کد خبر: ۱۵۱۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۸ آذر ۱۴۰۰
معضلات صدرا زیر ذره بین "شیرازه"؛

معضل سگ های بلا صاحب گریبان گیر مردم صدرا شده است/ فعال‌سازی پناهگاه سگ های ولگرد صدرا تا دو ماه آینده

عضو شورای شهر صدرا از احداث کمپ ویژه نگهداری سگ های بلاصاحب سخن گفت و افزود: برای ساماندهی به مشکلات سگ های بلاصاحب این منطقه، کمپی با اعتبار بیش از چهارصد میلیون تومان با عنوان کمپ پناه با پیشرفت هشتاد درصدی احداث و راه اندازی شده است و تا دو ماه آینده نیز تکمیل خواهد شد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، شهر صدرا که در سال های گذشته با سکونت تعداد بسیاری از مردم و استقبال خوب خریداران ملک رو به رو بوده است، دارای مشکلاتی در زمینه رعایت حقوق شهروندی و زیر ساخت های شهری است که نیازمند به اصلاح و تجدید نظر در بعضی موارد می‌باشد.

یکی از معضلات مردم ساکن در فاز یک و دو شهر صدرا، مواجه با سگ های ولگرد در مناطق مختلف این شهر می‌باشدکه در بعضی موارد مشکلات جدی را برای آن ها به وجود آورده است.

سگ ها کارکرد های مثبتی برای انسان ها داشته اند و حضور آن ها نه تنها که مضر نبوده بلکه به دلیل نگهبانی از انسان ها در مقابل تهدیدات مختلف سبب رشد و افزایش جمعیت آن ها شده است.

اما در سالهای گذشته شاهد موارد برخورد و حیوان گزیدگی و خبرهایی مبنی بر حمله سگ‌های بلاصاحب به بزرگسالان یا کودکان بوده ایم که از این موارد به دلیل رشد بی رویه جمعیت این سگ ها در فضای های شهری و اطراف آن بوده ایم.

و در گام بعد نیز برخی از اقدامات و رفتار های غیر انسانی و رعب انگیز مثل برخورد نا متعارف ماموران شهرداری یا زنده گیران با سگ های بلاصاحب بوده ایم که روح و روان هر انسانی را مخدوش کرده و با اعتراض به موقع آن همراه بوده است.

از طرفی دیگر محیط‌های شهری هم که ساخته دست بشر هستند نیز زیستگاه مناسبی برای سگ‌ها نیستند چرا که این نوع از حیوانات در محیط‌های شهری می‌توانند مشکلاتی مخاطره آفرینی را برای انسان به وجود بیاورد و از سوی دیگر نیز خود سگ‌ها در محیط‌های شهری آسیب می‌بینند.

اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام مقتضی جهت کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در محیط‌ های شهری، مدیریت پسماند است زیرا هنگامی که غذا به راحتی و وفور از طریق پسماندها در اخیتار این نوع از حیوانات قرار می‌گیرد میزان تولید مثل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

برخی افراد و حامیان حیوانات نیز غذا و خوراک در اختیار این سگ‌ها قرار می‌دهند که کار درست و ریشه ای نمی‌باشد، چرا که سبب افزایش جمعیت سگ های ولگرد و بروز مشکلات عدیده ای خواهد شد.

همراهی دو مورد عدم مدیریت پسماند و غذارسانی به سگ‌ها سبب افزایش بی حد و حصر جمعیت آن‌ها در محیط‌های شهری و یا نزدیکی آن‌ها شده است و باید گفت زمانی که این حیوانات در فضای شهری به راحتی غذای خود را تهیه می کنند قطعاً خارج کردن آنها از سطح شهر یک معضل جدی و اساسی برای شهر و شهروندان خواهد بود.

احتمال انتقال بیماری‌های گوناگون که شایع‌ترین آن هاری است و حمله به انسان‌ها، تنها بخشی از تهدیدات این موجود بی‌پناه است که بعضا شهر را نیز دچار مشکلات ریز و درشتی می‌سازد و در صورت عدم اجرای برنامه‌ای درست و مؤثر، جمعیت آن‌ها بیش از پیش افزایش‌ یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

مدیریت درست و علمی بدون سوار شدن بر موج احساسات، کمک می‌کند تا در آینده جمعیت سگ‌ها در محیط‌های شهری که هم برای انسان و هم برای خود سگ‌ها مناسب نیست، کنترل شود.

با توجه به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و مزاحمت‌های این حیوانات برای شهروندان صدرا و شکایت اهالی و همچنین ایجاد آلودگی‌های محیطی در سطح شهر نیازمند پیگیری و نظارت جدی مسئولین این حوزه است.

یکی از شهروندان ساکن در شهر صدرا در گفتگو با خبرنگار شیرازه از مشکلات ایجاد شده در مناطق مسکونی این شهر خبر داد و گفت: والدین زمانی که فرزندانشان برای بازی یا خرید از سوپر مارکت به تنهایی از خانه بیرون می‌آیند، بسیار نگران حمله سگ های ولگرد به فرزندانشان و حیوان گزیدگی آن ها هستند و این موضوع باعث نگرانی بسیار از ساکنین این منطقه شده است.

در همین راستا با مرتضی زارع عضو شورای شهر صدرا و رئیس کمیسیون عمران و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر صدرا گفتگو کردیم.

زارع در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر رسیدگی به وضعیت سگ های بلاصاحب صدرا بیان کرد: سگ های ولگرد و بلاصاحب واقع در شهر صدرا و اطراف آن، مشکلات زیادی را برای مردم این شهر، نظیر مشکلات بهداشتی و عدم امنیت برای ساکنان ایجاد کرده است.

این عضو شورای شهر صدرا از احداث کمپ ویژه نگهداری سگ های بلاصاحب سخن گفت و افزود: برای ساماندهی به این مشکلات ،کمپی با اعتبار بیش از 400 ملیون تومان با عنوان کمپ پناه با پیشرفت 80 درصدی احداث و راه اندازی شده است و تا دو ماه آینده نیز تکمیل خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: این کمپ جهت حفظ اکو سیستم مورد نیاز و عدم برهم زدن نظم محیط زیست با فضا سازی طبیعی و مخصوص حیوانات احداث شده است و با استقرار کادر پزشکی عقیم سازی و نگه داری می‌شوند.

رئیس کمیسیون عمران و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر صدرا در پایان صحبت های خود خاطر نشان کرد: افراد و تیم های حامی این حیوانات نیز با حضور در این مرکز میتوانند ضمن تایید کادر پزشکی در این پناهگاه حاضر شده و به این حیوانات غذا بدهند.

انتهای پیام/ع

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰
0
در منطقه والفجر هم این مشکل وجود داردشهدار شیراز هم کاری بکند