کد خبر: ۱۴۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
دانشجوی سابق پیرو خط امام(ره) در گفتگو با «شیرازه» تشریح کرد؛

هفت دهه تاریخ جنبش دانشجویی ایران/ از استکبار ستیزی در سال ۱۳۳۲ تا نبوغ دانشجویان انقلابی در دفاع مقدس تا دفاع حرم

دانشجوی سابق پیرو خط امام(ره) و استاد انقلابی امروز، با تاکید بر اینکه در جنگ تحمیلی این دانشجویان مسلمان به عنوان فرماندهان بزرگ دفاع مقدس بودند، گفت: هیچ کس نمی‌تواند فرماندهان دفاع مقدس امثال شهید حسن باقری، دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه تهران را که فرمانده نابغه دفاع مقدس شد و برای این ملت و مرزوبوم فداکاری کردند، فراموش کند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سید محمدهاشم پور یزدان‌پرست دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، متولد شهر شیراز است که دوران دانشجویی‌اش را مصادف با تب و تاب انقلاب در دانشگاه شهید بهشتی تهران گذرانده است.

جالب است بدانید که وی به عنوان عضو جنبش دانشجویان مسلمان در زمان تسخیر لانه جاسوسی، دانشجوی سال آخر دانشگاه ملی(شهید بهشتی) بوده و در تسخیر سفارت آمریکا به ایفای نقش پرداخته است.

این دانشجوی سابق پیرو خط امام(ره) در گفتگوی تفصیلی با شیرازه از ماجرا ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و کشته شدن سه تن از دانشجویان دانشکده فنی تهران و دلیل نام گذاری۱۶آذر به نام روز دانشجو سخن گفت.

هفت دهه تاریخ جنبش دانشجویی ایران/ از استکبار ستیزی در سال ۱۳۳۲ تا نبوغ دانشجویان انقلابی در دفاع مقدس تا دفاع حرم

پوریزدان‌پرست با بیان اینکه ۱۶ آذر روز دانشجو یک روز تاریخی است و حادثه‌ای در برابر استکبار جهانی و مقاومت دانشجویان کشور ایران در برابر آمریکا و انگلیس و مزدوران داخلی آن‌ها است، گفت: بعد از کودتای ۲۸ مرداد یعنی سه ماه بعد از کودتا (۲۸ مرداد تا ۱۶ آذر) در این روز قرار بود نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا به تهران بیاید تا از ثمره کودتای خودشان که بازگشت شاهد بود حمایت کنند و سفارت انگلیس را هم که به تازگی در دوران نهضت بسته شده بود به وسیله دولت کودتا (فضل‌الله زاهدی، شاه و خاندانش) بازگشایی شود.

این استاد انقلابی دانشگاه شیراز افزود: در این روز قرار بود توسط دانشجویان تظاهراتی بر علیه بازگشایی سفارت و لانه جاسوسی انگلیس در ایران صورت گیرد اما خبرهایی در پشت صحنه بود و به دانشجویان اطلاع دادند که می‌خواهند شما را پیش پای اربابان خود قربانی کنند پس امروز احتیاط بیشتری کنید، دانشجویان هم با ملاحظاتی سرکلاس رفتند و تظاهرات را لغو کردند، شعاری ندادند و اعتراض نکردند.

پوریزدان‌پرست ادامه داد: اما در صحن دانشگاه تهران یکی از نیروهای نظامی شاه با یکی از دانشجویان برخورد می‌کند، او هم فرار کرده و به دانشکده فنی پناه می برد و برای اینکه دستگیر نشود سر یکی از کلاس‌ها می‌نشیند اما متاسفانه نیروهای نظامی وارد دانشکده می‌شوند و با ضرب و جرح و ارعاب مستخدم دانشگاه محل دانشجو را پیدا کرده و بدون اجازه استاد وارد کلاس می‌شوند استاد اعتراض می‌کند و دانشجویان هم کلاس را ترک کرده و شروع به شعار دادن می‌کنند و همین بهانه‌ای می شود برای اینکه سمت دانشجوها تیراندازی کنند.

وی اضافه کرد: سه تن از دانشجویان به نام‌های مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا در کریدور دانشکده مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند و شهید می‌شوند.

این دانشجوی مبارز دیروز و استاد انقلابی امروز، افزود: به هر حال نیکسون به دانشگاه تهران آمد و دکترای افتخاری هم گرفت و خوشحالی خود را از کودتایی که موجب شد نفت ایران در اختیار آنها قرار گیرد ابراز کرد، اما از آن سال یعنی۱۳۳۲ تاکنون هر سال دانشجوهای مبارز و مسلمان این روز را بزرگداشت می‌گیرند.

هفت دهه تاریخ جنبش دانشجویی ایران/ از استکبار ستیزی در سال ۱۳۳۲ تا نبوغ دانشجویان انقلابی در دفاع مقدس تا دفاع حرم

وی با تاکید بر اینکه در آن روز این سه شهید بزرگوار رفتند تا نشان‌گر راهی باشند که مقاومت در برابر مستکبران، جهانخواران و نظام سلطه بود، ادامه داد: اگر چه عواملی که مرتبط، مجذوب و مرعوب با آمریکا بودند بعد از انقلاب و خصوصا جنگ تلاش کردند حادثه ای را شبیه ۱۶ آذر در دانشگاه‌ها ترتیب دهند و به هر شکل و بهانه‌ای شده تعدادی از دانشجویان را به کشتن دهند تا روز ۱۶ آذری بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع آمریکا درست کنند اما خداوند ایده‌های آنان را نقش بر آب کرد.

به گفته پوریزدان‌پرست، یکی از اهداف جریانات کوی دانشگاه همین بود که تعدادی از دانشجویان را به کشتن دهند حتی شده به صورت مخفی، تا گردن نظام جمهوری اسلامی بیاندازند و از سال بعد از آن شروع کنند به کاری که ما با نظام شاه کردیم و هر سال آن تاریخ را در جهان بر علیه ایران تبلیغ کنند تا این نظام را ضد حقوق بشر، ضد اسلام و ضد انسان نشان دهند که به لطف خداوند تا کنون تمام توطئه های آنها در نطفه خفه شده است.

جهاد سازندگی را دانشجویان بنیان‌گذاری کردند و به روستاها برای خدمت‌گذاری به مردم محروم رفتند

این استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه دانشگاه ایران و دانشجویان، پشتیبان نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بوده است، تصریح کرد: دانشجویان انقلاب را در سال ۵۶ و ۵۷ آغاز کردند تا ۱۷شهریور که توده‌های مردم وارد صحنه شدند و آن را به پیروزی رساندند و بعد از انقلاب هم دانشجویان دانشگاه‌های ایران بودند که در تمام صحنه‌هایی که عوامل غرب، آمریکا نظام سلطه بر علیه جمهوری اسلامی ایران توطئه کردند در صف اول مقاومت و ایستادگی بودند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که جهاد سازندگی را دانشجویان بنیان‌گذاری کردند و به روستاها برای خدمت گذاری به مردم محروم رفتند، اظهار کرد: اگر در روستاهای ایران این همه تحول و سازندگی اتفاق افتاد به همت و فداکاری جوانان تحصیل کرده این کشور بود در کارخانه‌جات، مدارس دانشگاه‌ها عوامل بیگانگان که نفوذ کردند این دانشجویان بودند که روبروی آنها ایستادند.

پوریزدان‌پرست همچنین با تاکید بر اینکه در جنگ تحمیلی این دانشجویان مسلمان به عنوان فرماندهان بزرگ دفاع مقدس بودند، عنوان کرد: هیچ کس نمی‌تواند فراموش کند شهید حسن باقری، دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه تهران را که رفت و فرمانده نابغه دفاع مقدس شد و همچنین تعداد کثیری از فرماندهان دفاع مقدس را که از بین دانشجویانی بودند که برای این ملت و مرزوبوم فداکاری کردند.

۲۰۰ شهید دانشجوی مدافع حرم داریم

این مدافع حرم با بیان اینکه در جریانات داعش و مدافعین حرم صدها دانشجو شرکت کردند، گفت: آنگونه که شنیده‌ام نزدیک به ۲۰۰ شهید دانشجوی مدافع حرم داریم و این‌ها نشان می‌دهد که دشمن می‌خواهد از این قشر و طبقه سوءاستفاده کند.

این استاد انقلابی همچنین تصریح کرد: دشمن می‌خواهد برای رسیدن به اهداف خود افراد فرهیخته و علمی کشور را ترور کند و در شورش‌های خیابانی که راه می‌اندازند مردم بیچاره و بی گناه را به راحتی به کشتن می‌دهند تا بر گردن نظام جمهوری اسلامی بیاندازند.

پوریزدان‌پرست با اشاره به این نکته اظهار کرد: عوامل داخلی، قلم به مزدان و مزدوران فرهنگی داخلی آنها پس از شورش‌ها، شروع به تخریب نظام جمهوری اسلامی می‌کنند و در صدد هستند وسیله‌ای برای خدشه وارد کردن به وجه نظام جمهوری اسلامی ایران بسازند.

دانشجوی پیروی خط امام(ره) در پایان ابراز امیدواری کرد: تمام توطئه‌های فرهنگی، جنگ نرم و مصادیق دیگر با آگاهی ملت ایران خصوصا قشر جوان و دانشجو نقش بر آب شود و دشمن ناکام بماند.

انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان