کد خبر: ۱۵۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
به مناسبت سالروز پرواز علمدار جهاد تبیین انقلاب اسلامی:

مرتضی علیه کامران/ روایتی شنیده نشده از تحولات فکری سید مرتضی آوینی پس از انقلاب

بدون شک یکی از نوادر تاریخ دفاع مقدس و پس از آن شهید سید مرتضی آوینی است، شهیدی که هنوز هم در میان دوستان و هم دشمنان مظلوم بوده و یک انسان چند بعدی و عمیق که امروزه و در جنگ همه جانبه علیه ملت ایران، نظراتش از فرهنگ و رسانه تا سیاست راه گشا است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، بدون شک یکی از نوادر تاریخ دفاع مقدس و پس از آن شهید سید مرتضی آوینی است؛ شهیدی که هنوز هم در میان دوستان و هم دشمنان مظلوم است؛ یک انسان چند بعدی و عمیق که امروزه و در جنگ همه جانبه علیه ملت ایران، نظراتش از فرهنگ و رسانه تا سیاست راه گشا است.


سید مرتضی آوینی در ۲۱ شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری به دنیا آمد، او از کودکی با هنر انس داشت شعر می سرود، داستان و مقاله مینوشت و نقاشی میکرد. آوینی در سال ۱۳۴۴ به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد.

در اوصاف حالات او که از دوستان و آشنایان نقل شده، آمده که وی دگرگونی بزرگی را تجربه کرده و سید مرتضی بعد از انقلاب، هیچ ربطی به کامران آوینی قبل از انقلاب ندارد، تا آنجا که ابراهیم حاتمی کیا میگوید: آیا کسی مرتضای قبل از انقلاب را می‌شناسد. آنانی که در آن دوران با او حشرونشر داشته‌اند از مرتضای تثبیت شده بعد از شهادتش راضی‌اند؟


اما نقطه دگرگونی و تحول این شخصیت شگفت انگیز پس از آشنایی با تفکر و شخصیت امام خمینی رحمت الله رقم میخورد، او مسیر زندگی خود را تغییر داده و به یکی از نیرو های مخلص و متخصص انقلاب اسلامی بدل میشود.


مرتضی علیه کامران/ روایتی شنیده نشده از تحولات فکری سید مرتضی آوینی پس از انقلابخودِ آوینی دربارهٔ جوانیش می‌گوید:

تصور نکنید که من با زندگی به سبک و سیاق متظاهران به روشنفکری ناآشنا هستم. خیر. من از یک «راه طی شده» با شما حرف می‌زنم. من هم سال‌های سال در یکی از دانشکده‌های هنری درس خوانده‌ام. به شب‌های شعر و گالری‌های نقاشی رفته‌ام. موسیقی کلاسیک گوش داده‌ام، ساعت‌ها از وقتم را به مباحثات بیهوده دربارهٔ چیزهایی که نمی‌دانستم گذرانده‌ام. من هم سال‌ها با جلوه‌فروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیسته‌ام، ریش پروفسوری و سبیل نیچه‌ای گذاشته‌ام و کتاب «انسان تک‌ساحتی» هربرت مارکوزه را ـ بی‌آنکه آن زمان خوانده باشم‌اش ـ طوری دست گرفته‌ام که دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند: عجب! فلانی چه کتاب‌هایی می‌خواند، معلوم است که خیلی می‌فهمد.


مرتضی علیه کامران/ روایتی شنیده نشده از تحولات فکری سید مرتضی آوینی پس از انقلابپس از انقلاب

مرتضی آوینی معماری را با علاقهٔ زیاد یادگرفت، ولی پس از پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷) بنا به ضرورت‌های انقلاب آن را کنار گذاشت و به فیلم‌سازی پرداخت.آوینی با تمام توان و با نگارش کتب و مقالات و همچنین ساخت مستند های متعدد در صدد جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب و دفاع مقدس بر آمد که از معروف ترین آثار او میتوان به مجموعه روایت فتح اشاره کرد.
  

اوینی پس از جنگ، با تاسیس موسسه روایت فتح به نوعی هنر و رسانه متعهد انقلاب اسلامی را به دید همگان رساند و با ارائه نظریات سیاسی_اعتقادی پیرامون ماهیت انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و ولایت فقیه و جنگ تمدنی و اسلام و غرب و... توجه همگان را به ادبیات جدید و منحصر به فردی در این زمینه آشنا کرد تا آنجا که امروزه نوشته ها و آثار او پیش از گذشته مورد توجه روشنفکران قرار گرفته است.


روایت فشار های دولت هاشمی به سید شهیدان اهل قلم

هم زمان با اوج‌گیری مجموعه روایت فتح و مجموعه سوره،تنی چند از مسئولین وقت از جمله سید محمد خاتمی وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آقای هاشمی و محمد علی زم مشئول وقت حوزه هنری ، که در ان زمان اوینی را یکی از منتقدین جدی و دشمنان خود میدانستند، او را به دلیل چاپ تصویر جوان بوسنیایی با سربند الله اکبر توبیخ کردند و فشار ها را به جهت تعطیلی موسسه او دوچندان کردند.


مرتضی علیه کامران/ روایتی شنیده نشده از تحولات فکری سید مرتضی آوینی پس از انقلابزهرا زاواریان، از همکاران شهید اوینی پیرامون فشار های دولت آقای هاشمی می گوید: محمد خاتمی و محمد علی زم خیلی به او فشار می اوردند تا آنجا که او را دشمن میدیدند، حتی تلاش کردند برای او پاپوش درست کنند تا که کسی سمت او نرود. هنوز چهره هزین و تنهایی آقای آوینی را به یاد دارم که گفت حتی جواب تلفن من را هم نمیدهند.

اسماعیل زرشناس، استاد دانشگاه و از همکاران شهید اوینی درباره چرایی دشمنی دولت آقای هاشمی با شهید اوینی میگوید: شهید اوینی مکررا میگفت از اقای هاشمی چیزی در نمی آید، سیاست هاشمی یک سیاست لیبرالیستی بوده و یک طبقه نوظهور سرمایه دار اشرافی و متکبر را شکل میدهد؛ همین اعلام موضع صریح و ایستادگی او در مقابل تیم فرهنگی آقای هاشمی( سید محمد خاتمی) باعث شد که فشار ها به او زیاد شود.


شهادت

سرانجام سید مرتضی آوینی در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۷۲، در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند "شهری در آسمان" بود که بر اثر اصابت ترکش مین باقیمانده از جنگ تحمیلی ایران و عراق، به درجه رفیع شهادت نائل شد. به نقل از یکی از حاضران در صحنه شهادت شهید اوینی، در آخرین لحظات وقتی از وی سوال میشود که آقا مرتضی آیا زنده اید؟ و شهید آوینی در پاسخ میگوید: "خیر، هنوز زنده نیستم".

مرتضی علیه کامران/ روایتی شنیده نشده از تحولات فکری سید مرتضی آوینی پس از انقلاب

و چه زیبا گفت سید شهیدان اهل قلم که: "در عالم رازی است که جز با بهای خون فاش نمیشود."


انتهای پیام/م
نظرات بینندگان