کد خبر: ۱۵۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
شیرازه گزارش میدهد:

ضرورت تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری شیراز در ادوار گذشته/تاریک‌خانه ها توسط دستگاه های نظارتی روشن شود

اکنون با گذشت بیش از شش ماه از روی کار آمدن شهردار جدید شیراز هنوز که هنوز است نه تنها تحقیق و تفحصی ازعملکرد شهردار گذشته صورت نگرفته بلکه به گفته برخی از کارکنان این مجموعه، افرادی که سبقه سیاسی و اجتماعی مناسبی ندارند همچنان در سمت های کارمندی و مدیریت میانی مشغول به فعالیت بوده و بنا به شنیده ها در شرف استخدام نیز می باشند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، از آنجا که شهرداری یکی از مهم‌ترین ارکان حاکمیتی در ارتباط با مردم است و عملکرد آن‌ها به صورت مستقیم بر زندگی مردم تأثیر دارد، از سویی نیز در کشور ما بیش از هفتاد درصد از مردم در مناطق شهری زندگی می‌کنند و تعاملات و ارتباطات بین شهروندان و شهرداری‌ها بسیار گسترده و زیاد است، لذا اگر شهرداری‌ها ناکارآمد باشند، زندگی روزمره مردم دچار اختلال خواهد شد. به همین دلیل جلوگیری از وقوع ناکارآمدی در شهرداری‌ها بسیار مهم است.

 در همین راستا ارائه شفافیت شهرداری و حکومت‌های محلی یکی از مهمترین عوامل کارآمدی شهرداری‌ها به شمار می رود، اما این شفاف سازی ها تنها در یک بعد و یک موضوع نمیگنجد، بلکه شفافیت مالی، وجود اطلاعات با کیفیت، درست و دقیق درباره فعالیت های مالی، سرمایه گذاری و اقتصادی، عملکردهای مدیریتی، انتصابات، به کارگیری نیروهای متعهد و مقید و انقلابی و پاک دست و کوتاه کردن دست عواملی که در گذشته در امتحان مدیریتی نمره قابل قبولی را دریافت نکرده اند، از مهم ترین ابعاد شفاف سازی در شهرداری ها می باشد.

اما زمانی می توانیم تعریف درستی از شفافیت داشته باشیم که همگان بتوانند به تصمیمات و فعالیت هایی که در یک بنگاه اقتصادی، یک اداره و نهاد و یا هر سازمانی که به نوعی به زندگی مردم بستگی دارد، دسترسی داشته باشند.

به عقیده کارشناسان امور شهری اگر هر ذینفعی بتواند به راحتی به اطلاعات مالی و عملکردی شهرداری دسترسی داشته باشد؛درحقیقت شفافیت همه جانبه ایجاد شده و باعث افزایش اطمینان خاطر میان شهروندان و مجموعه مدیریت شهری می شود.

شفاف‌سازی، انضباط مالی، اطلاع رسانی دقیق و تمرکز بر قانون کاهش فساد را به دنبال دارد، پس می توان گفت، زمانی شهرداری می تواند شیشه‌ای باشد که افزایش اعتماد شهروندان، تحقق نظارت همگانی و پیشگیری از فساد را دنبال کند.

در یک جامعه شفاف دولت موظف به در دسترس قراردادن اطلاعات برای همه شهروندان است. ارائه اطلاعات باید توسط دولت صورت گیرد و سایر بخش‌ها می‌تواند توسط مردم، مهندسین نرم‌افزار، کارآفرین‌ها یا نهادهایی که ناظر به آن اطلاعاتی که دولت در پرتال شهری قرار می‌دهد اجرا شود. درواقع وقتی اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد، پاسخگویی به وجود خواهد آمد و وقتی پاسخگویی باشد مسئولیت پذیری پدید می‌آید.

در یک جمله میتوان گفت:شفافیت باعث افزایش کارایی شده، اعتماد مردم و شهروندان را جلب می کند، ناظر به پرسشگری مردم بوده و می‌تواند باعث بهبود مشکلات شود و پاسخگویی مسئولان را نیز به همراه داشته باشد.

شاید به خاطر همین موارد ذکر شده است که در دولت جدید، که با شعار مردمی بودن و عدالت محوری بر سر کار آمده، شفافیت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همواره مدیران در سطوح مختلف به شفاف سازی توصیه می شوند.

در همین راستا سید احسان اصنافی شهردار شیراز نیز در اواسط آبان ماه سال گذشته و در اوایل انتصاب خود به عنوان شهردار این کلانشهر در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با بیان اینکه شفافیت یکی از اصول مد نظر مدیریت شهری‌ست، برخی بخش‌های شهرداری شیراز را به تاریکخانه‌ تشبیه و تاکید کرد که در این دوره شفافیت را در عمل اجرا خواهد کرد و به دنبال شعار نیست.


اما اکنون با گذشت بیش از شش ماه از پست مدیریت ارشد شهری هنوز که هنوز است نه تنها تحقیق و تفحصی ازعملکرد شهردار گذشته صورت نگرفته ، بلکه به گفته برخی از کارکنان این مجموعه، افرادی که سبقه سیاسی و اجتماعی مناسبی ندارند همچنان در سمت های کارمندی و مدیریت میانی مشغول به فعالیت بوده و بنا به شنیده ها در شرف استخدام نیز می باشند.


با نگاهی گذرا به دوره مدیریت شهردار سابق و با کمی تحقیق و بررسی در لا به لای پرونده های کاری شهرداری در دوره قبل، میتوان به خوبی به برخی سیاست های غلط و اشکلات عمده ای پی برد که نه تنها شیراز را در جهت پیشرفت هدایت نکرده بلکه موجب ضرر و زیان هخای بسیاری نیز شده است.

به طور مثال در زمان تصدی گری شهردار سابق، بارها و بارها به مواردی همچون سنگ فرش خیابان ارم، با تمام ایرادات موجود، سنگ فرش و دوباره کاری خیابان مشکین فام،تخریب و ساخت مجدد آبنمای بلوار دانشجو در مجاورت باغ ارم که حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت و مهم تر از همه ماجرای سیل فروردین 98 بود که به موجب رای دادگاه شهردار وقت مقصر شناخته شد و به 2 سال حبس و پرداخت دیه نیز محکوم گردید، حکمی که به گفته یکی از وکلای پرونده به نوعی تشویق محسوب میشد نه تنبیه.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در این گزارش هدفش تنها لیست کردن و اشاره به اینگونه اشتباها و خطاهای محرض و مسلم نیست، بلکه مصم است تا رسیدن به نتیجه، تحقیق و تفحص از شهرداری و شهردار سابق را دنبال کرده و از دستگاه های نظارتی و قضایی استان خواستار پیگیری این موارد و زوایای تاریکی است که به گفته اصنافی در تاریک خانه های شهرداری وجود دارد.

همچنین از شهردار فعلی و اعضای پارلمان محلی(شوراها)درخواست داریم تا با همت جمعی و نگاه جدی تری به تخلفات صورت گرفته در ادوار گذشته بنگرند و از تکرار آنها و به کار گیری نیروهای ناکارآمد پرهیز کنند و شفافیت را سرلوحه کار خود قرار دهند.

بی شک در صورتی که شفافیت و شفاف سازی آنطور که باید، کامل و دقیق، اجرا نگردد، مردم نیز اعتماد خود را نسبت به مدیران شهری و مسئولان از دست داده و در نتیجه تعامل خوبی بین شهروندان و مدیران برقرار نخواهد شد.

سخن آخر اینکه:

عدم اطلاع کافی از عملکرد مدیریت شهری در شورا و شهرداری های دوره های پیشین، شفافیت را به یکی از مطالبات اصلی مردم و وعده های مطرح شده از سوی آنها تبدیل کرده، مطالبه‌ای که اگر چه در محورهای انتخاباتی با عناوینی همچون اتاق شیشه ای از آن یاد شد،اما اکنون با گذشت قریب به 9 ماه از آغاز به کار شورای ششم و بیش از 6 ماه از انتصاب شهردار جدید شیراز آن‌چنان که شایسته است شاهد تحقق این وعده نبوده ایم.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان