کد خبر: ۱۴۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
«شیرازه» گزارش می‌دهد:

آثار هنری که نیازمند حفظ و نگهداری هستند/ تخریب و از بین رفتن سردیس شهدای مقاومت در کمتر از یک سال در شیراز

هزینه کرد در راستای زیبا سازی فضای شهری و معرفی شاخص های هنری، تاریخی، گردشگری و به ویژه شخصیت های اثرگذار در جامعه زمانی قابل تحسین و اثر بخش است و مدیران را به هدف اصلی نزدیک می‌کند که در مدتی اندک شاهد از بین رفتن آثار هنری نباشیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، ساخت آثار هنری با موضوع شهدا اقدام پسندیده ای است که باید توسعه یابد، در همین راستا حیدر اسکندپور شهردار شیراز نیز سال گذشته در آیین رونمایی از سردیس شهدای مقاومت در شیراز هدف از این اقدام را حفظ و معرفی جایگاه و ارزش شهدای گرانقدر برای نسل آینده دانست.

به همین منظور سال گذشته چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در حالی برگزار شد که از تعدادی سردیس مربوط به شهدای مقاومت به خصوص سردیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید عبداله اسکندری و شهید محسن حججی که از بارزترین شهدای مقاوت این سرزمین هستند و نام و آوازه رشادت هایشان در سراسر دنیا به گوش جهانیان رسیده است رونمایی شد.

این اقدام زیبا و قابل تحسین که گامی در راستای تکریم شهدای بزرگوار است توسط شهرداری شیراز انجام شد که در جای خود حرکتی ستودنی و ارزشمند است، اما اکنون با گذشت کمتر از یک سال از این آیین عکاس پایگاه تحلیلی خبری شیرازه عکسی از این سردیس ها گرفته است که نشان از تخریب شدن تدریجی سردیس ها و یا از بین رفتن نامهای  هک شده بر روی سنگ است .

اگر چه چنین اقداماتی به چند جهت از جمله زنده نگاه داشتن نام اسطوره های واقعی هر سرزمین حائز اهمیت است، اما با دیدن عکس های در حال نابودی این آثار چند سوال به ذهن هر رهگذری متبادر می‌شود که جای بسی تأمل دارد.

اول اینکه اگر این آثار جهت معرفی به آیندگان طراحی و نصب شده است چرا در زمانی کوتاه و کمتر از یک سال در حال نابودی است؟ مگر اینکه تنها در راستای رفع تکلیف انجام شده باشد.

بیشتر بخوانید:

دومین مورد  بودجه ای است که برای طراحی، ساخت و نصب این آثار هزینه شده است که آثاری ماندگار را برجای بگذارند،اما آیا با تخریب و از بین رفتن این سردیس ها هزینه های انجام شده حیف و میل نشده است؟  

چرا در شهری که نماد فرهنگ،هنر و تمدن جاودان بشری است کارها باید نمادین و برای رفع تکلیف انجام شود، چرا اقدامات ارزشمند صورت گرفته با بی توجهی و کم کاری به گونه ای پیش می‌رود که در کوتاه مدت نه تنها تحسین شهروندان، گردشگران داخلی و خارجی را به همراه نخواهد داشت بلکه تبدیل به عملکردی نادرست می‌شود؟

حال سوال از مدیران شهری و مسئولان زیبا سازی شهر این است که اگر قرار است اقداماتی موثر و ارزشمند انجام شود چرا کار به گونه ای قابل قبول صورت نمی‌گیرد که علاوه بر جایگاه بخشیدن به شهر و زیبا سازی فضای شهری موجب معرفی شخصیت های شاخص، اماکن تاریخی و گردشگری به آیندگان شود؟

حرف آخر اینکه
هزینه کرد در راستای زیبا سازی فضای شهری و معرفی شاخص های هنری، تاریخی، گردشگری و به ویژه شخصیت های اثرگذار در جامعه زمانی  قابل تحسین و اثر بخش است و مدیران را به هدف اصلی نزدیک می‌کند که کار به دست کاردان سپرده شود و در مدتی اندک شاهد از بین رفتن آثار هنری نباشیم.

همچنین این گونه اقدامات نیازمند حفظ و نگهداری هستند که علاوه بر متولیان امر دیگر سازمانها و مردم را به همکاری می طلبد.

آثار هنری که نیازمند حفظ و نگهداری هستند/ تخریب و از بین رفتن سردیس شهدای مقاومت در کمتر از یک سال در شیراز

آثار هنری که نیازمند حفظ و نگهداری هستند/ تخریب و از بین رفتن سردیس شهدای مقاومت در کمتر از یک سال در شیراز

آثار هنری که نیازمند حفظ و نگهداری هستند/ تخریب و از بین رفتن سردیس شهدای مقاومت در کمتر از یک سال در شیراز

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان