کد خبر: ۱۵۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۸ تير ۱۴۰۱
استاندار فارس اعلام کرد:

کمک استانداری در نصب کنتور هوشمند چاه های کشاورزی، تا پایان دو سال آینده

استاندار فارس ضمن تاکید بر لزوم مدیریت آب در استان، اظهار کرد: استفاده از آب سد و چاه در آبیاری فضای سبز شهری در شهر های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت، صنعت و معدن از ابتدای سال ۱۴۰۴ ممنوع شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان فارس با حضور محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس و مدیران دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه وضعیت آب های موجود در سد های استان بررسی شد و در ادامه گزارش عملکرد برنامه سازگاری با کم آبی استان فارس تا پایان سال ۱۴۰۰ و استفاده از ظرفیت تامین اعتبار برای بروز رسانی برنامه سازگاری با کم آبی استان ارائه شد و انعقاد قرارداد با دانشگاه شیراز برای نظارت و صحت سنجی اقدامات، مورد بررسی قرار گرفت.

 ایمانیه با بیان اینکه فعالیت های مطالعاتی به دانشگاه شیراز واگذار شود، بر نظارت میدانی توسط دستگاه های متولی تاکید کرد.

وی ضمن انتقاد از روند نصب کنتور های هوشمند چاه کشاورزی در استان،  وجود ۵۴ هزار چاه آبی در استان و نصب کنتور بر روی ۱۵ هزار چاه را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد:  برنامه زمان بندی تدوین شود تا طی دوسال تمامی چاه ها دارای کنتور هوشمند شوند.

نماینده عالی دولت در استان فارس تسهیل در خرید کنتور را مورد توجه قرار داد و گفت:  ۱۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ و  ۱۰ میلیارد تومان بلاعوض از صندوق مسئولیت اجتماعی برای کنتور هوشمند تسهیلات واگذار می شود تا کشاورزان با پرداخت ۳۰ درصد مبلغ کل، بقیه را بتوانند به صورت تسهیلات دریافت کنند.

ایمانیه بر برگزاری جلسه با صنایع الکترونیک شیراز  برای تولید کنتور های هوشمند جهت تسریع روند تولید تاکید کرد و گفت:  سهم آورده نقدی کشاورزان، حدود ۷ میلیون تومان می باشد و  برای کشاورزان بی بضاعت از طریق کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد برکت تسهیل گری انجام شود.

استاندار فارس با اشاره به اینکه نصب کنتور هوشمند از شهرستان های در اطراف تالاب ها شروع شود، ادامه داد: با همکاری آبفا و آب منطقه ای اولویت بندی نصب کنتور هوشمند در شهرستان ها مشخص شود.

وی تصریح کرد: اگر صنایع الکترونیک نمی توان پاسخگوی تولید کنتور ها طی دو ساله باشد، با سازمان های مشابه دولتی رایزنی می شود اما اولویت با شیراز و استان فارس است.

وی، تامین آب از طریق صرفه جویی را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: کار کارشناسی جدی تری شکل گیرد؛ چراکه باید ۴۰ درصد مصرف آب کشاورزی در طول ۵ سال با روش های نوین و استفاده از فناوری کاهش پیدا کند.

ایمانیه خاطرنشان کرد: «چاه های غیر مجاز» در تمامی بخش ها مخصوصا در شرایط خشکسالی و کم آبی نقش چشمگیری دارند؛ بنابراین باید برنامه مدیریت با چاه های غیرمجاز تهیه شود.

استاندار فارس گفت: شش ماهه یکبار وضعیت چاه های غیرمجاز گزارش شود و  گروه های نظارتی در  کاهش تعداد چاه های غیرمجاز  نقش مهمی دارند.

وی اضافه کرد: همه چاه های دولتی در عرض شش ماه مجهز به کنتور هوشمند شوند  و  استفاده از آب خط انتقال آب از خلیج فارس و پساب شهرها می تواند جایگزین آب سد و چاه در صنعت، معدن و آبیاری فضای سبز باشد.

انتهای خبر/ح

برچسب ها: آب ، کشاورزی ، چاه غیرمجاز
نظرات بینندگان