کد خبر: ۱۴۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

چشم‌انداز تامین آب پایدار استان فارس

جعفر قادری اقتصاددان مجلس در یادداشتی نوشت: برای تامین آب موردنیاز فعالیت‌های صنعتی، خدماتی، شرب و بهداشتی در استان فارس خصوصا قسمت‌های میانی و شمالی استان، ضمن اینکه باید از ظرفیت آب‌های موجود در استان استفاده درست بکنیم و برای فعالیت‌های کشاورزی نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم، آب مورد نیاز استان را از دو طریق می‌توانیم از خلیج فارس تامین کنیم.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، جعفر قادری در یادداشتی نوشت: برای تامین آب موردنیاز فعالیت‌های صنعتی، خدماتی، شرب و بهداشتی در استان فارس خصوصا قسمت‌های میانی و شمالی استان، ضمن اینکه باید از ظرفیت آب‌های موجود در استان فارس استفاده درست کنیم و برای فعالیت‌های کشاورزی نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم، آب مورد نیاز استان را از دو طریق می‌توانیم از خلیج فارس تامین کنیم.

متن یادداشت این اقتصاددان و رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان که به طور اختصاصی به شیرازه ارسال شده، بدین شرح است:

چشم‌انداز تامین آب پایدار استان فارس

برای تامین آب مورد نیاز فعالیت‌های صنعتی، خدماتی، شرب و بهداشتی  در استان فارس خصوصا قسمت‌های میانی و شمالی استان، ضمن اینکه باید از ظرفیت آب‌های موجود در استان فارس استفاده درست کنیم و برای فعالیت‌های کشاورزی نهایت صرفه‌جویی را داشته باشیم، آب مورد نیاز استان را از دو طریق می‌توانیم از خلیج فارس تامین کنیم.

یکی از مسیرها، مسیر پارسیان- لامرد به سمت قسمت های مرکزی و شمالی فارس است.

مسیر دیگری که می‌توان روی آن حساب باز کرد و به سمت شیراز و قسمت‌های شمالی امکان ادامه ان هست، خط انتقال اب از بوشهر به سمت کازرون و شیراز است. 

خط انتقال آبی که از پارسیان به سمت لامرد، شیراز و بخش‌های شمال فارس شروع می‌شود را می‌توانیم در چند فاز به مرحله اجرا در بیاریم. 

در فاز اول می‌توانیم از پارسیان آب را به لامرد و مهر منتقل کنیم و در فازهای بعدی میتوانیم خط انتقال آب از سد کوار به شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی شیراز برسانیم. در فاز سوم از سد هایقر به سمت سد کوار می‌توانیم آب را منتقل کنیم. 

در فاز نهایی می‌توانیم خط انتقال را از  لامرد به سد هایقر وصل کنیم. اگر این ترتیبات  و فازبندی‌ها را رعایت بکنیم ما می‌توانیم در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت آب مورد نیاز استان فارس را از منابع داخلی و از منابع دریاهای آزاد تامین کنیم. 

چشم‌انداز تامین آب پایدار استان فارس

علاوه بر این‌ها همزمان می‌توان ۱۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص آبی را که از سد تنگ سرخ بشار در کهگیلویه و بویراحمد داریم را میتوانیم به شیراز منتقل کنیم و این امکان را فراهم کنیم که آبی که الان از استان فارس سرچشمه گرفته و وارد کهگیلویه و بویر احمد می‌شود و نهایتا به دریا می‌ریزد را در استان فارس بتوانیم استفاده کنیم. 

اگر این اولویت‌بندی‌ها را در استان فارس داشته باشیم می‌توانیم در یک افق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مشکلات آب استان فارس را حل کنیم.

انتهای پیام/ م
برچسب ها: آب ، جعفر قادری ، شیرازه
نظرات بینندگان