کد خبر: ۱۴۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
مدیرکل بهزیستی فارس:

سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد معلول در ایران متولد می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: در هر دقیقه، هشت نوزاد معلول در دنیا متولد می‌شود که سهم ایران از تولد کودکان معلول سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نوزاد است.
 محمد صادق کشفی نژاد مدیرکل بهزیستی فارس گفت: حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی، عقب‌ماندگی ذهنی و... به دلیل اختلال ژنتیکی ایجاد می‌شوند.

او با تاکید بر نقش مشاوره ژنتیک در پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی، بیان کرد: مشاوره ژنتیک می‌تواند در پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی فارس با بیان اینکه مشاوره ژنتیک در این حلقه به صورت یک هسته اصلی عمل کرده و بخش مهم این خدمات را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: مشاوره ژنتیک مانند همه مشاوره‌های پزشکی یک فرآیند ارتباطی و یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور اثرات و نتایج این بیماری را به مراجعین آموزش می‌دهد و آنان را با عواقب چنین ازدواج‌هایی آشنا می‌کند.

کشفی‌نژاد با بیان اینکه مشاوره ژنتیک از سال ۷۸ به صورت رسمی در سازمان بهزیستی کشور و در معاونت امور توسعه و پیشگیری کار خود آغاز به کار کرده است، افزود: بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک، قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری است که قطعاً با مشاوره ژنتیک از تولد فرزندان معلول جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی فارس یادآور شد: مراجعه به مرکزمشاوره ژنتیک، اخذ اطلاعات مورد نیاز، ارائه همه مدارک و مستندات پزشکی، تشخیص بالینی، مشاوره آگاهی بخش و اطلاعاتی، مشاوره حمایتی و پیگیری فرآیند مشاوره ژنتیک است که افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز مورد تائید بهزیستی از آنها بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان