کد خبر: ۱۵۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۰
استاد دانشگاه شیراز در گفتگو با «شیرازه»:

حکومت پهلوی نمونه ای عینی از استبداد و دیکتاتوری عریان و دین ستیزی آشکار بود /حکومتی فاسد با کابینه دولتی بهایی

پور یزدان پرست فساد ها و جنایت های رژیم پهلوی رفتارهای وحشیانه ساواک با مردم و انقلابیون و بی بند و باری های دربار، کابینه هویدا و وزرا و زیردستان او اشاره کرد که اکثریت بهایی بودند و محمدرضاشاه هیچ توجهی به این قضیه نمی کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هر ساله با نزدیک شدن و فرا سیدن دهه فجر عده ای خائن خود فروخته و لشکری از دشمنان داخلی و خارجی تلاش می کنند با ارائه تصویری ایده آل اما غیر واقعی از خاندان پهلوی و با سیاه نمایی های افراطی از وضع موجود جامعه، اصل و اصالت انقلاب اسلامی را زیر سوال برده و حکومت پهلوی را موجه و مورد علاقه مردم زمانه خودش جلوه دهند، از طرفی نیز عدم اطلاع قشر جوان و نسل های پس از انقلاب از جنایات و خبائث این خاندان غارتگر موجب شده حقایق موجود در خصوص رضا قلدر و فرزند ناخلفش از دیده این نسل پنهان بماند.

آنچه مسلم است در شرایط فعلی و سالهای پس از انقلاب مقایسه آماری اقدامات انجام شده و دستاوردهای موجود در قبل و بعد از انقلاب از یک سو و گفتگو با افرادی که در آن سالها خود به چشم خویش جنایات رژیم چهلوی را دیده و لمس کرده اند از سوی دیگر، می تواند راه کار موثری در جهت آگاهی بخشی به نسل های پس از انقلاب باشد.

به گفته بسیاری از مورخان و افرادی که در آن سالها حضور داشته اند و بعدها دوران رضاشاه را به رشته تحریر درآورده اند عملکرد رضاشاه را می‌توان ملغمه‌ای از استبداد و دیکتاتوری عریان و دین ستیزی آشکار دانست.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز بر حسب وظیفه ذاتی خود به منظور آگاهی بخشی نسل جوان با برخی چهرهای علمی، دانشگاهی به گفتگو پرداخته است.

سید محمد هاشم پوریزدان پرست عضو هیات علمی دانشگاه شیراز رشته اقتصاد و از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام است که در جریان تسخیر لانه جاسوسی و وقوع انقلاب دوم حضور داشته است.

 وی در آغاز، از جنایات زمان قاجاریه و جنگ و خونریزی و فساد و هر آنچه بی بند و باری است سخن گفت و در ادامه به اقدام نادرست انگلیس در انتخاب فرد جایگزین شاهنشاهی برای سلسله جدید اشاره کرد و افزود:  متاسفانه  حکومت پهلوی که با یک کودتا به وری کار آمد یکی از بی فرهنگ ترین، فاسدترین، بی سوادترین و حریص ترین آدم ها در مملکت را بر تخت سلطنت نشاند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کسی که دست نشانده سفارت انگلیس و عواملش بود. متاسفانه رضاخان ۱۶ سال بر سر کار بود و در این مدت کمر فرهنگ کشور شکست چون هر بلایی که دلش خواست بر سر فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات کشور ما آورد، پوشیدن لباس روحانیت، عزاداری امام حسین، چادر سر کردن زنان و بسیاری از آداب و رسوم مذهبی دیگر را قدغن کرد، به گونه ای که مملکت را دو دستی در اختیار انگلیسی ها گذاشت.

وی با بیان اینکه وقتی به دوران حکومت رضاشاه، نگاه میکنیم، می‌بینیم که  از مملکت ویرانه ای برجای گذاشت، اظهار کرد: اسنادی موجود است که رضاخان ۴۴ هزار سند مالکیت به نام خود داشته است، یعنی هر کجا زمین و ملک مناسبی بوده، به زور از چنگ مردم و مالکین درآورده و به نام خود می زد و با قتل و غارت اموال مردم را از چنگ شان در می آورد حتی بسیاری از روستاها و آبادی های کشور را نیز به نام خود سند زد. بخش زیادی از ثروت این سرزمین را در حساب های بانکی کشورهای دیگر مثل سوئیس به نام  خودش واریز کرد، اما با همه این تفاسیر نقل شده، روزی ‌که تبعید شد و از ایران رفت هیچکس از او حمایت نکرده و او را همراهی ننمود.

پوریزدان پرست با بیان اینکه وی در ژوهانسبرگ دیوانه شد و سپس فوت کرد و بعدها جنازه اش را به مصر بردند تا به ایران منتقل کنند، گفت: رضاشاه یک دست نشانده انگلیسی ، بلژیکی و یک فرد بی سواد و بی فرهنگ بود کسی که از یک خانواده نامشخص با تربیتی نادرست به سلطنت رسید، کاری جز قتل و غارت و کشتن و فساد و ظلم و بی بند و باری و ترویج زنبارگی و هوس در جامعه از دستش بر نمی آمد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه اظهار کرد: اگرچه عده‌ای معتقد هستند که در زمان او اقداماتی همچون ساخت راه آهن صورت گرفته اما این اقدامات نیز توسط انگلیس و برای رفاه حال خودشان انجام شد.

وی به نهضت جنگل، نهضت شیخ محمد خیابانی و نبردهایی که در شمال و جنوب کشور و در نقاط مختلف برای دفاع از وطن صورت می‌گرفت اشاره کرد و گفت: رضا شاه در سرکوب همه این نهضت‌ها و آزادی خواهی ها دخیل بود تا این که انگلیسی ها و عواملی که او را بر سر کار آورده بودند به این نتیجه رسیدند که رضا شاه دیگر کارایی و استفاده‌ای که مدنظرشان است را ندارند به همین خاطر او را از کشور تبعید نموده و پسرش محمد رضا شاه که دست کمی از پدر نداشت را بر تخت سلطنت نشاندند. 

به گفته این استاد دانشگاه، رضا شاه از کاخ سلطنتی پیاده به سمت منزل محمدعلی فروغی یکی از دست نشانده های انگلیس ها، حرکت  کرده و از فروغی میخواهد تا  از انگلیس ها درخواست کند فرزندش را به جای وی بر تخت شاهی بنشانند.

این دانشجوی پیرو خط امام دیروز و استاد دانشگاه امروز، از فسادی که در دربار محمدرضا شاه بیداد می کرد سخن گفت و افزود: یکی از ویژگی های بارز محمدرضا شاه فساد اخلاقی و ارتباط با زنان بود به گونه‌ای که دکتر سلطنتی محمد رضا شاه به نام دکتر اعیادی بعدها در خاطرات خود عنوان کرده که دلیل اصلی مرگ شاه همین فساد اخلاقی اش بود.

پوریزدان پرست ادامه داد: فرح دیبا، اشرف خواهر شاه و دیگر زنان شاه به گونه ای در فساد و بی بند و باری غوطه ور بودند که اگر کتاب خاطرات ندیمه ها و نزدیکان این افراد را بخوانید چیزی جز شرم و ناراحتی ندارد اقداماتی که آنقدر زشت و زننده هستند که حتی از عنوان کرد نشان باید شرم کرد.

وی به دستگیری خواهر شاه در فرودگاه سوئیس اشاره کرد و گفت: اشرف که یکی از عاملان اصلی توزیع و قاچاق مواد مخدر در کشور بود در فرودگاه سوئیس به او مشکوک شده و در کیفش مقداری هروئین پیدا می شود که این اقدام گر چه هیثیتی برای کشور باقی نگذاشت اما اشرف همچنان تا زمان حضورش در کشور یکی از بزرگترین شبکه های توزیع قاچاق مواد مخدر را بر عهده داشت.

این استاد دانشگاه در ادامه به بخش دیگری از فساد ها و جنایت های رژیم پهلوی رفتارهای وحشیانه ساواک با مردم و انقلابیون و  بی بند و باری های دربار اشاره کرد و گفت: از چنین رژیمی و حکومتی چه انتظاری می‌توان داشت، نظامیان، ارتشیان و تمام زیر دست های آنها نیز به تبعیت از درباریان فاسد و جنایتکار بودند.

 پوریزدان پرست در ادامه این گفتگو به کابینه هویدا و وزرا و زیردستان او اشاره کرد که اکثریت بهایی بودند و محمدرضاشاه هیچ توجهی به این قضیه نمی کرد.

وی در پایان عنوان کرد: با رفتن محمدرضا شاه و انتهای عمر خاندان پهلوی، کشوری تحت سلطه و عقب مانده در همه زمینه ها تحویل مردم و و انقلاب داده شد کشوری که هم به لحاظ پزشکی، بهداشت و درمان، دستاوردهای نظامی، سواد آموزی، علم و دانش، فرهنگ، تکنولوژی، پیشرفت کشاورزی و همه و همه در سطح بسیار پایینی قرار داشت، اما با انقلاب بزرگ مردم ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه کشور به اقتدار و توانمندی مثال زدنی در همه عرصه ها دست پیدا کرد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان