کد خبر: ۱۴۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
در بازدید میدانی کاروان جهادی سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس مطرح شد؛

لزوم توجه اصول‌مهندسی در بازسازی مناطق‌زلزله زده سی‌سخت/ کمک ۱۷۰ میلیون تومانی اصناف استان فارس به زلزله زدگان

کاروان جهادی سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس، اتاق اصناف مرکز استان فارس و اتاق اصناف مرکز استان اصفهان با حضور غلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور به سی‌سخت سفر کردند.
به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه، غلامرضا حسن پور در راس یک کاروان جهادی از سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس، برخی از اعضای هیئت رییسه اتاق اصناف مرکز استان های فارس و اصفهان در یک سفر کاری یک روزه از شهروندان زلزله زده سی سخت بازدید نموده و در جلسه تصمیم گیری با مسئولان و مدیران شهرستان سی سخت جهت پیگیری مشکلات شهروندان سی سخت اقدام و پیگیری کردند.

کاروان جهادی سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس، پس از آن ضمن بازدید میدانی از وضعیت مردم زلزله زده پای درد و دل مردم آسیب دیده نشسته و همچنین از محل اتاق اصناف ابن شهرستان که در جریان زلزله ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ تخریب شده بود بازدید نموده و از موکب های گروه های جهادی مستقر در شهرستان سی سخت نیز بازدید بعمل آوردند. 

در ابتدا مدیران و مسئولان شهرستان سی سخت که با حضور معاون امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاونت بازرسی، فرماندار شهرستان یاسوج، رئیس اتاق اصناف مرکز استان های کهگیلویه و بویر احمد، فارس و برخی از اعضای هیئت رئیسه اتاق های اصناف مرکز استان های فارس و اصفهان، فرماندار شهرستان، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان، مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس، سپاه صاحب الزمان اصفهان و سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد و سایر مسئولان محلی در محل سپاه ناحیه شهرستان سی سخت برگزار گردید.

فرمانده ناحیه شهرستان سی سخت در این نشست در خصوص وقوع زلزله در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ به عمق ۵.۶ ریشتر در ساعت ۲۲:۰۵:۳۴ با ۲۶ پس لرزه تا شب گذشته گفت علی رغم اینکه  این زلزله خسارت جانی و مصدومیت جدی در پی نداشت لکن به زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی و همچنین مسکن شهروندان خسارت جدی و جبران ناپذیری وارد شده که عمق فاجعه به دلیل ضعف در انعکاس رسانه ای از بیرون قابل درک و مشاهده نیست به نحوی که با توجه به وقوع پس لرزه های متعدد و تغییر آمار آسیب های ناشی از این پس لرزه ها پرونده این زلزله در شهرستان هنوز مفتوح است. 

لزوم توجه اصول‌مهندسی در بازسازی مناطق‌زلزله زده سی‌سخت/ کمک ۱۷۰ میلیون تومانی اصناف استان فارس به زلزله زدگان

وی با اشاره به حمایت مالی دولت، بنیاد مستضعفان و سایر نهاد ها و گروه های جهادی به مبلغ حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیونی جهت جبران خسارات ناشی از زلزله با توجه به هزینه های ساخت و ساز، این مبلغ را صرفا جهت ساخت ۵۵ الی ۶۰ متر مکفی دانسته که پاسخگوی شرایط بسیار سخت زلزله زدگان نبوده و حتی بازپرداخت اقساط این وام را برای برخی از شهروندان بسیار مشکل توصیف نمود.

همچنین در خصوص آسیب های وارد شده به زیرساخت های شهری با اشاره به تخریب کامل ۷ مدرسه این شهرستان در این خصوص از حسن پور درخواست کمک کردند و دکتر حسن پور نیز با توجه به ماموریت کشوری بسیج اصناف جهت بازسازی مدارس در تقسیم وظایف کشوری در وقوع بحران ها جهت بازسازی این مدارس اظهار امیدواری نمود.

در خصوص آسیب های وارد شده به بخش کشاورزی نیز گزارشی را ارائه نمودند و از اقدامات صورت گرفته توسط خیرین و گروه های جهادی در توزیع بسته های معیشتی، پتو، چادر، بسته های بهداشتی و توجه به بیماران  خاص تقدیر و تشکر نمودند و حضور نیروهای جهادی را در شهرستان ارزشمند توصیف نموده و افزودند حضور نیروهای جهادی شهرستان را از حیث نیروهای انسانی بی نیاز نموده است.

وی فاز نخست کمک ها را بسیار ارزشمند توصیف  کرد و در گام دوم کمک به بازسازی و آلام برداری از مردم را در دستور کار قرار داد.

حسن پور در خصوص اسکان اضطراری و استفاده از کانکس نیز با توجه به زمان بر بودن، سبک زندگی مردم و تبعات اجتماعی آن نیز به عدم استقبال شهروندان و مسئولان اشاره نموده و در مقابل اخذ وام ۲۰ میلیونی بلاعوض دولتی جهت تامین مسکن را پیگیری نمود.


در ادامه فرماندار شهرستان سی سخت، گفت:  سی سخت به شرکت های تعاونی در آن شناخته شده است، شهری با جمعیت ۸۰۲۰ نفر که دارای دو تعاونی با ۸۷۰۰ نفر عضو و بزرگترین تعاونی گردشگری کشور، پایلوت صنایع دستی و گردشگری استان تولید کننده ۲۵% محصولات کشاورزی استان، دومین سطح زیر کشت محصولات باغی استان، دارای ۷۶% جمعیت روستایی است. 

حمید پناهی افزود: شهرستان سی سخت در سال های اخیر دو زلزله بالای ۵ ریشتر، یک سیل و دو حادثه سقوط هواپیما را تجربه کرده است، که در زلزله اخیر بیش از ۸۰% منازل شامل ۵۱۷۳ واحد مسکونی آسیب دیده، واحدهای احداثی روستایی ۱۰۵۲ واحد، واحدهای احداثی شهری ۱۳۶۶ واحد است که نیازمند ارزیابی مجدد و ثبت نهایی است.

وی با بیان اینکه تعداد ارزیابی واحدهای تعمیری شهری ۲۰۷۲ واحد ثبت در سامانه شده است، اظهار کرد: از حدود ۳۴۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی شهرستان بالای ۸۰% آسیب دیده و نیازمند تعمیر یا بازسازی است. 

پناهی با اشاره به حجم سنگین خسارت ها از همه بخش ها درخواست کمک نمود و در بخش تاسیسات ساختمانی، تامین مصالح ساختمانی، ایزوگام، حمل و نقل مصالح، نیروی انسانی، تامین سرویس بهداشتی و حمام سیار را از موارد مورد نیاز شهروندان زلزله زده سی سخت دانست.


فرماندار شهرستان سی سخت در خصوص پرداخت ۵۰% وام بلاعوض ۲۰ میلیونی به ۶۰۰ نفر از آسیب دیدگان اشاره نمود و در خصوص پرداخت مابقی ظرف دو روز آینده ابراز امیدواری کرد و در راستای راه اندازی مجدد تاسیسات زیربنایی آب، برق، گاز، تاسیسات مخابراتی و تشکیل ۳ کمپ اسکان اضطراری نیز گزارش داد.  

در ادامه حاج سید محمود هاشمی رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس با تاکید بر ضرورت توجه به صنعت بیمه در مواقع بروز بحران به تامین لوازم بهداشتی و ساختمانی ۱۱۰ واحد مسکونی، کمک جهت بازسازی اتاق اصناف شهرستان سی سخت اشاره نموده و ضمن استقبال از پیشنهاد حسن پور جهت حل مشکل خسارت  ۱۰۰ میلیارد ریالی اصناف شهرستان سی سخت و خرید مدت دار محصولات آسیب دیده اصناف و در خصوص سایر زمینه های تخصصی نیز ابراز امیدواری کردند.

 نماینده بسیج اصناف و اتاق اصناف استان اصفهان نیز عنوان کرد:  توسط خیرین اصناف استان اصفهان ۳ دستگاه کانکس، ۱۰۰ تخته پتو، ۱۵۰ بسته معیشتی،  ۵۰ بسته وسایل آشپزخانه با هزینه ریالی معادل دویست میلیارد ریالی جهت اهدا به شهروندان زلزله زده سی سخت تهیه و تامین گردیده است.

در ادامه دوکوهکی مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر فارس نیز با اشاره به جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی اصناف و بازاریان استان فارس با توجه به محدودیت زمانی به ارزش حدود ۱،۷۰۰،۰۰۰ ریالی اشاره نموده و همچنین به استقرار گروه های جهادی از روز سوم وقوع حادثه در شهرستان سی سخت و همچنین کمک جهت بازسازی اتاق اصناف شهرستان اشاره نمودند.

در پایان  حسن پور افزود: اصناف و بازاریان همچون حماسه های قبلی ، پا در میدان خدمت گذاشته و در عرصه کمک به تعمیر منازل مسکونی و واحدهای صنفی و همچنین تامین بخشی از مصالح و ملزومات ساختمانی وارد میدان شوند.

به گفته وی در این جلسه مصوب شد گروه های جهادی تخصصی بسیج اصناف جهت خدمت رسانی در اسرع وقت به این منطقه اعزام شوند.
عضو هیئت عالی نظارت بر اصناف کشور تاکید کرد: بر اساس مصوبات جلسه امروز مقررشد کمیته اصناف با مدیریت بسیج اصناف استان، فرمانده ناحیه مقاومت و رییس اتاق اصناف شهرستان تشکیل تا مشکلات مردم دسته بندی و برای رفع آن برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

رییس بسیج اصناف ، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور سپس از همه اصناف درخواست کرد به فوریت به وضعیت مردم سی سخت رسیدگی کرده وهمچون گذشته مرهمی بردرد مردمان این سرزمین کهن باشند.

حسن پور در پایان با اشاره به برنامه بازسازی این مناطق اظهار داشت: ضروری است خانه‌هایی که قرار است بازسازی شوند با رعایت کامل اصول مهندسی اجرا شوند تا در آینده شاهد صحنه‌های نگران کننده از تخریب نباشیم.

به گزارش شیرازه، حسن پور به همراه سایر همراهان به بازدید میدانی از مردم زلزله زده و توجه به مشکلات آنها در شرایط بسیار نامساعد جوی پرداخته و جهت حل مشکلات پیگیری های لازم را انجام داده و با نمایندگان گروه های جهادی مستقر در شهرستان دیدار و گفت و گو نمودند.

انتهای پیام/س/ر

نظرات بینندگان