کد خبر: ۱۴۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۹

توییتر؛ فضایی نخبگانی یا زرد؟

سیدمحسن هاشمی فعال اجتماعی گفت: اگر زرد بودن یک رسانه را بر اساس ایجاد موج احساسی و تحریک غیرعقلایی مخاطب بدانیم، بر اساس طوفان‌های توییتری که علیه کشور صورت می‌گیرد و با ترند کردن هشتگ‌های غیرواقعی و دروغین به دنبال ایجاد ...
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سیدمحسن هاشمی فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: اگر زرد بودن یک رسانه را بر اساس ایجاد موج احساسی و تحریک غیرعقلایی مخاطب بدانیم، بر اساس طوفان‌های توییتری که علیه کشور صورت می‌گیرد و با ترند کردن هشتگ‌های غیرواقعی و دروغین به دنبال ایجاد جنگ رسانه‌ای هستند، باز باید توییتر را رسانه‌ای دانست که گرایش به زرد شدن را دارد ولو مقطعی و کمتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی.

متن این یادداشت که در اختیار شیرازه قرار گرفته است، بدین شرح است: 

یکی از شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار توییتر است که به عنوان شبکه اجتماعی نخبگانی از آن یاد شده و عمده مسئولین مهم کشورها و شخصیت های جهانی از آن به عنوان یک رسانه ارتباطی مهم نهایت استفاده را می برند و مواضع خود را به صورت رسمی اعلام می دارند.

توییتر فضایی نخبگانی یا زرد؟

این شبکه اجتماعی جز معدود شبکه‌هایی است که قابلیت کمی سازی مطالب آن و ارائه یک آمار تحلیل محتوایی از آن بر اساس هشتک های درج شده وجود دارد و می توان به راحتی به این آمار که در بسیاری از موارد حاصل یک نزاع ترندینگ جهانی است دست یافت.

اگر به تنهایی و فارغ از مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی به توییتر نگاه بیندازیم مطمئنا توییتر را نیز یک شبکه اجتماعی زرد می بینیم که یک خانم با درج تصویر ناخن شکسته خودش در دو روز هزاران فیو را کسب می کند و صدها منشن برای او ارسال می شود.

اما در کنار این اقبال زرد، با نگاهی مقایسه ای با دیگر شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، باید توییتر را همچنان یک فضای نخبگانی دانست که علل مختلفی برای این امر از جمله محدودیت واژگان ارسالی و متن محوری بجای تصویر نگاری از جمله دلایل این امر است.

از سوی دیگر اگر زرد بودن یک رسانه را بر اساس ایجاد موج احساسی و تحریک غیر عقلایی مخاطب بدانیم، بر اساس طوفان های توییتری که بر علیه کشور صورت می گیرد و با ترند کردن هشتگ های غیر واقعی و دروغین به دنبال ایجاد جنگ رسانه ای هستند، باز باید توییتر را رسانه ای دانست که گرایش به زرد شدن را دارد ولو مقطعی و کمتر از دیگر شبکه های اجتماعی.

اما باید دقت کرد که این رسانه با ویژگی نخبگانی خود یک منبع برای رسانه های دیگر محسوب نگردد که مثال های زیادی از جمله هشتگ ایمیل های هیلاری و موضوع اعدام نکنید قاتل شیرازی از جمله مواردی است که حتی به ترندیگ بین المللی رسید، اما مشخص شد که از ابتدا یک موج رسانه ای سازمان یافته و حتی روباتیک برای ایجاد یک خیزش احساسی بر علیه ایران بوده است.

انتهای پیام/ م

نظرات بینندگان