کد خبر: ۱۵۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۱۰ آبان ۱۴۰۰
پیگیری "شیرازه" در خصوص حقوق رانندگان اتوبوس؛

بیمه رانندگان بصورت خویش فرمایی و مشمول دریافت کمک هزینه است/ رانندگان در انتظار اعمال افزایش حقوق

باباخانی در خصوص طرح بیمه تامین اجتماعی رایگان رانندگان تصریح کرد: این طرح در ابتدای دهه ۹۰ و توسط دولت به اجرا گذاشته شد لیکن بدلیل عدم تامین منابع مالی مستمر در سال ۹۲ ثبت نام رانندگان جدید متوقف گردید.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اتوبوس یکی از ناوگان های مهم در حمل و نقل شهری است و بسیاری از شهروندان جهت امور جاری زندگی خودشان از اتوبوس استفاده می‌کنند، لذا اختلال در این زمینه موجب اختلال در زندگی بسیاری از شهروندان شهر راز می شود.

در روز هایی از خرداد، مرداد و آبان ماه سال جاری نیز، بار ها شاهد اعتصاب و اعتراض رانندگان اتوبوس های درون شهری به خاطر بی مهری ها و بدقولی های مسولین حوزه حمل و نقل شهری بوده ایم که موجب اختلال در سیستم حمل نقل شهری و نارضایتی مردم در سطح شیراز گردید.

بررسی های میدانی خبرنگاران شیرازه نشان می دهد که اختلافی میان رانندگان و بهره برداران اتوبوس وجود ندارد و تجمعات و اعتراض ها به دلیل عدم پرداخت مطالبات از سازمان حمل و نقل مسافر است لذا پارادوکس در بین سخن مسئولین مربوطه با مشاهدات میدانی وجود دارد.

برای بررسی بیشتر با پیمان باباخانی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با موضوع مطالبات رانندگان اتوبوس و رسیدگی به آن ها گفتگو کردیم.

باباخانی در توضیح به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر دلیل میسر نشدن افزایش حقوق رانندگان پاسخ داد: حقوق رانندگان بخشی از هزینه های نگهداری ناوگان بخش خصوصی محسوب می گردد و بطور معمول به استناد مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز در موضوع آیین نامه توزیع یارانه در ابتدای هر سال با همکاری نمایندگان رسمی بهره برداران بخش خصوصی نسبت به برآورد و اعلام ان اقدام می گردد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در ادامه این بحث بیان کرد: حقوق رانندگان بخش خصوصی در ابتدای سال جاری با افزایش ۵۴ درصدی نسبت به سال قبل برآورد و اعلان گردیده است.

این مقام مسئول اعمال این افزایش حقوق را پروسه ای زمانبر خواند و عنوان کرد: بطور معمول و طبق روال سنوات گذشته، دریافت اطلاعات عملکرد مفید ناوگان بخش خصوصی و محاسبه میزان مشمولیت هر دستگاه اتوبوس در هر خط مورد بهره برداری و در نهایت تامین منابع مالی لازم که از حوزه مدیریت مالی شهرداری شیراز انجام می شود زمانبر بوده و بطور معمول اقدام می گردد.

وی در خصوص طرح بیمه تامین اجتماعی رایگان رانندگان تصریح کرد: این طرح در ابتدای دهه ۹۰ و توسط دولت به اجرا گذاشته شد لیکن بدلیل عدم تامین منابع مالی مستمر در سال ۹۲ ثبت نام رانندگان جدید متوقف گردید.

باباخانی همچنین ادامه داد: بیمه رانندگانی که در این طرح ثبت نام کرده بودند ادامه یافت و به منظور حمایت از رانندگان ناوگان بخش حصوصی ، رانندگانی که بصورت خویش فرما خود را بیمه تامین اجتماعی نموده و حق بیمه تامین اجتماعی را واریز نمایند مشمول دریافت ۵۰% درصد کمک هزینه بیمه تامین اجتماعی از سازمان می گردند ودرحال حاضر در حال اجرا میباشد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در پاسخ به این سوال شیرازه مبنی بر تمهیدات صورت گرفته برای پیشگیری از اینگونه اعتصابات رانندگان اعلام کرد: متاسفانه عوارض ناشی از تورم و افزایش هزینه های جاری بطور مستمر گریبانگیر سامانه حمل و نقل همگانی می باشد که در این باره از سوی مراجع ذیصلاح اقدامات مناسبی از جمله اصلاح قوانین و مقررات موضوعه در دست اقدام می باشد.

و اما سخن آخر...

اینگونه تجمعات و اعتراضات رانندگان اتوبوس های درون شهری در ماه های اخیر سال جاری نه تنها از روی زیاده خواهی و بی مسئولیتی این قشر زحمت کش نیست بلکه به خاطر فشار های اقتصادی تحمیل شده به همه ی جامعه می‌باشد و اگر سریع تر به فریاد اعتراض آن ها رسیدگی نشود باعث اختلال و بی نظمی سیستم حمل نقل شهری می‎شود و امید است تا با تدابیر مسئولین این حوزه، دیگر شاهد اینگونه مشکلات حمل و نقلی نباشیم.

انتهای پیام/ع


نظرات بینندگان