کد خبر: ۱۴۵۸۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کارشناس امورسیاسی در گفتگو با «شیرازه»؛

نتیجه پذیرش شرایط مذاکرات وین توسط دولت بدون تصویب مجلس تکرار برجام خواهد بود

کاوه پیشقدم گفت: اگر رویه آمریکایی ها در مذاکرات وین تعلیق تحریم ها بود، ایران نیز باید در برنامه های خود تعلیق را ایجاد کند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، محمدکاظم کاوه پیشقدم کارشناس امور سیاسی و رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس در گفتگو با این رسانه با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با آمریکا در وین، مبنی بر زیاده خواهی و خواسته‌های نامعقول دولت آمریکا از ایران گفت: اگر یک نگاه قرآنی نسبت به این موضوع داشته باشیم، قرآن کریم در مقابل دشمنان به ما سفارش می کند که دندان در مقابل دندان، گوش در برابر گوش، جراحت در برابر جراحت خواهد بود بنا براین در مذاکرات باید این رویه مدنظر دولت ایران باشد. 

وی افزود: اگر رویه آمریکایی ها در مذاکرات وین تعلیق تحریم ها بود، ایران نیز باید در برنامه های خود تعلیق را ایجاد کند. 

کاوه پیشقدم باتحلیل اوضاع کنونی گفت: به نظر می رسد سیاست دولت این است تا قبل از پایان دوره خودش مذاکرات را به نتیجه برساند هرچند که دولت بعدی با موضوعاتی مواجه شود اما دولت باید آنچه سیاست کلی نظام و مد نظر رهبرمعظم انقلاب است در مذاکرات اعمال کند لذا تحریم ها باتوجه به برجام باید برداشته شود و ایران نیز متناسب با آن به تعهدات خود عمل کند. 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نمی شود که یک طرف مذاکره امتیاز دهد و طرف مقابل بدون هیچ واکنشی به تعهدات خود عمل نکند؛ خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که دولت آقای روحانی به تنهایی بتواند مفاد مذاکرات را عملی کنند لذا حتما هر توافقی باید به تصویب مجلس و شورای امنیت ملی برسد. 

به گفته رئیس دانشگاه های آزاد اسلامی فارس، فرایند طرح خروج از برجام و از سرگیری غنی سازی اورانیوم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و هر طرح الحاقی باید دوباره توسط مجلس تصویب شود لذا اگر آمریکا لغو تحریم ها را به کنگره نسبت می دهد، دولت ایران نیز می تواند شرط عملی شدن تعهدات را تصویب مجلس شورای اسلامی اعلام کند. 

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت نمی تواند به تنهایی شرایط آمریکا را بپذیرد مگر اینکه با ایجاد جو روانی و رسانه ای بر روی مجلس برای تصویب نتایج مذاکرات وین فشار وارد کنند.

بنابه عقیده کاوه پیشقدم، اگر دولت دوباره شرایط مطرح شده بدون تصویب مجلس را بپذیرد، بعید نیست که شرایط برجام قبل عینا تکرار شد و در ادامه روند آمریکا زیر میز بزند و یا از مکانیزم ماشه استفاده کند که از تحریم خیلی بدتر است. 

به گزارش «شیرازه»، در مذاکرات کنونی وین، طرف آمریکایی از تیم ایرانی خواسته تا فعالیت خود را تعطیل کند و آمریکا تنها تحریم ها را تعلیق کند؛ از طرفی آمریکایی ها مدعی هستند که کنگره این کشور در تحریم ها همه کاره است و دولت در این مسئله دخالتی ندارد.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد
مجید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
انشالله نتیجه خوبی داشته باشد
سعید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
مجلس کاری کند