کد خبر: ۱۴۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
سخنگوی قوه قضاییه:

آیت‌الله رئیسی برای انتخابات اقدامی نمی‌کند و نخواهد آمد/ تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به عراق

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی پیرامون حضور احتمالی رئیس این قوه در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شائبه‌ها در خصوص سفر اخیر آیت‌الله رئیسی گفت: ما شاهد پیگیری‌های امور پیش روی قوه قضائیه بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده هستیم و لذا مسائلی که در این باره مطرح می‌شود، صحت ندارد.
به گزارش سرویس رصد سیاسی شیرازه، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک اعیاد رجبیه و برکات این ماه با اشاره به راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از حضور مردم عزیز، بصیر و انقلابی در راهپیمایی ۲۲ بهمن تشکر کنم. حضور چشمگیر مردم با هدف تجدید عهد با بنیانگذار انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با رهبر عظیم الشان انقلاب و اعلام وفاداری ملت به انقلاب انجام شد.

تابناک نوشت: وی ادامه داد: مردم با وجود شرایط کرونایی در کشورا حماسه دیگر آفریدند و کرونا که بسیاری از نظامات اجتماعی را برهم زده، اما حریف اجتماع میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشد. حماسه حضور در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی حماسه‌ای جاودانه و همیشگی است و راهبرد خدشه ناپذیر ملت در دفاع جانانه از انقلاب و دستاورد‌های آن در برابر بیگانگان است.

آیت‌الله رئیسی برای انتخابات اقدامی نمی‌کند و نخواهد آمد/ تشریح دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به عراق

اسماعیلی در ادامه افزود: مردم بار دیگر حماسه آفریدند و وظیفه مسئولان را سنگین‌تر کردند و امروز پاسداشت این حماسه مردم و خدمت به مردم و اجرای عدالت در جامعه وظیفه مسئولان است. قوه قضاییه به عنوان یک نهاد خدمتگزار به مردم و جامعه، همه تلاش خود را به کار گرفته تا علی رغم همه محدودیت‌های کرونا احقاق حق و رسیدگی به دادخواست‌ها را به هیچ عنوان به تعویق نیاندازد و با استفاده از دادرسی‌های الکترونیک و توسعه زیرساخت‌های فناوری در قوه قضاییه امر دادرسی را به انجام برساند.

وی گفت: در سال جاری برای انجام دادرسی‌های الکترونیکی ۲۵۰۰ اتاق در واحد‌های قضایی و ۴۰۰ اتاق در زندان‌ها به سیستم دادرسی الکترونیک مجهز شد و قوه قضاییه با توسعه فناوری‌های نوین تلاش می‌کند بهنگام و به موقع دادرسی‌ها را به انجام برساند. در این مدت قریب به ۱۰۰ هزار دادرسی از طریق الکترونیکی انجام دادیم که ۶۲ هزار تا بین واحد‌های قضایی و زندان‌ها بوده است، ۳۱ هزار دادرسی الکترونیکی با ارتباط با منزل بوده است و بیش از ۳۰ مورد با برقراری ارتباط با پرونده‌های خارج از کشور به انجام رسیده است.
 
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سفر ریاست قوه قضاییه و هیات همراه به عراق، ویژگی‌ها و دستاورد‌های این سفر را فراوان و کم نظیر عنوان کرد و افزود: این سفر اولین سفر ریاست محترم قوه قضاییه در کسوت رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به یک کشور خارجی بود و اولین سفر یک مقام عالی رتبه جمهوری اسلامی پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به عراق بود.

وی ادامه داد: این سفر در شرایطی انجام شد که در سال‌های اخیر بدخواهان دو کشور و دو ملت تلاش‌های زیادی برای ایجاد تفرقه بین دو ملت انجام داده بودند. برنامه‌های این سفر با حضور در یادمان شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و زیارت آغاز شد که با استقبال بی نظیر و حماسی مردم در کاظمین و بغداد همراه بود. این سفر صرفا یک سفر کاری، فشرده و اداری بود و همه برنامه‌های پیش بینی شده این سفر در بغداد بود.
 
اسماعیلی خاطرنشان کرد: دیدار‌ها در سه سطح مقامات رسمی حکومت و دولت عراق، احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌های تاثیرگذار در کشور و دیدار‌های مردمی بود. در ارتباط‌های مردمی اعم از خانواده شهدا و نسل جوان بویژه در مسیر زیارت کاظمین از یک سو شاهد عشق و علاقه و پیوند عمیق بین دو ملت عراق و ایران و از سوی دیگر شاهد اعلام انزجار تنفر و نفرت از اقدامات و جنایت دولت و ارتش آمریکا در این کشور بودیم. به خوبی در این سفر لمس کردیم که می‌توان از دیپلماسی قضایی در کنار دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی به عنوان یک ابزار تعامل بین کشورها، دولت‌ها و ملت‌ها استفاده کرد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی دادگاه‌های تجاری مشترک میان ایران و عراق گفت: ایران روابط گسترده تجاری با عراق دارد که بیشتر گزارش‌ها و بررسی‌های مقدماتی حکایت از این داشت که تجار ایرانی در عراق دچار مشکلات قضایی شده‌اند که حل و فصل آن‌ها علاوه بر حل مشکلات تجار ایرانی می‌تواند به بهبود روابط تجاری دو کشور کمک کند. در تفاهم نامه مشترک بین دو کشور مقرر شد با استفاده از سازوکار‌های داوری همچنین با تشکیل دادگاه تجاری اختصاصی در پایتخت دو کشور و استان‌های مرزی بتوانیم در حداقل زمان ممکن و با بهره گیری از مشاوران اقتصادی مشکلات تجار ایرانی و عراقی را حل و فصل کنیم که مقدمات این کار فراهم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت زندانیان ایرانی و عراقی گفت: یکی از بحث‌های مهم زندانیان اتباع دو کشور در زمره تفاهم نامه‌ها، یادداشت ها، مذاکرات و ملاقات‌ها بود که در این راستا تفاهم نامه‌ای میان وزرای دادگستری دو کشور منعقد شد. توجه به حقوق و کرامت زندانیان، تبادل تجربیات و بهداشت در زندان‌ها، تهیه مقدمات بازدید مقامات دو کشور از زندان‌ها، برقراری ارتباط تصویری زندانیان و موضوعات بخش‌های مختلف حوزه زندانبانی مورد توافق قرار گرفت علاوه بر آن مقرر شد جمعی از زندانیان ایرانی به ویژه از زندانیانی که صرفا به قصد زیارت در عراق اقامت غیرمجاز داشتند همچنین برخی از زندانیان معتاد که صرفا برای مصرف شخصی مواد مخدر به همراه داشتند، مورد عفو قرار گیرند.
 
وی افزود: در عراق عفو به پیشنهاد نظام قضایی و با موافقت نخست وزیر و رئیس جمهوری انجام می‌شود و در این خصوص فهرست پیشنهادی این زندانیان تهیه شده تا این زندانیان ادامه محکومیت خود را در زندان‌های کشور بگذرانند. موضوع ما حل مشکل قاچاقچیان و مرتکبین جرایم امنیتی نیست و در مورد عفو زندانیان، زندانیان دارای جرایم کم اهمیت مانند افرادی که ورود و اقامت غیرمجاز در عراق داشتند و معتادانی که مواد مخدر مصرفی همراه داشتند را پیگیری می‌کنیم و در مورد زندانیان جرایم عمده و خشن و کسانی که مرتکب جرایم امنیتی شدند، ورود نمی‌کنیم.
 
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شرکت هفت تپه گفت: هفت تپه دو پرونده در دستگاه قضایی دارد؛ یکی پرونده کیفری مدیرعامل این شرکت است که جلسات متعدد دادگاه برگزار شده و به دلیل برخی ابهام‌ها به کارشناسی ارجاع شده و رسیدگی به این پرونده پس از دریافت نظرات کارشناسی در شعبه ویژه ادامه می‌یابد. پرونده دیگر در شعبه ویژه دادگاه خصوصی سازی رسیدگی شد و به زودی در موعد مقرر قانونی رأی آن صادر و ابلاغ می‌شود.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون حضور احتمالی رئیس قوه قضائیه در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شائبه‌ها در خصوص سفر اخیر وی گفت: البته ایشان پیشتر در جمع دانشجویان هم گفته اند که هیچ قصد و نیتی برای ترک قوه قضائیه ندارند و پاسخ دادند که «من به جز قوه قضاییه به مساله و موضوع دیگری فکر نمی‌کنم.» اما افزون بر آن باید بگویم که ما هم به عنوان همکاران ایشان در قوه قضائیه، شاهد پیگیری های امور پیش روی قوه قضائیه بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده هستیم و لذا مسائلی که در این باره مطرح می شود صحت ندارد.
 
اسماعیلی در ادامه گفت: ایشان همه توان و انرژی خود را مصروف قوه قضاییه می‌کنند و تا امروز ما رویکرد دیگری را مشاهده نکرده ایم. انجام خدمات کاملا موفقیت آمیز در دستگاه قضایی و تحول دستگاه قضا از آغازین روز‌های تصدی ایشان در قوه آغاز شده و ایشان با برنامه جامع تحولی مسئولیت قوه قضاییه را پذیرفتند و روند اقدامات مشخص و منطقی به دور از فعالیت‌های تبلیغاتی بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی قائم مقام اسبق شهرداری تهران گفت: این پرونده همچنان در دیوان عالی است به محض اینکه دیوان رأی نهایی را صادر کند نتایج آن اعلام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده گروه عظام گفت: بخش کیفری این پرونده رسیدگی شد، اما تدبیر دستگاه قضایی در این نوع پرونده‌ها این است که اولا اموال بانک‌ها و بیت المال بازگردانده شود و ثانیا واحد‌های تولیدی در اجرای حکم کیفری با اخلال مواجه نشوند و کارگران بیکار نشوند و در مرحله بعد هم اجرای مجازات کیفری است.
 
وی افزود: بعد از فرایند دادرسی اقدامات مجدانه‌ای برای بازگشت بدهی‌های بانک‌ها در حال انجام است و امیدورایم در اسرع وقت با تدبیر و به گونه‌ای که واحد‌های تولیدی متعلق به این گروه تعطیل نشود، اقدامات لازم انجام شود.
 
آیا آن گونه که پلیس گفته، شکایتی درباره سیلی نماینده مجلس به سرباز پلیس راهور در دادسرا ثبت شده یا خیر و اکنون این پرونده در چه مرحله ای است؟ این سوالی بود که اسماعیلی در پاسخ به آن گفت: بله این شکایت ثبت شده است و فرایند دادسرایی آن در حال انجام است که به محض طی شدن این مراحل و حصول نتیجه درباره آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.
 
توهین جمعی از موتورسواران در اصفهان به رئیس جمهور در ۲۲ بهمن محور سوال بعدی از سخنگوی قوه قضائیه بود که وی در پاسخ به آن گفت: پیشتر هم گفته ایم که هر نوع توهین و اهانت را خلاف قانون و اخلاق می‌دانیم اما در خصوص این ماجرا حتما در جریان هستید که دادستان اصفهان بلافاصله بعد از این حادثه طی نامه‌ای به اداره کل اطلاعات استان اعلام کرد مقصرین و مسببین و افرادی که در این اقدام نقش داشتند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند.
 
وی افزود: دادستان تا جایی که ضوابط قانونی اجازه دهد راسا اقدام خواهد کرد. چنانچه در این مورد یا هر یک از موارد مشابه شکایتی نیز داشته باشیم برابر ضوابط قانونی رسیدگی خواهیم کرد.
 
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره نامه آقای توکلی به رئیس قوه قضاییه و فشار‌ها برای حکم رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: در این پرونده هیچ فشاری نبوده و در قضات ما در قوه قضاییه تسلیم فشار‌ها نمی‌شوند. این پرونده به موقع به دادگاه ارسال شده و دادگاه هم حکم مقتضی را صادر کرده و اکنون پرونده در دیوان عالی کشور است. 
 
وی ادامه داد: ادعا شده بود این پرونده به جهت ملاحظات در شعبه عمومی رسیدگی شده در حالی که پرونده به اقتضای قانونی در دادگاه کیفری یک رسیدگی شد و نتیجه و حکم نهایی دادرسی بهترین پاسخ برای این مسائل است. جزییات حکم را به دلیل عدم قطعیت نمی‌توانم اعلام کنم.

 انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان