کد خبر: ۱۴۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

واحد مدیریت فناوری اداره‌کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس و طرح هنگ امداد طبیعت راه اندازی شد

راه‌اندازی طرح هنگ امداد طبیعت و افتتاح واحد مدیریت فناوری اداره‌کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس در شیراز با حضور استاندار فارس و جمعی از مسوولین استان در سالن اجتماعات شهید بهجت حقیقی برگزار شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، عنایت الله رحیمی استاندار فارس در آیین رونمایی از طرح هنگ امداد طبیعت و افتتاح واحد مدیریت فناوری اداره‌کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس که با حضور جمعی از مسوولین استان در سالن اجتماعات شهید بهجت حقیقی برگزار شد، گفت: همه ما براین واقف هستیم که منابع طبیعی و محیط زیست بستر حیات انسان است و معنای دقیق توسعه پایدار منطبق بر محیط زیست وسیع و منابع طبیعی به عنوان مکمل آن است.

استاندار فارس با اشاره به اینکه فرصت های خوبی در استان فارس پیشرو داریم ابرازکرد: در حوزه منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع که اولین ویژگی آن وسیعی جنگل با گونه های مختلف در اختیار داریم، اقلیم گوناگون در استان از جنوب تا شمال با هوای گرم و سرد داریک که رقم زده یک اقلیم خوب همراه با گونه های مختلف ازجمله درختچه، بوته و درخت‌های مختلف که هرکدام مزایایی دارد.

رحیمی، فرهنگ حفاظت از جنگل یک ثواب در اعتقادات و فرهنگ دینی و یک فرصت اساسی دانست و افزود: واقعیت آن است که نسل گذشته و امروز ما هنوز هم برای جنگل، مراتع و آب احترام قائل هستند و حفظ آن برای انسان و هم‌میهنان را امری مهم می‌دانند.

وی به آموزش بهره‌برداران طبیعت اشاره داشت و گفت: وجود بهره‌برداران سخت کوش که برمبنای تجربه به عنوان محافظین طبیعت هستند که در قالب عشایر و ایلات مختلف در طبیعت حضور دارند لذا اگر آموزش صحیح به این بهره‌برداران داده شودف میتوان یک پتانسیل خوب برای حفاظت از مراتع و منابع طبیعی ایجاد کرد و اگر آموزش داده نشود و مضرات چراهای بی‌رویه و قطع درختان می‌تواند این فرصت به چالش تبدیل شود.

عالی ترین مقام اجرایی در فارس، در کنار این فرصت‌ها به چالش‌های متعددی که میتوان به تعرض و تصرف منابع طبیعی، آفت‌های مختلف در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی، خشکسالی، قاچاق چوب، تخریب جنگل و منابع طبیعی جهت پروژه‌های عمرانی و... اشاره کرد.

استاندار فارس یکی از راهکارهای مقابله با چالش‌ها را مدیریت مشارکتی دانست و افزود: با استفاده از نیروهای نخبه و تلاشگر می‌توانیم قدمی رو به‌جلو برداشت لذا باید با بهره‌بردارها مشارکت داشته باشیم که معدن‌کار، عشایر و ... جز بهره‌برداران ما هستند که باید در امر فرصت ها مشارکت داشته باشند.

علارغم تلاشی که صورت گرفته اما موفق نبوده‌ایم

سید مصطفی بحرینی دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز در این برنامه گفت: پیشگیری و اقداماتی که مسوولین اداری انجام می‌دهند و اقدامات حوزه قضایی و نظارتی متاسفانه موفق نبوده است.

بحرینی با اشاره به مشکلات در حوزه پیشگیری ابرازکرد: به علت کمبود اعتبار، نیروی انسانی، گستردگی حوزه اراضی و از طرفی سودجویی زیاد و حضور گسترده عوامل سودجو در منابع که فعالیت دارند از جمله مشکلات در حوزه پیشگیری است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز به مشکلات موجود در حوزه قضایی و نظارتی نیز اشاره کرد و افزود: علارغم تلاشی که صورت گرفته تنها در حوزه زمین با مشکل مواجهه هستیم که می‌توان به علت طولانی بودن روند دادرسی که خوشبختانه در استان فارس این امر تسهیل شده است، هزینه های دادرسی و نهایتا صدور حکم که در اجرا با مشکلاتی مواجهه هستیم که با تعلل ایجاد می‌شود این مشکل ناشی از رزق و روزی و مشکلات در این حوزه ایجاد می‌شود رقم خورده است.

وی بیشترین توجه در حوزه دادستانی را بحث پیشگیری دانست تا مقابله که اقداماتی در حال اجرا است.

بحرینی به قاطعیت دادگستری در برخورد با زمین خواران اشاره کرد و افزود: بدون هیچگونه اغراض با افراد سودجو برخورد خواهیم کرد و در همین امر راه‌های دسترسی سودجویان مسدود شده است که با قطع دسترسی، امکان ورود هم کمتر می‌شود و بحث مواجهه جدی با افراد که ساخت و ساز غیرمجاز دارند در دستور کار است.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در پایان از مردم درخواست کرد: همکاری و تعامل در پیشگیری و حوزه مسکن و منابع بیشتر داشته باشند تا شاهد طبیعت بهتر و محیط زیستی برای زندگی بهتر داشته باشیم.

منابع طبیعی و محیط زیست بستر حیات انسان است

عبدالحسن صمدنژاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به اینکه چالش‌هایی که در حوزه منابع طبیعی احضار شد و نقشه راه آن ترسیم شده است، گفت: چالش ها را نمی‌توان با راه‌های پیشین جلو رفت و باید نقشه راه جدید تدوین شود که مهمترین چالش، نظارت و مانیتورینگ عرضه استان بود که دارای بخش‌های مختلف است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس  ادامه داد: امروزه تکنولوژی خیلی ازمسائل سخت را حل کرده است و در افق پیش رو دنیای ربات و فناوری‌نو خواهد شد و استان فارس نباید از این تکنولوژی عقب بماند و باید پیشرو باشد.

صمد نژاد با اشاره به اینکه این واحد مدیریت فناوری جز چارت سازمانی نیست ابراز کرد: با ارائه این طرح به سازمان مقرر شد این واحد ایجاد شود لذا در سطح منابع طبیعی طرح ایجاد مدیریت فناوری امروز در استان فارس افتتاح می‌شود.

وی، واحد مدیریت فناوری را دارای چهار واحد دانست و ابراز کرد: سامانه موقعیت یابی مکانی، تفسیر عکس های هوایی و.... از جمله واحدهای زیرمجموعه مدیریت فناوری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ادامه داد: واحد مدیریت فناوری در حوزه های جنگل، مرتع، زمین، مدیریت بحران، اقدامات جاری و بیابان قرار است بخشی از اقدامات را انجام دهد.

صمدنژاد به طرح هنگ امداد طبیعت نیز اشاره کرد و ابراز کرد: با توجه به کمبود نیرو از ظرفیت نیروهای مردمی کمک کردیم و با تفاهم نامه با بسیج سازندگی استان فارس توانستیم از ظرفیت ۵ هزار نفر ایجاد شده استفاده کنیم.

وی ابراز کرد: افرادی که ثبت نام کرده‌اند پایش شده‌اند که خود از زمین‌خواران نباشند.

انتهای پیام/ر/م

نظرات بینندگان