کد خبر: ۱۴۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹
هزینه های سنگین آزمایشات ژنتیک و باروری باز هم بر دوش مردم؛

سالانه تا ۳ هزار کودک معلول در فارس متولد می شود/ شهرهای جنوبی، دارای بیشترین افراد معلول ناشی از ازدواج های فامیلی

با این که دولت اخیراً بر افزایش باروری و ازدواج تاکید دارد اما قدم ها و حمایت های موثری در این زمینه برنداشته و خیل عظیمی از مشکلات را در این خصوص به حال خود رها کرده است. بیماری های ژنتیکی و موروثی، ازدواج های فامیلی، سن بالای ازدواج، تغذیه نامناسب از جمله عواملی می باشد که در تولد فرزندان دارای معلولیت های جسمی و ذهنی دخیل است.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری "شیرازه"، این روزها هر چند که علم و تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده اما هنوز آمار کودکان دارای معلولیت به آن اندازه ای باید کاهش نیافته است.
امروزه دانشمندان برای هر یک از مسائل ژنتیکی و ناباروری راهکار هایی مثل پیشگیری، آزمایش، ممنوعیت ازدواج های فامیلی و تغذیه مناسب و برنامه ریزی شده را ارئه داده اند که در بسیاری از کشورهای پیشرفته به اجرا درآمده اما در کشور ما به دلیل کم بودن حمایت های دولت، هزینه های بالای آزمایشات،بی توجهی به ازدواج های فامیلی و غیره بر زمین مانده و در لیست کشورهای عقب مانده و بالای دارای معلولیت قرار گرفته است.معضلی که همه استان ها به خصوص در استان های جنوبی شیوع بیشتری یافته و هر روز بر آمار آن افزوده می شود.

وقوع بیش از ۵۰ درصد ازدواج خویشاوندی در شهرهای جنوبی
«دکتر محمد صادق کشفی نژاد»،مدیرکل بهزیستی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار"ما"با بیان این که سالانه بین یک هزار و 500 تا ۳ هزار کودک معلول در استان فارس متولد می شود،گفت: بیشترین دلیل این معلولیت ها به مسائل ژنتیکی بازمی گردد که ازدواج های فامیلی از علت های اصلی آن است.
وی با اشاره به این که آمار افراد دارای معلولیت در شهرهای جنوبی بیش از سایر شهرهاست،ادامه داد:طبق بررسی های انجام شده مشاهده شده که در مناطق جنوبی که بیشترین ازدواج های فامیلی رخ داده، تعداد زیادتری از افراد دارای معلولیت هستند. به طوری که در برخی شهرها و روستاها اکثر کودکان نابینا و ناشنوا به دنیا می آیند.
سالانه تا ۳ هزار کودک معلول در فارس متولد می شود/ شهرهای جنوبی، بیشترین افراد دارای معلولیت به دنبال ازدواج های فامیلی/ارائه راهکارها در افزایش سن ازدواج و باروری/ ممنوعیت ازدواج های فامیلی در کشورهای پیشرفته/نیاز به حمایت های دولتی/
مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت:طبق آخرین آمار ژنتیک ایران، ۴۵ درصد ازدواج ها در ایران از نوع فامیلی و خویشاندیست و گفته می شود،در استان فارس نیز ۱۲ تا ۱۳ درصد ازدواج ها فامیلیست که ۵۰ درصد آن به ازدواج های خویشاوندی در شهرهای جنوبی بازمی گردد.این در حالسست که در کشوهای پیشرفته تعداد کمتری از افراد دارای معلولیت وجود دارد و علت آن هم به ممنوعیت ازدواج های فامیلی در آنجا بازمی گردد چرا که همانطور که در کشور ما ازدواج با محارم ممنوع می باشد، در برخی از کشورهای مسیحی نیز ازدواج های فامیلی و خویشاوندی قدغن و ممنوع است.

وی به اجباری بودن انجام آزمایش های ژنتیکی در زمان بارداری زنان درکشورهای پیشرفته اشاره کرد و افزود:هر چند در کشور ما نیز تا حدودی انجام این آزمایش ها اجباریست اما به دلیل عدم حمایت دولت و هزینه های سنگین، این آزمایشات انجام‌نمی شود و زنان باردار غافل از این که شاید فرزندشان دارای معلولیت باشد،به استقبال فرزندشان می روند.

80درصد معلولیت ها ژنتیکی است
کشفی نژاد به مسائل پیش رو در تشخیص بیماری های ژنتیکی کودکان قبل یا بعد از به دنیا آمدن اشاره کردو اظهار داشت:به راحتی نمی توان تشخص داد که کودک چه نواقصی خواهد داشت چراکه بیشتر آزمایش ها جدا گونه بوده و هر فرد قابلیت داشتن انواع بیماری ها را خواهند داشت. در حال حاضر انواع این بیماری های ژنتیک شناسایی شده درجهان بالغ بر 21 هزار بیماریست.به همین خاطر شناسایی بیماری ها وجهش های ژنتیکی مشکل بوده و به انجام آزمایشات پیچیده ای نیاز دارد.

وی ادامه داد:کشورهای اروپایی از نظر علم پزشکی به این نتیجه رسیده اند که در ازدواج های فامیلی به خاطر تشابه ژنتیکی،شانس بروز این بیماری ها بالاتر می رود و به همین دلیل به هیچ وجه اجازه نمی دهند که ازدواج خویشاوندی صورت بگیرد.از طرفی به اندازه ای به مردم نیز اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شده که خود مردم هم به سمت ازدواج های فامیلی نمی روند.

کشفی نژاد سن ازواج را نیز دخیل دانست و ادامه داد:سن ازدواج می بایست نه کم و نه زیاد باشد،زمانی که ازدواج در محدوده مشخص و معینی صورت بگیرد، احتمال به دنیا آمدن چنین فرزندانی کمتر می شود.
مدیرکل بهزیستی استان فارس با بیان این که سالانه در ایران ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول بدنیا می آید، گفت: از بین تولدهای زنده 3تا5درصد دچارمعلولیت هستند که 80درصد این معلولیت ها ژنتیکی است ومابقی ممکن است در اثر عوامل ویروسی یا «تراتوژن های» دیگر مثل مصرف داروها ی غیرمجاز در دوران بارداری باشد.

وی با بیان این که  کاهش معلولیت زایی در یک جامعه نشان دهنده توسعه یافتگی آن جامعه می باشد،افزود:در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی برای کاهش معلولیت زایی درکشور  انجام شده و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر هشت دقیقه یک کودک معلول در جهان به دنیا می‌‌آید.
سالانه تا ۳ هزار کودک معلول در فارس متولد می شود/ شهرهای جنوبی، بیشترین افراد دارای معلولیت به دنبال ازدواج های فامیلی/ارائه راهکارها در افزایش سن ازدواج و باروری/ ممنوعیت ازدواج های فامیلی در کشورهای پیشرفته/نیاز به حمایت های دولتی/
  بهترین اقدام جهت کاهش بروز معلولیت ها
مدیرکل بهزیستی استان فارس ادامه داد:حدود ۵۰۰ میلیون معلول در جهان وجود دارند که ۸۰ درصد آن ها در کشورهای جهان سوم ساکن هستند. آمارهای جهانی نشان می‌‌دهد ۱۵ درصد از افراد هر جامعه معلول هستند که در ایران این آمار به بیش از ۱۱ میلیون نفر می‌رسد.

لزوم بسته‌های حمایتی بیمه سلامت از سوی دولت
وی به برخی راهکارها اشاره کرد و افزود: بهترین اقدام جهت کاهش بروز معلولیت های ژنتیکی انجام مشاوره و درصورت لزوم انجام آزمایشات ژنتیک می باشد که به علت قیمت بالای آن،باید این خدمات تحت پوشش بسته‌های حمایتی بیمه سلامت نیز قرار بگیرد، چرا که به علت هزینه زیاد، برخی خانواده‌ها قادر به پرداخت آن نیستند.

مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: با توجه به این که نگهداری و مراقبت از معلولان در خانواده و سازمان بهزیستی هزینه و تبعات خود را دارد،پس چه بهتر که با انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج از بار اقتصادی بر روی دوش خانواده‌ها و دولت کاسته شود.
وی افزود:سالانه کمک هزینه انجام آزمایشات و مشاوره ژنتیک توسط سازمان بهزیستی جهت کمک به مددجویان تحت پوشش و افراد نیازمندی که درمراکز تحت پوشش بهزیستی مشاوره می شوند، براساس دستورالعمل ها پرداخت می شود.

مدیرکل بهزیستی استان فارس ادامه داد: به طور کلی تولدکودکان معلول در ازدواج های فامیلی 2تا3برابر بیشتر از ازدواج های غیرفامیلیست.بنابراین لزوم انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج خصوصا این گونه ازدواج ها ضروریست.همچنین تعدادی از بیماری های ژنتیکی ومعلولیت ها با سن مادر ارتباط مستقیمی دارند؛مثلادر سن 30 سالگی مادران از هر 959 زایمان یك مورد مبتلا به "سندرم داون" می شوند اما بالای 40 سالگی این تعداد افزایش چشمگیر یافته و از هر 84 بارداری یك مورد به این بیماری مبتلا می شوند.از این رو،انجام آزمایشات سلامت جنین در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد.
سالانه تا ۳ هزار کودک معلول در فارس متولد می شود/ شهرهای جنوبی، بیشترین افراد دارای معلولیت به دنبال ازدواج های فامیلی/ارائه راهکارها در افزایش سن ازدواج و باروری/ ممنوعیت ازدواج های فامیلی در کشورهای پیشرفته/نیاز به حمایت های دولتی/
فریز تخمک؛ یکی از راهکارها در افزایش سن ازدواج و باروری
این مقام مسئول همچنین درخصوص چگونگی امکان نگهداری و فریز تخمک ها به دلیل افزایش سن ازدواج و باروری گفت: این روش یکی از راه های پیشگیری ازمعلولیت در افراد بالای 35 سال و خانواده هاییست که ریسک ابتلا بالای معلولیت دارند.موضوعی که بیشتر به آزمایشگاه های ژنتیک ودانشگاه علوم پزشکی باز می گردد.
به گفته پزشکان متخصص ژنتیک و باروری،انجماد تخمک یکی از روش های متعادل برای افرادی که آمادگی ازدواج یا فرزند دار شدن ندارند. اشخاصی که قصد دارند، تخمک جوانتر را برای استفاده در آینده ذخیره کنند. چرا که تخمک های یخ زده در سنین پایین تر ممکن است کمک کند که توانایی خود را برای تولیدمثل حفظ کنند.

لزوم حمایت دولت در ازدواج به موقع جوانان
انجماد تخمک می تواند به دلایلی برای زنانی که می خواهند باروری خود را برای آینده حفظ کنند مفید باشد، زنانی که می خواهند یا نیاز دارند بارداری را به منظور ادامه تحصیل، کار یا اهداف شخصی دیگر به تاخیر بیندازند،زنان مبتلا به سرطان یا زنانی که به دلایل مذهبی یا اخلاقی قصد دارند نطفه فریز شده را نگهداری کنند.

گفته می شود، هر تخمک فریز شده تا 10 سال با همان کیفیت اولیه دوام دارد و زنان زیر 38 سال گزینه های مناسب تری برای برداشت حدود 10 تخمک در هر ماه هستند که از هر 10 تخمک 8 الی 9 تا سالم و با کیفیت می ماند.در خصوص هزینه فریز کردن تخمک نیز بسته به مرکز دولتی و خصوصی هزینه فریز کردن تخمک متفاوت خواهد بود. ابتدا شما هزینه ای را بابت داروهای تحریک کننده تخمدان، «لاپاراسکوپی» و خروج تخمک از بدن می دهند که حدودا 2- 3 میلیون تومان هزینه خواهد بود. سپس مبلغی را بصورت سالانه برای نگهداری از تخمک می پردازند که میانگین 250 هزار تومان در سال است.

برپایه این گزارش، برای کاهش معلولیت ها به حمایت های جدی دولت در پیشگیری این آسیب ها به فراهم نمودن امکانات لازم برای جوانان، فرهنگسازی برای ازدواج به موقع و خودداری از ازدواج های فامیلی،انجام آزمایشات ژنتیکی رایگان، استفاده از داروهای موثر و دیگر حمایت ها در بخش سلامت نیاز می باشد،چرا که این شیوه ها سال ها پیش در کشورهای پیشرفته بکار گرفته شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است.
گزارش از «بهاره یاری»
انتهای پیام/

برچسب ها: معلولیت ، ژنتیک ، فارس
نظرات بینندگان