کد خبر: ۱۴۳۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۹
تحلیلگر مسائل سیاسی طی گفتگو با «شیرازه» مطرح کرد؛

بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مورد تحریف یک جریان خاص قرار گرفت/ در بُعد اقتصادی آنطور که باید پیشرفت نکرده‌ایم

غلامرضا صفرپور، تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه توصیه چهارم رهبر معظم انقلاب بر خنثی کردن تحریم‌ها بود، گفت: متاسفانه بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مورد تحریف یک جریان خاص قرار گرفت و رسانه‌های زنجیره‌ای هماهنگ با هم فقط یک سخن امام خامنه‌ای را تیتر کرده بودند، اما بخش دوم سخنان ایشان انعکاس مناسبی در برخی رسانه‌ها نداشت.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، غلامرضا صفرپور طی گفتگویی با این رسانه به تحلیل سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع ستاد بزرگداشت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: سخنان رهبری معظم انقلاب را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد که بخش اول به بحث ویژگی‌های شخصیتی آن شهید بزرگوار پراخته شد و بخش دوم هم شامل توصیه‌هایی به مسئولین قوای سه‌گانه از جمله دولت مردان بود.

وی افزود: رهبری معظم انقلاب ویژگی‌هایی که به عنوان شهید قهرمان ملی برای ایرانیان و همچنین قهرمان امت اسلامی، برای این شهید بزرگوار برشمردند، شامل ویژگی‌های شخصیتی ایشان ازجمله شجاعت، مقاومت، هوشمندی، تیزهوشی، فداکاری، نوع دوستی، اهل معنویت، اخلاص است.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: رهبری معظم انقلاب در مورد انتقام شهید سلیمانی فرمودند،"انتقام قطعی است و در زمان خودش این انتقام گرفته خواهد شد."

صفرپور به بخش دوم سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: ایشان تقریبا چهار توصیه فرمودند، توصیه اول قوی شدن در تمامی عرصه‌ها و ابعاد اقتصادی علمی، فناوری و نظامی، دوم عدم اعتماد به دشمن، سوم حفظ اتحاد ملی و چهارم خنثی کردن تحریم‌ها.

در بعد اقتصادی پابه‌پای علم و فناوری و نظامی و سیاسی آنطور که شایسته ملت فهیم ایران است پیشرفت نکرده‌ایم

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی اضافه کرد: در مورد قوی شدن در تمامی عرصه‌ها، باید گفت، در ابعاد علمی همانگونه که همگان می‌دانند ما رتبه 16 علمی جهان را دارا هستیم، در بعد فناوری در بحث صنایع نانو، سلول‌های بنیادی، باشگاه‌های هسته‌ای و حتی پزشکی تقریبا در جایگاه سومین تا نهمین کشور جهان قرار داریم و از نظر نظامی هم در مرحله بازدارندگی هستیم به گونه‌ای که نه رژیم صهیونیستی و نه آمریکا جرات چپ نگاه کردن به ایران را ندارند و این امر در جریان زدن پایگاه عین‌الاسد عراق، همچنین زدن پهباد فوق پیشرفته آمریکایی‌ها نشان داده شد.

وی با بیان اینکه اما متاسفانه در بعد اقتصادی پابه‌پای علم و فناوری و نظامی و سیاسی آنطور که شایسته ملت فهیم ایران است پیشرفت نکرده‌ایم، اظهار کرد: البته در این حوزه قابل مقایسه با رژیم گذشته و خیلی از کشورهای دیگر نیستیم و در این بُعد هم به صورت نسبی پیشرفت‌های شگرفی را داشته‌ایم.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه متاسفانه به خاطر ندانم کاری دولتمردان بعد از جنگ تحمیلی روحیه شهادت طلبی، ایثارگری و ساده زیستی به سمت اقتصاد سرمایه‌داری و تجمل و رفاه طلبی رفت، اظهار کرد: این اتفاق از دولت سازندگی شروع شد و کماکان ادامه دارد تا حدی که این زخم التیام نیافته است.

صفرپور با اشاره به اینکه این تحریم‌ها به خاطر بعد اقتصادی است، بیان کرد: چون آمریکایی‌ها در بعد سیاسی، نظامی، فناوری و امنیتی نمی‌توانند مانع و مشکلی برای کشور ایجاد کنند، پس بیشتر به سراغ حوزه‌های اقتصادی رفته‌اند از همین رو حضرت آقا می فرمایند باید در این حوزه قوی شویم وگرنه دشمن طمع خواهد کرد.

مدرس دانشگاه شیراز ادامه داد: عدم اعتماد به دشمن مبحث دیگر سخنان حضرت آقا بود که در این راستا فرمودند: "به دشمن اعتماد نکنید و این توصیه قطعی من است و برای رفع مشکلات مردم به وعده این و آن دل خوش نکنید که وعده خوبان نیست که از هر صد وعده یکی هم وفا و عمل نخواهند کرد چنانچه تجربه 42سال انقلاب نشان داده است".

در این شرایط هر سه قوه باید دست به دست هم دهند تا مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل و فصل شود

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی، وعده دولت‌مردان و دولت روحانی در این هفت سال را می توان به 4 مرحله تقسیم کرد، دو سال اول منتظر بودند که برجام امضا شود و ضمانت اجرایی آن را امضای "جان کری" دانستند، دو سال دوم هم به دنبال اجرای تعهدات غربی ها بودند که این هم با خروج ترامپ از برجام و حتی زمان اوباما، تحریم ها که برداشته نشد هیچ، بیشتر هم شد، دو سال بعد منتظر اینستکس اروپا شدیم و در آخر دو سال هم که قرار است منتظر جو بایدن بمانیم هر چند که جو بایدن و ترامپ هر دو یکی هستند.

وی با بیان اینکه این تحریم‌ها از اول انقلاب به وسیله کارتر دموکرات صورت گرفت و بعد مهار دو جانبه تحریم‌ها توسط کلینتون و اوباما هم که فرد دموکراتی بود ادامه پیدا کرد و باوجود اینکه برجام در زمان وی امضا شد اما به تعهدات برجامی خود عمل که نکرد هیچ بلکه به تحریم‌ها هم افزوده شد.

حفظ اعتقاد و اتحاد ملی سومین توصیه مقام معظم رهبری بود که صفرپور به آن اشاره کرد و افزود: باید اتحاد را حفظ کنیم و مسوولین کشور مراقب باشند مسائل و اختلافات فی مابین خودشان را با گفتگو حل کنند.

این مدرس دانشگاه بر این باور است که کسانی که مدعی هستند ما زبان دنیا را بلد هستیم و قصد داریم با دنیا مذاکره کنیم چطور با عناصر داخلی و درون نظام نمی توانند مذاکره کنند پس باید در این شرایط هر سه قوه دست به دست هم دهند تا مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل و فصل شود.

رفع تحریم دست دشمن است اما خنثی کردن آن‌ها دست ما است

وی با اشاره به اینکه توصیه چهارم مقام معظم رهبری بر خنثی کردن تحریم‌ها بود، ادامه داد: ایشان فرمودند، "رفع تحریم دست دشمن است اما خنثی کردن آنها دست ما است و اگر یک ساعت هم امکانی پیش بیاید که این تحریم ها را از بین ببریم نباید از آن بگذریم.

صفرپور اظهار کرد: متاسفانه بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مورد تحریف یک جریان خاص قرار گرفت و رسانه‌های زنجیره‌ای هماهنگ با هم فقط این سخن حضرت آقا را تیتر کرده بودند، اما بخش دوم سخنان ایشان که فرمودند چرا چهار سال این امر را به تاخیر انداختید و فرصت سوزی کردید انعکاس مناسبی در برخی رسانه‌ها نداشت.

این استاد دانشگاه به نقل از رهبر معظم انقلاب، افزود: چون قرار بود سال 95 تمامی تحریم‌ها رفع شود و روحانی قول و وعده‌هایی داد مبنی بر اینکه تمام تحریم‌ها بالمره برداشته خواهد شد که هنوز در خاطر مردم مانده است.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر چه این دولت حتی مشکلات آب آشامیدنی، دریاچه ارومیه، ازدواج جوانان و... همه را به برجام ربط داد، اما اکنون دوباره به دنبال این است که برجامی را که خود گفتند تمام شده است و فرجامی ندارد را احیا کنند در حالی‌که به فرمان رهبر معظم اقلاب، تحریم‌ها را باید با روش عزتمندانه برطرف کرد و به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشیم.

صفرپور در پایان با تاکید بر اینکه بالاخره توصیه‌های مقام معظم رهبری را باید جدی گرفت چرا که ما در بعد اقتصادی هم چیزی از دیگر حوزه ها کم ندارسم به شرط اینکه آن روحیه انقلابی و جهادی در دولتمردان احیا شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری یکی از راه‌کارها را استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی، استفاده از جوانان متخصص و متعهد، اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دانستند.

انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان