کد خبر: ۱۴۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹
عزت‌الله ضرغامی در نشست مجازی دانشگاهیان فارس:

زیر میز محافظه‌کاری، حرام گرایی و پنهان‌کاری زده شود/ استقلال سیاسی بدون استقلال فکری حاصل نمی‌شود

سید عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ما در اصول مشکل نداریم بلکه بزرگترین مشکلات ما در رویه و روش‌ها است که با شجاعت و حمایت حل می‌شود، گفت: امروزه باید زیر میز ناکارآمدی، محافظه‌کاری، اشرافی‌گری، حرام گرایی و پنهان‌کاری زده شود زیرا این زیرمیز زدن‌ها باعث می‌شود نظام شفاف شود و پنهان‌کاری‌ها کنار برود.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سید عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی فضای مجازی در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان با عنوان «استقلال فکری» که امشب توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، بسیج اساتید، دفتر هم‌اندیشی و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان فارس به صورت آنلاین برگزارشد، اظهار داشت: شعار اول انقلاب را یاد داریم که شهدای انقلاب با این شعارها به شهادت رسیدند و شعار ما استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است که این شعار مردم ما بوده و است لذا تا آنجا که توانسته‌ایم بعد از بیش از 40 سال این شعار انقلاب را حفظ کرده‌ایم که در همین راستا مقام معظم رهبری بارها به مسوولان نظام گوش زد کرده‌اند که محتوا این شعار از بین نرود زیرا به یک خطر بزرگ تبدیل می شود.

امروزه باید زیر میز محافظه‌کاری، حرام گرایی و پنهان‌کاری زده شود/ استقلال سیاسی بدون استقلال فکری حاصل نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه استقلال سیاسی دستاورد جمهوری اسلامی است،افزود: داخل نظام و داخل حاکمیت آسیب شناسی می‌کنیم تا دشمن سوءاستفاده نکند لذا با نیم‌نگاهی به تاریخ این استقلالی که امروز جمهوری اسلامی دارد هیچ موقع نبوده است و لازمه استقلال سیاسی، استقلال فکری است.

استقلال سیاسی بدون استقلال فکری حاصل نمی‌شود

ضرغامی با ابراز اینکه استقلال سیاسی بدون استقلال فکری حاصل نمی شود لذا برخی‌ها طوری وانمود می کنند که استقلال مردم وابسته به آنهاست، گفت: محیط احزاب و تشکل‌های سیاسی، فضای مجازی است که امروز همه شئون ما را در برگرفته است و هدایت افکار عمومی بدون توجه به قواعد این محیط امکان پذیر نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: استقلال فکری پیش نیاز استقلال سیاسی است که لازمه آن استقلال بیان است که گستردگی دارد لذا مربوط به رهبری، دولت و مسوولین نیست و باید شرایطی فراهم شود که اظهار نظر و بیان سازنده آزاد باشد که در محیط های نخبگانی این فضا خیلی بیشتر است که دانشگاه‌ها باید زمینه آزاد اندیشی را فراهم کنند چرا که خط قرمز در این حوزه نیست و اگر در دانشگاه موضوعات را به نقد و بحث می‌گذاریم تا راه‌کار پیدا شود، نباید به آنها تهمت زده شود.

نفس آزادی بیان مهم است

وی نفس آزادی بیان را مهم دانست که همه باید از آن نهادینه کنیم و در دانشگاه ها حفظ کنیم، ابرازداشت: وفاق و نزدیک کردن آحاد مردم و خواص جامعه از ضروریات حل مشکلات جامعه است و کشور با تفرقه، اختلاف و درگیری جناحی و حزبی به جایی نمی رسد.

ضرغامی با ابراز نگرانی از اینکه دانشگاه‌ها از هویت سازندگی، خلاقیت، قدرت برهم زدن ساختارهای ناکارامد و کهنه تبدیل شود به یک دانشگاه توضیح‌گر که به ابتذال کشیده شود ابراز داشت: دانشگاه باید رسالت خود را حفظ کند و برخی می‌پیندارند که راز بقاء در سکوت و همراهی است و راز رشد در تئوریزه کردن اصحاب قدرت است که در واقع این نوع نگاه برباد دادن نظام کارشناسی کشور است که این کار بسیار غلط است.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: راز رشد یک عهده این است که گوش و چشم بسته به مسولان بله چشم بگویند و راز برخی این است که بر ساختار مودبانه و بینش سیاسی و اعتقادی مطالبی را مطرح کنند که این مرگ قدرت اتحاد و سازندگی ماست که دارد کم کم اتفاق می افتد.

وی به پیشنهاد سازنده شهید مطهری اشاره کرد و گفت: برخی مواقع یک موضوع حاشیه‌ای آنطوری مطرح می شود که کار اصلی را به حاشیه می‌برد که این برعهده شما اساتید، نخبگان و دانشگاهیان است که مدیریت کنید و شهید مطهری با طرح سوال اینکه چرا جوانان ما کومونیست می شوند به دنبال چرایی آن رفت تا حکیمانه نگاه کردن به این موضع که دلایل را بشمارید و مورد بررسی قرار دهید را بیان کند لذا شاهکارهای ناکارمد را از بین ببریم و این چینش به هم بخورد تا راه برای خلاقیت برای نیروهای نخبه و بسیجی باز شود.

ما در اصول مشکل نداریم بلکه بزرگترین مشکلات ما در رویه و روش‌ها است

ضرغامی با اشاره به اینکه ما در اصول مشکل نداریم بلکه بزرگترین مشکلات ما در رویه و روش‌ها است که با شجاعت و حمایت حل می‌شود ابراز داشت: امروزه باید زیر میز ناکارآمد، محافظه‌کاری، اشرافی‌گری، حرام گرایی و پنهان‌کاری زده شود زیرا این زیرمیز زدن‌ها باعث می‌شود نظام شفاف شود و پنهان‌کاری‌ها کنار برود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه استقلال فکری را از بین برده‌اند و نمی‌گذارند حرکت رو به جلو ادامه داده شود اظهار کرد: متاسفانه برخی‌ها تفسیر غلط می‌کنند و هرکار خبطی که انجام می‌دهند طوری وانمود می کنند که به راس نظام برخورد کند که همه می‌دانیم بیانات رهبری شفاف و روشن است و مقام معظم رهبری با کسی درگوشی ندارد و رهبری عنوان می‌کند که کارشناسی کنید و نظر کارشناسی بدهید و آن را انجام دهید.

وی لازمه حفظ استقلال را آزادی بیان دانست و گفت: شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که در اوایل شکل گیری نظام داده می‌شود برخی ها شایعه داشتند که استقلال بیان است و آزادی ذیل استقلال باید باشد اما در واقع هردو درکنار هم معنی پیدا می‌کند و جمهوریت ویژگی هایی دارد که امام خمینی(ره) برای آن تبعین کرده که برخی‌ها برای منافع خود پیشنهادات غلطی می دهند و اصل مشارکت مردم است که اگر نباشد مشروعیت نداریم و این در پایش اسلامی بوده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی در پایان امیدوار بود دانشگاهیان فارس پیشگام باشند و حرکت هایی برای سایر استان‌ها و کشور در جهت الگوی سازنده مطرح کنند تا در آینده شاهد برکات آن باشیم.

انتهای پیام/ ر/ م
نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان