کد خبر: ۱۴۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۶ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
نگاهی به کارنامه فناوری استان فارس پیش و پس از انقلاب اسلامی؛

رشد ۵ برابری سهم تولیدات استان فارس در تجهیزات پزشکی/ شیراز از مهمترین پایگاه‌های صنعت سلامت است

رئیس مرکز رشد فناوری تجهیزات و کمیته حمایت از تولیدات داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با «شیرازه» با اشاره به سهم تولیدات با فناوری بالا و پیشرفته پزشکی گفت: در چند سال گذشته انواع مختلف تجهیزات پیشرفته پزشکی در استان تولید و بازارهای صادراتی را فتح کردند.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، اکنون که در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، با توجه به فاصله گرفتن نسل‌های جدید از دستاوردهای انقلاب اسلامی و عدم اطلاع از وضعیت ایران در سال های قبل از انقلاب لازم است با بازخوانی و یا سلسله گفتگوهایی با متخصصین و کارشناسان در حوزه های مختلف مقایسه ای از وضعیت کشور در قبل و بعد از انقلاب داشته باشیم.

مقایسه ایرانِ قبل و بعد از انقلاب، می‌تواند واقعیت‌های مهمی را برای نسل‌های پس از انقلاب آشکار کند به خصوص در چنین شرایط حساس کنونی که هجمه های مختلفی بر کشور وارد می‌شود، اهمیت تبیین دستاوردهای انقلاب و جمهوری اسلامی به‌عنوان یک وظیفه معین می‌شودد.


فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت خوبی برای مرور، انقلاب و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه فناوری است و از آنجا که استان فارس در این حوزه و در بخش پزشکی پیشرفت قابل توجهی نسبت به دیگر حوزه ها داشته است آگاه سازی جوانان در خصوص این پیشرفتها ضرورتی است که سایت تحلیلی خبری شیرازه به آن پرداخته است.

در همین راستا به سراغ رئیس مرکز رشد فناوری تجهیزات و کمیته حمایت از تولیدات داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  رفته و با او در این باره به گفتگو نشستیم.

علیرضا مهدی زاده در ابتدا عنوان کرد: با نگاهی به فرایند صنعتی شدن در ایران، در می‌یابیم که در دو دهه اول تمرکز بیشتر بر صنایع سنگین و صنایع پایین دستی نفت تمرکز داشته و تا زمان انقلاب اسلامی فعالیت‌های اندکی در زمینه فناوری‌های پیشرفته در ایران انجام ‌شده است.

رشد پنج برابری سهم تولیدات استان فارس در تجهیزات پزشکی/ شیراز از مهمترین پایگاه‌های صنعت سلامت است

وی با بیان اینکه تمدن تاریخی و شکوهمند ایرانیان همیشه بستری برای رشد و تعالی دانش پزشکی بوده و در دوره های تاریخی طولانی، ایران مهد پزشکی عالم به شمار می‌آمده است، اظهار کرد: بعنوان نمونه در دوران طلایی تمدن اسلامی که هزار سال بطول انجامید، علاوه بر وجود دانشمندان و حکما ، پزشکان بزرگی وجود داشتند که بخشی از زمان خود را صرف طراحی و حتی تولید ابزار کار درمانگری می‌نمودند.

مدیر گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بعنوان مثال خدمات بی نظیر محمد ابن زکریای رازی در ابداع پانسمان،استریل کردن زخم و حتی تولید انواع نخ های بخیه قابل جذب را می‌توان نام برد و همین طور ابداعات بی شماری که برخی از آنها در جلد سی ام کتاب التصریف نوشته ابوالقاسم خلف ابن عباس زهراوی آمده است.

مهدی‌زاده اضافه کرد: از این رو پیوستگی دانش و فناوری یکی از نشانه‌های استقلال و زایندگی علمی در یک محیط است.

وی با اشاره به اینکه با نگاهی به وضعیت علمی حال حاضر در ایران بخصوص در حوزه پزشکی چند نکته آشکار، می شود، به بیان برخی از این تغییر و پیشرفت‌ها اشاره کرد و افزود: در دوره ابتدایی بعد از انقلاب و همزمان با جنگ تحمیلی ،اقتصاد پزشکی ایران علیرغم مشکلات ناشی از جنگ موفق شد اولین حلقه وابستگی و ضعف خود را شناسایی کند که کمبود نیروی انسانی متخصص بود.

رئیس مرکز رشد فناوری تجهیزاتی و کمیته حمایت از تولیدات داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه عنوان کرد: در جهت رفع این مشکل دانشگاه‌ها با افزایش ظرفیت و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای جوانان ایرانی این مشکل را حل نمودند.

مهدی‌زاده ادامه داد: در دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب و بعد از اتمام جنگ تحمیلی تلاش دانشگاه‌ها بر افزایش کیفی خدمات و تعریف خدمات پزشکی متناسب با نیازهای کشور معطوف شد و برخی علوم بین رشته ای نظیر مهندسی پزشکی رشد و بلوغ پیدا کرد.

وی همچنین اظهار کرد: در دهه سوم انقلاب تلاش برای رسیدن به مرزهای دانش از طریق گسترش پژوهش‌های پزشکی آغاز شد و در همین سال‌ها با سرمایه‌گذاری مناسبی که در زیر ساخت‌های فناوری و بخصوص فناوری های پیشرفته انجام شد، زیست بوم فناوری ایرانی در حال شکل‌گیری بود که در مدل کامل آن با لحاظ مزیت‌های رقابتی ایران و آمایش سرزمینی کشور عزیزمان نقش مناسبی برای فناوری های پزشکی در نظر گرفته شد و برای اولین بار در سال‌های پایانی همین دوره تولیدات دانش بنیان ایرانی به بازار معرفی شدند.
 
مدیر گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دوره چهارم در تاریخ علم و فناوری معاصر ایران نیز اشاره کرد و ادامه داد: این دوره، دوران تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری و حتی رقابت پذیر شدن در بازارهای جهانی بود که با شیطنت‌های گسترده دشمنان ایران اسلامی در اعمال تحریم‌های ظالمانه راه خویش را در مسیری دیگر که همان اقتصاد مقاومتی بود ادامه داد.

شیراز از گذشته دور تا امروز پایگاه دایمی دانش پزشکی بوده است

مهدی زاده با بیان اینکه اگر بخواهیم در خصوص صنعت سلامت صحبت کنیم، قطعا یکی از مهمترین پایگاه‌های این صنعت شهر شیراز است، تصریح کرد: شیراز از گذشته دور و از دوران ابو ماهر شیرازی در سده ۳ هجری قمری تا امروز پایگاه دایمی دانش پزشکی بوده، مکتب پزشکی شیراز که در قالب دانشگاه علوم پزشکی ادامه حیات داده است بیش از هزار سال کم نظیرترین نیروی انسانی را تربیت کرده و درمانگر قابلی برای بیماران ایرانی و حتی خارجی بوده است.

رشد پنج برابری سهم تولیدات استانی در تجهیزات پزشکی

رئیس مرکز رشد فناوری تجهیزات و کمیته حمایت از تولیدات داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به این سوال شیرازه که سهم استان فارس و شهر شیراز در بازار فناوری چگونه بوده است؟ اظهار کرد: تا سال ۱۳۹۱ سهم تولیدات استانی در تجهیزات پزشکی حدود نیم درصد از کل نیاز کشور را شامل می‌شد که با تلاش‌های انجام شده و همکاری بین بخشی مثال زدنی که خوشبختانه در استان فارس شکل گرفته است این میزان در طی پنج سال یعنی تا ۱۳۹۶ پنج برابر شده و به دو و نیم درصد رسیده است.

وی ادامه داد: نکته جالبتر البته سهم تولیدات با فناوری بالا و پیشرفته است، بگونه‌ای که در چند سال گذشته انواع مختلف تجهیزات پیشرفته پزشکی در استان تولید و بازارهای صادراتی را فتح کردند، بعنوان مثال دستگاه ثبت نوار قلب آنلاین، ویدیو  لارنگوسکوپ و به تازگی مجموعه کامل تجهیزات لاپراسکوپی در استان فارس تولید شده که همگی موفق به اخذ استاندارهای جهانی و کشف بازارهای صادراتی شده‌اند.

مهدی زاده با اشاره به اینکه در کنار آن، تولید لوازم پر مصرف مانند انواع سرنگ و نخهای بخیه تجهیزات ، البسه و پوشش‌های بیمارستانی و غیره امروزه بخشی جدایی ناپذیر از فضای کسب و کار صنعتی در استان فارس و شهر شیراز است، گفت: در گام دوم انقلاب نسل جوان و دانشمندان ما خواهند توانست سهم مناسبی از این بازار که محل تلاقی فناوری‌های پیشرفته متعددی است را به خود اختصاص دهند.


حرف آخر اینکه؛ انقلاب اسلامی ایران در حالی چهل و دومین سالگرد پیروزی خود را پشت سر می‌گذارد که با نگاهی به دستاوردهای این انقلاب می‌توان پیشرفت های علمی و فناوری را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردها مشاهده کرد، دستاوردهایی که در شرایط جنگ و تحریم و محدودیت های تجهیزاتی و امکاناتی بسیار کسب شده و دلیل آن نیز چیزی جز همت والا و عزم جزم محققان و حمایت مسوولان حوزه علم و فناوری کشورمان نبوده است.

انتهای پیام/ س/ م
برچسب ها: دستاورد ، انقلاب ، فارس
نظرات بینندگان