کد خبر: ۱۵۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
به بهانه روز ایمنی حمل ونقل :

افزایش کیفیت و ایمنی جاده ها راه کار اساسی حفظ جان هم وطنان/ایران از لحاظ کیفیت جاده ای رتبه میانی جهان را دارد

به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل رانندگان کامیون به بخشی از مشکلات جاده ها که موجب بروز تصادفات میشود اشاره کردند ونبود علائم راهنمایی رانندگی در برخی نقاط ، نامناسب بودن آسفالت جاده ها وعرض کم آنها عدم خطوط سفید وسط جاده ها، فقدان روشنایی در نقاط حساس را از جمله مشکلاتی دانستند که باعث ناایمن شدن جاده و بروز حوادث بسیار میشود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سالهاست تصادفات جاده ای توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک چالش قابل توجه برای دستیابی به اهداف بهداشت و توسعه است.

در سال 2008 ، کمیسیون ایمنی جهانی راه ها یک دهه جهانی ایمنی جاده ها را خواستار شد. این ایده در بیانیه ای که حاصل اولین کنفرانس جهانی وزرا در مورد ایمنی راه بود ، به میزبانی دولت روسیه در نوامبر 2009 رسمیت یافت و به این ترتیب دهه اقدام برای ایمنی جاده ها توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مارس 2010نامگذاری شد.

سازمان ملل هدف دهه را "ایجاد ثبات و سپس کاهش سطح پیش بینی تلفات ترافیکی جاده ای در سراسر جهان با افزایش فعالیت های انجام شده در سطح ملی ، منطقه ای و جهانی. " عنوان کرد.

هر ساله تعداد زيادي از مردم بر اثر تصادفات رانندگي در جاده هاي کشور متحمل خسارات سنگين و گاه جبران ناپذير مي شوند. اين امر باعث شده تا دست اندرکاران حمل و نقل، تمرکز ويژه اي بر موضوع ايمني راه ها داشته باشند. اما آنچه در اين بين اهميت دارد اين است که در راستاي ارتقاي ايمني جاده ها در چه مواردي بايد توجه بیشتری نشان دهند.

در این راستا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با دو تن از رانندگان حوزه حمل و نقل جاده ای گفتگویی انجام داده و به بررسی مشکلات موجود در جاده های کشور و فارس پرداخته است.

ابراهیم حمزه‌پور راننده فعال جاده‌ای که به گفته خودش بیش از 17 سال در حوزه حمل و نقل جاده ای مشغول  است، گفت:با توجه به عبور و مرور ماهیانه بیش از ۲۸ روز در جاده‌های کشور و دیدن بیشترین سانحه و حوادث جاده‌ای که عامل بیش از نیمی از آنها بی احتیاطی رانندگان کامیون و یا سواری است که هیچ تجربه ای ندارند، به برخی نکات که موجب افزایش آمارا تصادفات میشود اشاره می کنم.

وی با بیا اینکه وضعیت جاده ها با وجود انبوهی از خودرو که هر روز وارد خطوط حمل و نقل جاده ای کشور میشوند اصلا مناسب نیست، اظهار کرد: نبود علائم راهنمایی رانندگی در برخی نقاط ، نامناسب بودن آسفالت جاده ها وعرض کم آنها پاسخگوی حجم زیاد ماشین ها نیست،همچنین عدم خطوط سفید وسط جاده ها، عدم روشنایی در نقاط حساس از جمله مشکلاتی است که باعث ناایمن شدن جاده و بروز حوادث بسیار میشود.

حمزه پور،بی کیفیت بودن خودروهای داخلی،  نداشتن تجربه توسط راننده،عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی،  نبود دوربین در نقاط حساس ، سبقت های خطرناک را از دیگر عواملی دانست که موجب افزایش آمار تصادفات جاده ای شده است.

در ادامه میثم سجادیان راننده ترانزیت جاده ای که چندین سال است در حوزه حمل و نقل برون مرزی به عراق، ترکیه و چند کشور دیگر سفر میکند، در یک مقایسه اجمالی ، وضعیت راه های کشور را در قیاس با دیگر کشورها چندان مناسب و استاندارد نداست و گفت: قطعا یکی از مواردی که باید متولیان امر جهت حفظ جان مردم توجه ویژه ای به آن داشته باشند، افزایش کیفیت و ایمنی جاده هاست، چرا که در برخی نقاط چاله های موجود در مسیر، عدم روکش آسفالت در جاده، نامشخص بودن مسیر(عدم وجود علائم راهنما برای راننده) و تاریک بودن محل تردد خودروها موجب بروز حوادث دلخراشی میشود که گاه جبران آن برای یک راننده که تمام سرمایه خود را تبدیل به کامیون کرده که با آن امرار معاش کند، غیر ممکن می شود.


گر چه در این میان رانندگان از مشکلات متعددی همچون وضعیت کارت سوخت کامیون ها، گرانی قطعات و تجهیزات مورد نیاز، افزایش سرسام آور قیمت لاستیک، بیمه رانندگان در مواجه با خطرات و...صحبت کردند و خواستار پیگیری اینگونه مشکلات حوزه حمل ونقل هم شدند اما آنچه در این گزارش پیگیری میشود مباحث مربوط به ایمنی راه هاست؛ به همین منظور گفتگویی با علی یزدانی معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس انجام داده تا از اقدامات این اداره کل در خصوص ایمنی راه ها باخبر شویم.

وی در ابتدا اشاره ای به پیشینه روز جهانی ایمنی حمل و نقل کرد و گفت: سازمان ملل متحد از سال 2010 تا 2020 را دهه اقدام جهت ایمنی راه ها اعلام کرده که متناسب با آن ایران نیز دو دهه از سال 1389 تا 99را دهه ایمنی راه ها اعلام کرد و سپس همین را برای 10 سال دیگر تمدید نمود و به صورت ویژه 7 اردیبهشت را به نام ایمنی حمل و نقل در نظر گرفته است.

یزدانی در ادامه به گوشه ای از اقدامات اداره کل راهداری فارس در روز ایمنی حمل ونقل اشاره کرد و افزود:30 هزار پیامک ایمنی برای خودروها ارسال کردیم، نچسب برچسب و شبرنگ برای راکبان موتور سوارانجام شده،آموزش برای رانندگان  و برگزاری کمیسیون ایمنی و کنترل و نظارت های جاده ای را در دستور کار قرار دادیم .

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در خصوص استاندارد نبودن جاده هاعنوان کرد:جاده های کشور استاندارد هستنداما سطوح مختلف دارد و می توانیم بگوییم جاده های ما نیاز به  سطوح بالاتر استاندارد دارد.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ کیفیت جاده ای نیز رتبه میانی جهان را داریم، اظهار کرد:نه می توانیم ادعا کنیم جاده هایی عالی داریم نه میشود گفت بد هستند، منتهی به لحاظ روکش آسفالت مشکلاتی ایجاد شده چون مستهلک بوده و نیاز به ترمیم دارند.

یزدانی اضافه کرد:امسال با اعتباراتی که هم از سمت ریاست جمهوری و هم وزارت خانه در نظر گرفته شده قصد داریم روکش آسفالت ها را بهسازی کنیم، همچنین خط کشی راه ها احتیاج به ترمیم دارند و در برخی نقاط نیز نیاز به بازبینی مجدد جهت افزایش ایمنی می باشد.

معاون راهداری فارس بر بی کیفیت بودن خودروها مهر تایید زد و افزود: این یکی از مواردی است که در عمده تصادفات نقش مهمی دارد.

وی خبر از شناسایی نقاط پر حادثه جاده های فارس داد  اعلام کرد:بخش عمده ای از این نقاط بازسازی شده و نقاط باقی مانده را مشخص و علامتگذاری کرده ایم و امسال نیز مجدد این محل ها بررسی و تا یک ماه آینده شروع بر رفع مشکلات می کنیم.

به گفته یزدانی به صورت میانگین بیش ار 100 نقطه حادثه خیز در فارس وجود دارد که البته متغیر بوده اما در دست شناسایی و بررسی هستند.

این مقام مسئول حوزه حمل و نقل در پاسخ به این سوال شیرازه که چه اقداماتی جهت افزایش ایمنی جاده ای می توان اتخاذ کرد، گفت: نظارت مستمر بر خودروهای شخصی و نصب سامانه های الکترونیکی برای نظارت بر آنها، نصب سامانه هوشمند جاده ای و دوربین های کنترل سرعت از جمله مواردی است که موجب افزایش ایمنی میگردد، همچنین رفع نقاط حادثه خیز، ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها،راه اندازی مراکز معاینه فنی ، مستقر نمودن گشت های کنترل و نظارت در جاده ها، نظارت بر عملکرد اتوبوس های، کنترل تناژ جهت بار حوزه باربری و...از دیگر اقداماتی است که جهت ایمنی جاده ها انجام می گردد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان