کد خبر: ۱۵۰۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰
تداوم خواب آشفته مستأجران در تب اجاره؛

فضای مجازی و وجود مشاورین املاک غیر مجاز دلیل اصلی آشفته بازار مسکن/ گرانی سرپناه مناسب عامل سرگردانی جوانان شده است

هر چند در این میان بیشتر شهروندان، بی در و پیکر بودن و عدم نظارت مسئولان در قیمت گذاری ها را دلیل اصلی این آشفته بازار می‌دانند اما به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز عوامل دیگری از جمله سایت دیوار، وجود دلالان، منازل مبله و مشاورین املاک غیر مجاز دیگر عوامل موثر در این اتفاق است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،  مدت‌ها است که کرایه نشینی در کشور دیگر خوش‌نشینی نیست و مردم به ویژه جوانان استان فارس معتقدند توانایی خرید خانه ندارند. 

حکایتش آنقدر تلخ و تکراری است که شاید پرداختن به آن تنها بهانه ای باشد برای  یادآوری این معضل اجتماعی به مسئولان وگرنه حکایت مسکن، مسکنی که قرار بود آسایش را برای خانواده‌ها دنبال کند حال مدتی است خاطر خیلی‌ها را آزرده است.

 گر چه مهم ترین نیاز اولیه هر انسان تامین سرپناه و اجاره بها و خرید خانه است اما چند سالی است جوانان استان فارسی رغبتی به ازدواج ندارند چرا که معتقد هستند در این اوضاع حتی تهیه یک خانه ی اجاره ای که بتوانند با هم زیر یک سقف روزگار سپری کنند از توان شان خارج است.

هر چند در این میان بیشتر شهروندان، بی در و پیکر بودن و عدم نظارت مسئولان در قیمت گذاری ها را دلیل اصلی این آشفته بازار می‌دانند اما به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز عوامل دیگری از جمله سایت دیوار، وجود دلالان، منازل مبله و مشاورین املاک غیر مجاز دیگر عوامل موثر در این اتفاق است.

شهرام نامدار در گفتگو با شیرازه در خصوص افزایش بهای غیرمتعارف رهن و اجاره مسکن در این کلام شهر، گفت: ما مشکلات رهن و اجاره و مبالغ افزایش ۲۰ درصدی که دولت تعیین کرده بود را در شیراز در کمیسیون های مختلف بررسی کردیم و چند تبصره و ماده به آن  اضافه شد و سپس به مشاورین املاک گفته شد که آن  را در محل دفتر کار خود نصب کنند و تا حدودی هم قیمت گذاری ها بر اساس این مصوبه انجام می‌شد، اما عمده ترین مشکل کار اینجاست که برای قیمت گذاری هر ملکی باید یک مرجع وجود داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه قریب به دو سال است به دلیل شیوع بیماری کرونا و کم شدن ترددها در سطح شهر ، هزینه بنزین و گرانی و مشکلات رفت و آمد، مراجعه به دفاتر مشاور املاک را کم کرده و مردم بیشتر به بستر فضای مجازی و سایت های آگهی محور از جمله دیوار مراجعه می‌کنند و همین امر باعث شده که بیش از ۹۹ درصد مردم برای پیدا کردن ملک مورد نیاز خود به این سایتها مراجعه کنند که این موضوع خود یک آسیب جدی برای قیمت گذاری ها محسوب می‌شود.

نامدار ادامه داد: سایت دیوار با یک مبلغ بسیار ناچیز تبلیغات، قیمتهای نامتعارف را بر روی ملک می‌گذارد بی آنکه کارشناسی صورت گیرد و همین موضوع موجب شد که هر قیمتی بر روی ملک گذاشته شود که گاهی واقعا به دور از انصاف است.

 وی با بیان اینکه بنده برای این مشکل دو راهکار در نظر گرفته ام، گفت: یکی انحصاری کردن سایت دیوار و در دست گرفتن،  تبلیغات مربوط به رهن و اجاره و خرید و فروش مسکن، که در همین راستا چندین بار  با سایت دیوار تماس گرفتم اما موفق نشدم مردید عامل آن را پیدا کنم.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز همچنین اظهار کرد: از زمانی که سایت دیوار اعلام کرد تبلیغات را به صورت رایگان انجام می‌دهد یا یک مبلغ بسیار ناچیز در ازای درج تبلیغ دریافت می‌کند، تمایل بیشتری به سمت استفاده از این فضا رایج شد و بیشتر معاملات از طریق این بستر انجام شد بی آنکه به عواقب آ ن توجهی کنند.

 نامدار با تأکید مجدد بر استقبال مردم از انجام فعالیت در بستر فضای مجازی ، افزود: ما به منظور کنترل قیمتها و نظارت دقیق بر بازار مسکن به سایت دیوار پیشنهاد دادیم فقط مشاورین املاک فعال مجاز و دارای مجوز کسب اجازه درج آگهی در خصوص قیمت ها داشته باشند چون به این ترتیب می‌توان خیلی راحت با افراد متخلفی که قیمتهای غیر واقعی بزنند برخورد کرد.

وی افزایش بیش از حد منازل مبله در شیراز را یکی دیگر از دلایل آشفتگی بازار مسکن دانست و گفت: وقتی فردی از دورترین نقطه کشور قبل از حرکت به سمت شیراز از طریق سایت  دیوار می‌تواند منزل مبله ای را با قیمت های عجیب اجاره کند ، دیگر نمیتوان انتظار داشت مالکین تمایلی به رهن و اجاره سالانه ملک خود نشان دهند.

نامدار اضافه کرد: از طرفی قانون عنوان می‌کند فعالیت منازل مبله بدون مجوز جرم محسوب می‌شود اما شاهد رشد روز افزون این گونه منازل هستیم که این امر نیز نیاز به نظارت دقیق قانون و هماهنگی دستگاه های ذیربط جهت برخورد با آنها دارد.

به گفته نامدار دلال ها عاملین دیگری هستند که بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن را در دست گرفته و موجب به هم ریختگی حال و روز قیمتها شده اند که معمولا 90درصد این گونه معاملات که خارج از روند قانونی و توافقی انجام شده به مشکل برخورده و کار به دعاوی حقوقی می کشد.

بیش از 700مشاور املاک غیر مجاز در شیراز فعالیت می‌کنند

رئیس مشاورین املاک شیراز در ادامه به آمار مشاور املاک های غیر مجاز که در حال فعالیت هستند هم اشاره ای کرد و گفت: بیش از 700مشاور املاک غیر مجاز که تنها به صورت صوری در بستر فضای مجازی یا در سطح شهر در حال فعالیت هستند در شیراز وجود دارد که از روزی که بنده به عنوان رئیس مشاورین املاک شیراز انتخاب شده ام بیش از 100مورد را پلمپ و تعطیل کرده ایم.

 راه حل دومی که نامدار به آن اشاره کرد طراحی و استفاده از نرم افزاری است به نام کمیسیون که در حال طراحی و آزمایش است به گونه ای که هر فردی می‌تواند این نرم افزار را جهت تعیین نرخ واقعی یک ملک بر روی گوشی نصب کند و با وارد کردن یک سری اطلاعات از ملک مورد نظر قیمت واقعی را به دست آورد.

وی با اشاره به این که قرار است یک سری کلاس ها و آموزش های لازم به مشاورین املاک فعال و داری مجوز داده شود و این نرم افزار در اختیارشان قرار گیرد، گفت: تا تنها با دسترسی افراد آموزش دیده به این نرم افزار امکان قیمت گذاری وجود داشته باشد و اگر بنا شد شاگردان مشاور املاکها نیز به این برنامه دسترسی داشته باشند باید یک تأییدیه از اتحادیه دریافت کنند

 رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز در پایان با بیان اینکه تعداد زیادی از این مشاور املاک ها به صورت قدیمی و سنتی فعالیت دارند که تا کنون نظارت و ساماندهی نشده اند، اظهار کرد: قصد ما در مرحله اول پلمپ نیست بلکه فراخوانی میزنیم تا تمام افراد مشغول در این حوزه با آموزش هایی که میبینند زیر نظر مستقیم اتحادیه فعالیت کنند و از طرفی قرار است برای هر منطقه قیمتهای کارشناسی شده ای اعلام کنیم که دیگر مشاورین املاک و مالکان نتوانند به هر قیمتی که دلخواهشان است ملک را معامله کنند.

 سخن آخر اینکه:

قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند. افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است و از طرفی آمار ازدواج را رو به کاهش برده است .

اگر همه این اتفاقات را کنار هم قرار دهیم قطعا ریشه اصلی آسیب های اجتماعی را جستجو خواهیم کرد. پس نیاز است متولیان امر با همت و دقت نظر بیشتری این معضل را بررسی و مرتفع کنند.

انتهای پیام/س

برچسب ها: مسکن ، گرانی ، شیراز
نظرات بینندگان