کد خبر: ۱۵۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شریف:

برتری علمی ایران در جمهوری اسلامی رقم خورد /باید به مشکلات کشور همانند سکو های پرتاب و فرصت های کارآفرینی نظاره کرد

روح الله دهقانی گفت: استقلال در همه جای دنیا با فاکتور های گوناگونی بررسی می‌شود که استقلال علمی دست برتر و مهم ترین مؤلفه استقلال هر کشور لحاظ میگردد؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار ها و بار ها حدیث العلم السلطان را در شرایط مختلف ذکر و یادآور شده اند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیراز سومین شب از سلسله برنامه های مسیر ماندگار با حضور دکتر روح الله دهقانی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد و همچنین هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

دهقانی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب و ۴۳ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اشاره به رشد علمی و فناوری کشور پس از پیروزی انقلاب  بیان کرد: اگر شعار اصلی انقلاب را استقلال‌، آزادی و جمهوری اسلامی بدانیم، اولین رکن آن استقلال دانسته می‌شود.

وی افزود: استقلال در همه جای دنیا با فاکتور های گوناگونی بررسی می‌شود که استقلال علمی دست برتر و مهم ترین مؤلفه استقلال هر کشور محسوب می‌شود؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار ها و بار ها حدیث العلم السلطان را در شرایط مختلف ذکر و یادآور شده اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با نقش بی بدیل دفاع مقدس در رشد علمی کشور اظهار داشت: دفاع مقدس در همان اوایل انقلاب، موتور استقلال کشور را به شدت پر سرعت کرد.

دهقانی ادامه داد: در جنگ ناگزیر هستیم که به سراغ استقلال و توسعه علمی برویم بنابراین با بررسی دقیق تر شاهد خواهیم بود که بذر بسیاری از توفیقات علمی و صنعتی کشور همچون هوافضا در بازه زمانی دفاع مقدس کاشته شده است.

وی که خود از متخصصین علمی حوزه هوافضای کشور می باشد پیرامون جایگاه علمی ایران در این حوزه گفت:  از نظر علم و فناوری در این زمینه با پیشرفته ترین کشور ها در حال رقابت هستیم و به همت متخصصین داخلی گاهی  نیز دست برتر از آن ما است‌.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به شبهاتی اظهار داشت: عده ای با گفتن گزاره های غلط نظیر عدم توانایی ساخت هواپیما یا موتور جت به دنبال تضعیف جایگاه رفیع کشور ما هستند، اما من به شما بگویم هم علم و هم‌ فناوری همه این اتفاقات در کشور فراهم است اما صرفه اقتصادی برای ما به دنبال نخواهد داشت.

دهقانی با اشاره به اظهارات کشور های دنیا مبنی بر قدرت هوافضایی ایران، این رشد جهانی را مدیون توجه به استقلال در این حوزه علمی دانست و افزود: پس از جنگ دوران سازندگی آغاز و در این مقطع زمانی صنایعی همچون نفت، انرژی، پتروشیمی و... توسعه یافت، که به طبع آن استقلال کشور و جبران عقب ماندگی در این عرصه ها را شاهد بوده ایم.


وی افزود: لازمه رشد و جبران عقب ماندگی اقدام به موقع است همانند هوافضا گه امروز به درخت تنومندی بدل شده است، اما صنعت انرژی هسته ای به دلیل عدم اقدام به هنگام هنوز به جایگاه اصلی خود دست نیافته است.

معاونت فناوری دانشگاه آزاد با اشاره به نقش اصلی شرکت های دانش بنیان گفت: به عنوان عضو کوچکی از خانواده علمی کشور به ملت ایران می‌گویم که امروزه متخصصین داخلی پیچیده ترین مشکلات علمی کشور را رفع کرده و باعث عدم وابستگی به بیگانگان شده اند.

وی با بیان ضعف های آموزش عالی، یکی از توفیقات بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی را رشد در حوزه دانشگاهی دانست و افزود:  در عمده شاخه های فناوری کاربردی همچون نانو، پزشکی و... کشور توفیقات زیادی را کسب کرده است.

دهقانی گفت: با همه مشکلات و کمبود ها، اگر منصفانه به شرایطی همچون تحریم های ظالمانه و گسترده، جنگ تحمیلی، ترور دانشمندان علمی کشور و... نظاره کنیم در خواهیم یافت که حوزه علمی و فناوری پس از انقلاب یک برگ زرین و درخشان محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره ضعف های فعلی کشور تشریح کرد: در صنعت خودروسازی که اخیرا نیز به آن اشاره شد، نتوانسته ایم رضایت مردم را جلب کنیم که البته این به معنای عقب ماندن علم و فناوری نیست؛ در بخشی از شرکت های طراحی جوانان متخصص و دانشمندان در تراز جهانی حاضر و دارای ایده هستند اما به دلیل سیاست گزاری غلط در این حوزه به ارتقا محصولی دست پیدا نکرده ایم.

وی پیرامون تاثیرات تحریم بر صنایع اظهار داشت: اگر در حال حاضر بهترین خودروی جهان را نیز تولید کنیم به دلیل تحریم و عدم صادرات دچار ورشکستگی اقتصادی در این حوزه خواهیم شد، همین مسئله باعث عدم پویایی و تحرک در این عرصه شده است.

روح الله دهقانی افزود: اگر ضعفی در حوزه ای مشاهده می‌شود در اکثر مواقع ضعف مدیریتی و سیاستگزاری است نه کمبود دانش، فناوری و نیروی متخصص.

معاونت دانشگاه آزاد کل کشور با بیان به صدا در آمدن زنگ خطر در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی گفت: در این سال‌ها عمده دانشمندان و جوانان متخصص به حوزه هایی نظیر نفت و گاز، هوافضا، آی تی و... متمایل شده اند در صورتی در حوزه فناوری غذایی و کشاورزی با مشکلات فراوان و خطرناکی مواجه شده است.

وی با بیان آمار منتشره سال ۱۳۹۳ مبنی بر رقم ۱۸ میلیارد دلاری ضایعات کشاورزی بیان کرد: این رقم برابر با نصف بیشترین صادرات نفتی کشور است و با توجه به ظرفیت غنی غذایی ایران ما با یک بحران جدی مواجه خواهیم شد.

دهقانی با بیان معیار های درست سیاست گزاری علمی کشور گفت: باید به سراغ تربیت و تولید نیروی کارآفرین برویم و در جایگاه بعد به دنبال تربیت متخصصین باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور که دولت با نیروی انسانی دانشگاهی مازاد مواجه است و بنگاه های بزرگ اقتصادی نیز توانی در راستای جذب این قشر ندارند،  تنها فرصت باقی مانده همین فرصت کارآفرینی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با فرصت دانستن مشکلات کشور به عنوان پله های ترقی و کارآفرینی بیان کرد: در حال حاضر مشکلات کوچک و بزرگی در کشور موجود است و اگر نگاه دقیق به آنها شود، هر کدام را می‌توان به عنوان یک سکوی پیشرفت و فرصت کارآفرینی قلمداد کرد که البته این نگاه در دو دهه اخیر مهجور مانده است.

دهقانی  با بیان اهمیت آفت شناسی توسط مسئولین کشور  گفت: در سال های اخیر همه جا صحبت از رشد علم و فناوری در میان بوده است و عموما هم به آن عمل شده اما مشکل بزرگ آن است که مردم اثرات مستقیم توجه به علم و فناوری را در سفرهای خود احساس نمی کنند. کیفیت خودرو، کیفیت غذا و آب مصرفی، کیفیت جاده ها و... اثرات مستقیمی است که مردم موفقیت دیگر حوزه ها را با آن می‌سنجند و قضاوت می‌کنند.

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اظهار داشت: اگر در موارد ذکر شده بهتر و شایسته تر عمل شده بود، رشد علم و فناوری قابل لمس تر برآورد می شد.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به غفلت مسئولین و مدیران به حوزه کشاورزی، یکی از علل اصلی گرانی های اخیر را این امر دانست و افزود: کشور حتی در تهیه نهاده های دامی تحریم است و اگر سیاست گزاری درستی در طی این ۲۰ سال صورت پذیرفته بود، امروزه رشد علمی و فناوری به وضوح در زندگی مردم مشاهده میشد.

عضو هیئت علمی گروه هوا فضای دانشگاه صنعتی شریف در پایان افزود: توسعه رفاه در زندگی مردم و ارزان کردن زندگی برای مردم با عنایت به توسعه علم و فناوری محقق خواهد شد. بنده به عنوان یک چهره علمی و نه یک چهره سیاسی افق و آینده کشور در این حوزه به همت متخصصان خوش فکر و متعهد، بسیار درخشان و امیدوار کننده پیش بینی میکنم.


انتهای پیام/م
نظرات بینندگان