد که سود حاصل از این تفاهم‌نامه با توجه به مسئولیت و ماموریت هایی که سپاه و بسیج ایفا می‌نماید، در زمینه های مختلف در حل مسائل نصیب مردم استان خواهد شد.

برنامه‌های هفته بسیج اساتید فارس

مسئول سازمان بسیج اساتید سپاه فجر فارس با یادآوری اینکه با توجه به شرایط بهداشتی موجود جامعه، برنامه های هفته بسیج اساتید امسال قدری متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می شود، دیدار اساتید و روسای دانشگاه‌ها با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز همراه با فرمانده سپاه فجر امروز شنبه ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۹ در تالار مصطفوی دانشگاه شیراز را مهمترین و محوری ترین برنامه های پیش بینی شده برای این هفته معرفی کرد.

به گفته رنجبر، این برنامه با توجه به شرایط بهداشتی موجود و مشکلات ویروس کرونا به سبکی تنظیم شده که عده‌ای محدود ازجمله روسای دانشگاه‌ها و شورای معاونین و تعدادی از اعضای شورای عالی بسیج در تالار مرحوم دکتر مصطفوی حضور پیدا خواهند کرد و حضرت آیت الله نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز، فرمانده سپاه فجر استان فارس و دکتر نادران ریاست دانشگاه شیراز سخنرانی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مستمر و هدفمند ما در طول سال حضور اساتید در صدا و سیمای استان، تداوم این برنامه ها با همکاری صداوسیمای استان را یکی دیگر از برنامه های هفته بسیج اساتید سپاه فجر فارس دانست و گفت: رونمایی از متن پیشنهادی برای ارتقای سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، از دیگر برنامه‌هایی است که برای این هفته برنامه‌ریزی شده است که در نشست و دیدار با نماینده ولی فقیه در دانشگاه شیراز اتفاق خواهد افتاد.

رنجبر یادآور شد: در ۲۲ مهر سال ۱۳۹۷ رهبر معظم انقلاب سند الگوی پایه ایرانی اسلامی پیشرفت و ابلاغ فرمودند؛ سندی که چشم انداز ۵۰ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی است و با توجه به پایه بودن این سند، مقام معظم رهبری خصوصا به اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان و حوزویان در ارتقاء و غنا بخشی این سند فرمان دادند و ما فرمان ایشان را گوش داده و از همان تاریخ کارگروه های متعددی به صورت تخصصی در مجموعه بسیج اساتید شکل گرفت.

وی ادامه داد: فعالیت‌های اندیشمندان زیادی در کارگروه‌های مختلف شکل گرفت که هم اکنون به جمع‌بندی رسیدیم و این سند و متن پیشنهادی ارتقاء سند الگو را رونمایی کرده و در معرض دید و سمع اساتید قرار می دهیم تا اگر نقد یا نظر اصلاحی است، انجام شود و بعد این متن پیشنهادی به دفتر مقام معظم رهبری و دبیرخانه سند الگو ارسال می شود.

مسئول سازمان بسیج اساتید سپاه فجر فارس، اجرای طرحی تحت عنوان "طرح ملی هادی" را در راستای خواسته های مقام معظم رهبری از تحول سازی دانشگاها را از دیگر برنامه های این هفته معرفی کرد و افزود: از آنجا که در نیل به این مسیر و دست پیدا کردن به تمدن نوین اسلامی، اساتید باید از همه لحاظ سرآمد باشند و توانمندی لازم را داشته باشند، در "طرح ملی هادی" ما سعی کردیم که ابعاد شخصیتی اساتید تراز معرفی شود.

به گفته رنجبر، اجرای "طرح ملی هادی" در واقع تبیین نقش اساتید دانشگاه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است که با الگوبرداری از ابعاد شخصیتی شهید دکتر چمران برگزار می شود و اولین نشست مجازی طرح‌ هادی را چهارم تیرماه به صورت مجازی برگزار می کنیم.

وی ادامه داد: این برنامه نخستین ما با موضوع باز تولید شخصیت علمی شهید چمران در گام دوم انقلاب و نقش اساتید دانشگاه است و میهمانان این نشست، اساتید مطرح و شاخصی از جمله دکتر سعید سهراب پور، استاد تمام دانشگاه مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و دوست دوران تحصیل شهید چمران در آمریکا؛ دکتر رضا امراللهی، استاد تمام دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه امیرکبیر، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی و همکار شهید چمران در ستاد جنگ های نامنظم؛ و استاد سوم که از مفاخر استان فارس است دکتر محمدمهدی علیشاهی، استاد تمام دانشگاه مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، چهره ماندگار کشور و برنده جایزه علامه طباطبایی هستند.

رنجبر ادامه داد: دیدار شورای معاونین و تعدادی از اعضای هیئت اندیشه ورز با فرماندهی سپاه فجر فارس، گلباران قبور شهدای گمنام در واحدهای دانشگاهی از دیگر برنامه های این هفته سازمان بسیج اساتید استان است که البته برنامه‌های کانون ها در شهرستان ها و واحدهای دانشگاهی به اقتضای محل خودشان و به سلیقه خود کانونها و واحدها برگزار می شود.

وی در پایان، یاد و خاطره شهید دکتر غلامعباس رنجبر از داراب را گرامی داشت. شهیدی که در اوایل انقلاب در شکل گیری انقلاب حضور چشمگیری داشت و بعد از پیروزی انقلاب، که از نخبه های دانشگاهی در رشته کشاورزی و فارغ التحصیل آمریکا از دانشگاه اوکلاهاما بود و با توجه به شناختی که روسا و مسئولین این دانشگاه از این شخصیت و چهره علمی وی داشتند، پیشنهاد مسئولیت این دانشگاه در آمریکا را به ایشان دادند، اما جوابی که ایشان در مقابل خواسته و پیشنهاد آنها مطرح میکند، این عبارت است که: "اگر تمامی خاک آمریکا را به من ببخشید، حاضر نیستم ریگی از بیابان ایران را با آن معاوضه کنم و به شما بدهم".

انتهای پیام/

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان