کد خبر: ۱۴۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹

زیرگذر دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده در شیراز افتتاح شد

زیرگذر دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده با حضور مسوولان استانی و شهری افتتاح شد و شهرداری با ایجاد این زیرگذر، تسهیل دسترسی شهروندان و گردشگران به بافت تاریخی فرهنگی و مراکز متعدد مذهبی گردشگری را مورد توجه قرار داده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس در افتتاح زیرگذر شهید هسته‌ای محسن فخری‌زاده در شیراز، به جایگاه و نقش‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و فراملی و جهانی شهر شیراز اشاره کرد و افزود: همه ما خوب می‌دانیم که شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی دارای نقش‌های متفاوتی  استکه شهر شیراز در ارتباط با شهروندان، نقشی محلی دارد، در ارتباط با 36 شهرستان استان نقشی منطقه‌ای و در خصوص خدمت رسانی به جنوب کشور که به اهتزاز درآوردن پرچم فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران زمین است نقشی ملی را ایفا می‌کند که تحقق هر یک از این نقش‌ها باید برنامه‌های مدونی وجود داشته باشد.

ایفای نقش جهانی شیراز برای رونق اقتصاد شهری

 وی با اشاره به اینکه در مسیر ایفای نقش‌های مختلف شهر شیراز با محدودیت‌هایی نیز روبرو است که باید در راستای کاهش این فشار‌ها تلاش شود، افزود: در راستای ایفای نقش این کلانشهر باید به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که شیراز را چگونه می‌شناسیم و چگونه از ایفای نقش جهانی شیراز برای رونق اقتصاد شهری استفاده کنیم؟ لذا مسوولان شهری و استانی باید در پی کاهش فشار‌های ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا و تاثیر آن‌ها بر اقتصاد شهری و رفاه شهروندان باشند.

استاندار فارس برای کاهش اثر فشار‌ها بر زندگی مردم، توجه به استعداد‌ها و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و یا بهره گرفتن از فرصت‌های بین‌المللی دانست و افزود: کسانی که می‌توانند در جهت کاهش فشار بر مردم حرکت کند، اما نمی‌کنند و یا موانع و مشکلاتی در این مسیر ایجاد می‌کنند باید در برابر ملت ایران پاسخگو باشند.

حیدر اسکندرپور شهردار شیراز در آیین افتتاح زیرگذر دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده با اشاره به فضایل این دانشمند اظهار داشت: دشمنان مردم  یعنی کسانی که در مرزهای قانونی این کشور، چهره فنی و مهندسی ما را مورد هدف قرار دادند مایه تاسف  و آبروریزی در نظام بین‌الملل هستند و مدعیان بین‌المللی حقوق بشر نیز باید این اقدام تروریستی را محکوم کنند.

وی با تشکر از اقدام به موقع شهرداری و شورای شهر شیراز در نامگذاری این زیرگذر به نام شهید فخری‌زاده گفت: شورای اسلامی اقدامی مناسب انجام داد که این پروژه بنام این شهید بزرگوار قرار گرفت و موقعی در قدرت هستیم به اصول مردم احترام بگذاریم ارزشمند است که بخش اعظم قانون اساسی بر حقوق ملت است که باید به آن احترام بگذاریم.

مردم صاحب اصلی شهرداری هستند

شهردار شیراز افزود: شهرداری از جیب مردم، شهر را اداره می‌کند لذا مردم صاحب اصلی شهرداری هستند و ما تنها یک خدمتگذار هستیم لذا متناسب با ذوق، نیاز و دیدگاه آنها برنامه‌های شهری را مدیریت کنیم تا در عمل نیز کارگزار و خدمتگزار مردم باشیم 

وی خاطر نشان کرد: تغییر نگاه و رویکرد در شهرداری به سادگی میسر نیست و ما باید نگاهی که پیشرفت شهر را در بتن و آسفالت شهر می‌داند به سمت شهرسازی همراه با ارتقا کیفیت زندگی مردم تغییر بدهیم، زیرا اگر صدها پارک، پل و تقاطع بسازیم اما کیفیت زندگی شهروندان و سهولت آنها در دسترسی به خدمات را در نظر نگیریم شهروندان ناراضی خواهند بود و اگر پروژه‌های عمرانی در شهر، حال مردم را خوب نکند کم اثر خواهند بود و شورا و شهرداری با نگاه انسان محور و رسمیت دادن به شهروندان در پی تغییر این نگاه است.

شهردار شیراز همچنین از پروژه فضای شهری محور حافظ، پروژه بازطراحی مجاور آرامگاه سعدی، پروژه احداث فضای شهری باباکوهی و  پروژه کف‌سازی فاز دوم محور حافظ به عنوان پروژه‌هایی که در آنها نگاه اصلی به حضور شهروند در فضای شهری است نام برد و گفت: در تمام این پروژه‌ها مسیر پیاده و مسیردوچرخه جزء الزامات بوده و در تمامی احداث پارک‌ها نیز محیط ورزشی، سلامت محوری و پیاده‌راه جهت حضور مردم در نظر گرفته شده تا مردم بتوانند از آپارتمان‌های 60 و 70 متری خارج شده و در فضای ایمن و امن خوب ادامه زندگی بدهند.

زیرگذر شهید فخری زاده با اعتباری بالغ بر حدود 45 میلیارد تومان افتتاح شد

اسماعیل صالحی معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این مراسم بیان داشت: شهرداری با ایجاد این زیرگذر، تسهیل دسترسی شهروندان و گردشگران به بافت تاریخی فرهنگی و مراکز متعدد مذهبی گردشگری و همچنین تکمیل پیاده راه محور عرفان و تسهیل ترافیک دروازه اصفهان را مورد توجه قرار داده است.

وی جابه‌جایی تاسیسات برق و آب را مهمترین موانع حین اجرای این پروژه برشمرد و گفت: وجود شش کابل فشار قوی 66 کیلوولت که برق بخش اعظمی از شهر را جابه‌جا می‌کرد و جابه‌جایی آن بیش از 4 ماه پروژه را به عقب انداخت و همچنین لوله آب 250، شبکه برق فشار متوسط، مشکل تملک اموالی در مسیر، از جمله چند واحد تجاری از جمله مهمترین مشکلات سر راه این پروژه بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز درباره ویژگی‌های فنی این سازه اظهار داشت: این پروژه از عرشه یا سازه دال مجوف پیش تنیده ساخته شده، عرض مسیر 16 متر و طول آن 423 متر و هزینه اجرای آن نیز حدود 45 میلیارد تومان شده است.

انتهای پیام / ر/ م

نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان