کد خبر: ۱۵۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۱۱ دی ۱۴۰۰
آوای آرامش شیرازه:

نوجوانی که قربانی بی مهری خانواده شد

فرزاد سرش را پايين انداخت و گفت: در این سه سال مدام مرا اذيت می کند، ولي ديگر نمي خواهم به تهديداتش توجه كنم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،«آوای آرامش شیرازه» سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره پلیس فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.

فرزاد پسر نوجوان 13 ساله اي است كه به همراه پدر و مادرش در يك صبح پاييزی به واحد مشاوره كلانتري مراجعه کرده بود.

 او در یک خانواده 5 نفره به دنیا آمده و فرزند دوم می باشد. یک برادر بزرگتر و یک برادر کوچکتر دارد. پدر و مادرش کارمند می باشند و بیشتر اوقات بچه ها در خانه تنها هستند. برادر بزرگترش که با او 7 سال اختلاف سنی دارد، در موبايل فروشي کار می کند.

 فرزاد با چشماني هراسان از حضور در كلانتري به مشاور کلانتری نگاهي عميق نمود و گفت خانم مشاور در خانواده ما صمیمیتی بين اعضای خانواده وجود ندارد و هيچ كدام يكديگر را دوست نداريم. پدرم اهل سیگار کشیدن است و من خودم از دود سيگار متنفرم ولي از سر کنجكاوی كه چرا پدرم سيگار مصرف مي کند،  از 7 سالگی شروع به سیگار کشیدن كردم الان هم با وجود تنفر از سيگار ولي مصرف مي كنم.

 مادرش با عصبانيت نگاهي به فرزاد انداخت و شروع به صحبت کرد و با اعتراض گفت: فرزاد با بچه های بزرگتر از سن خودش باب آشنایی را باز کرده است اغلب دوستانش خلافكار هستند. تازگي ها متوجه شديم كه از سن ده سالگی به مواد مخدر روي آورده است و در جریان خرید مواد مخدر با پسری 26 ساله دوست شده است. 

نگاهي به فرزاد كردم، بر خلاف سنش، قد و هیکل درشتی داشت، چشمان بسیار زیبا و جذابیتِ ظاهري که نیازمند تربیت و نظارت بیشتر را در خانواده می طلبید. ویژگیهای ظاهری او و ضعف او در رابطه با مصرف مواد مخدر سبب شده بود  كه توسط همين فرد مورد آزار و اذيت قرار بگيرد. 

فرزاد با شرمندگي سرش را پايين انداخت و با ترس گفت: در این سه سال مدام مرا اذيت می کند ولي ديگر نمي خواهم به تهديداتش توجه كنم و هر دفعه به دلایل مختلف از دست او فرار می کردم اما با همه این تهديدات و ترس هايي كه برایم كابوس شده بود، این موضوع را با خانواده ام از ترس اینکه مقصر شناخته شوم، در میان نگذاشتم، اين اواخر مرا را تهدید می کرد که اگر باب میل او رفتار نکنم، بلایی سرم مي آورد. تا اينكه یک روز مرا تا درب منزل تعقيب كرده بود و در آسانسور مرا گير انداخت. 

مادرش ادامه داد: با تهدید خواست به من حمله کند، ولی از سر و صداي زیاد، خانواده ام بيرون آمدند و مرا نجات دادند و اکنون دو روز از اين ماجرا مي گذرد و من و پدر فرزاد هر چه از او سوال مي كنيم، فقط گريه مي كند.

نظر مشاور:

نجمه ودیعی کارشناس ارشد روانشناسی، مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری ۲۸ صدرا در این خصوص گفت: خانواده به عنوان يك نهاد اجتماعى؛ مسئول حفظ نسل، اجتماعى كردن فرزندان و فراهم نمودن محيط مأنوس و صميمى و با مهر و محبت براى اعضاى خانواده مى باشد و نقش بسيار مؤثرى در اجتماعى نمودن افراد و پيشگيرى از بزهكارى دارد.

وی افزود: از طريق خانواده مى توان يك نوع پيشگيرى اجتماعى ايجاد كرد كه از طريق مداخله در فرآيند رشد كودكان و بهبود بخشيدن شرايط زندگى آنان و سالم ساختن محيط خانواده و محيط طبيعى، سعى در حذف و كاهش عوامل جرم زا و در نتيجه پيشگيرى از بزهكارى دارد. 

ودیعی ادامه داد: در بين عوامل اجتماعى، خانواده يكى از مهمترين عواملى است كه مى تواند بيشترين نقش را در جلوگيرى از بروز انحراف و جرايم اجتماعى ايفاء نمايد. همان طور كه مى تواند عامل مؤثرى در انجام رفتارهاى انحرافى باشد. بنابراين، اگر محيط خانواده در دوران كودكى فرد، يك محيط سالم، مناسب و به سامانى باشد، احتمال مصونيت اين فرد از انجام رفتارهاى انحرافى و نابهنجار فراوان است. 

این مشاور و مددکار اجتماعی افزود: در واقع اولين عامل و مهمترين ابزار جامعه پذيرى افراد يك جامعه خانواده مى باشد؛ زيرا اجتماعى شدن افراد از خانواده شروع می شود. اگر خانواده اى دچار اختلال و نابسامانى شود و كاركرد و نقش اصلى خود يعنى تربيت و پرورش را از دست بدهد، فرآيند جامعه پذيرى به خوبى انجام نخواهد در اين وضعيت فردى كه وارد عرصه هاى مختلف اجتماعى شده است، دچار بحران هويت مى شود و نمی تواند خود را با ارزش هاى پذيرفته شدة جامعه تطبيق داده و نقش خود را به خوبى ايفا كند.

مشاورمرکزمشاوره پلیس فارس اظهار کرد: والدين فرزاد هر دو به علت شاغل بودن ارتباط ضعيفي با فرزند خود داشته اند. يكي از اركان پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و فردي اين است كه والدين در سيستم تربيتي خود ضمن داشتن ارتباط موثر با فرزند در خصوص مسايل اجتماعي و آسيب ها در جامعه آگاهي رساني نمايند. الگوي سالم بودن هر يك از والدين نقش موثر پيشگيرانه در تربيت فرزند دارد. پدري كه خود مصرف كننده سيگار در حضور فرزند خود بوده است، جنبه جذابيت و كنجكاوي را براي فرزندش ايجاد نموده و فرزاد را به سمت تجربه مصرف مي كشاند. همچنين نبودن ارتباط همدلانه در خانواده، محيط خارج از خانه براي وي ظاهري جذاب گونه داشته است .  

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان