کد خبر: ۱۵۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۱ تير ۱۴۰۱
بخش اول میزگرد «شیرازه» با موضوع غفاف و حجاب:

کم کاری اصناف در زمینه تولید، توزیع و پخش البسه اسلامی را نباید نادیده گرفت

محمدی با گلایه از نهاد های مسئول در حوزه عفاف و حجاب اظهار کرد: نمی شود که کم کاری اصناف مختلف در زمینه تولید، توزیع و پخش البسه را نادیده گرفت و صرفا از مجموعه نیروی انتظامی توقع بر خورد در مرحله نهایی را داشت.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، پس از سفر رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۷ به شیراز و نام گزاری این شهر به عنوان سومین حرم اهل بیت سلام الله علیها در ایران و همچنین سابقه غنی شیراز در ارائه چهره های درخشان و ممتاز در عرصه های علمی، فرهنگی، اسلامیT هنری و... انتظار میرفت این کلان شهر با توجه به شرایط خاص و بستر مستعد به عنوان یکی از الگلو های ویژه در زمینه شهر اسلامی به جهان عرضه گردد اما نه تتها این مهم محقق نگردید، بلکه شاهد عکس این قضیه در چندین سال اخیر در فضای عمومی کشور نیز بوده ایم.

اگر چه هنوز تعداد زنان محجبه ای که پوشش ایرانی اسلامی را بر هر پوشش و لباس دیگری ترجیح می دهند بسیار است، اما متاسفانه در سالهای اخیر در گوشه و کنار این سرزمین و به خصوص کلانشهر شیراز افرادی در جامعه بروز پیدا کرده اند که سنت ها، آداب و رسوم مذهبی، نجابت زنانگی، اعتقادات دینی را فراموش کرده و با الگو پذیری از غربگرایان فرصت طلب در پی بنیان نهادن پایه های بی عفتی و بی حجابی در جامعه هستند.

موضوعی که امروزه دشمن با شناسایی نیازهای جوانان بر روی آن دست گذاشته و با طراحی و برنامه ریزی های مدون و معنا دار بسترساز، ترویج فرهنگ غربی و فساد گردیده است، اقدامی که اگر هر چه زودتر مسئولین امر به آن توجه ویژه نکنند دیگر قابل کنترل نخواهد بود.

در همین راستا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، به مناسبت هفته عفاف و حجاب با برگزاری میزگردی با حضور تنی چند از متولیان فرهنگی استان و البته غیبت برخی دیگر ، به بررسی وضعیت ناهنجاری های اجتماعی در حوزه عفاف، حجاب و اماکن فساد زا پرداخته است.

دشمن در حوزه جنگ نرم به واسطه جنگ افزار تبلیغاتی به دنبال به چالش کشیدن  شهرهای مذهبی می باشد‌

کاووس محمدی معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس که به عنوان یکی از مدعوین میزگرد دعوت شده بود، علی رغم مشغله بسیار دعوت ما را پذیرفته و با حضور به موقع در این برنامه به تشریح وظایف حوزه انتظامی در زمینه عفاف و حجاب و پیشگیری از اقدامات هنجار شکنانه در این زمینه پرداخت و گفت: مقوله حجاب به عنوان یکی از شرعیات دین اسلام و قانون جمهوری اسلامی ایران، مکرر توسط دشمنان ملت ایران مورد حجوم قرار گرفته است و هدف نهایی آن اشاعه بی بند و باری به واسطه بد پوششی است.

وی ادامه داد: امروزه دشمن در حوزه جنگ نرم و به واسطه جنگ افزار تبلیغاتی خود به دنبال به چالش کشیدن  شهرهای کشور علی الخصوص شهرهای مذهبی نظیر شیراز می باشد‌.

محمدی با اشاره به راهکارهای پیشگیرانه در این حوزه گفت: دو راهکار در این زمینه تعریف می شود، ابتدا راهکار های اصلاحی و تربیتی است که روش اصلی در مواجهه با بی بند و باری تلقی میشود و دوم اقدامات قضایی و قهرانه توسط ضابطین با عوامل قانون شکن می باشد اما راهکار اصلی راهکارهای تربیتی است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس با اشاره به طرح های ناظر ۱،۲،۳ اظهار داشت: در این طرح ها با ساز و کار مشخص در حوزه پلیس امنیت اخلاقی و پلیس اماکن با مجوز مرجع قضایی و مفاد قانون اساسی با هنجار شکنان برخورد می شود.

محمدی با اشاره به وظایف اصناف مختلف در زمینه تولید، توزیع و فروش البسه نا متعارف در حوزه عفاف و حجاب گفت: باید مشخص شود که در هر زمینه کدام سازمان متولی امر عفاف و حجاب است، به عنوان مثال در حوزه تولید کدام سازمان وظیفه نظارت و بازرسی از آن را دارد؟! ناظران در حوزه توزیع و فروش چه نهاد ها و سازمان هایی هستند؟!

وی ادامه داد: مرحله نهایی در این پروسه به برخورد منجر میشود که به عهده نیروی انتظامی است، در حوزه اماکن نیز در صورت بروز تخلف و ناهنجاری مجموعه فرماندهی انتظامی برخورد خواهد کرد.

محمدی با گلایه از نهاد های مسئول در حوزه عفاف و حجاب اظهار کرد: نمی شود که کم کاری اصناف مختلف در زمینه تولید، توزیع و پخش را نادیده گرفت و صرفا از مجموعه نیروی انتظامی توقع بر خورد در مرحله نهایی را داشت.


این مقام نظامی در پاسخ به خبرنگار شیرازه مبنی بر اشاره به مجموعه نیروی انتظامی در قانون به عنوان یکی از برخورد کنندگان در حوزه تولید و توزیع و چرایی عدم‌برخورد ریشه ای این نهاد متولی پاسخ داد: هر کدام از حوزه های گفته شده خود دارای متولی و سازمان بالا دستی و ناظر هستند، به عنوان مثال ‌در حوزه تولید صدور مجوز و نطارت بر عهده سازمان صمت بود و این سازمان باید حساسیت ها در حوزه عفاف و حجاب را در نظر بگیرد.

معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس گفت: ارائه امار اقدامات مجموعه فراجا در حوزه های یاد شده به دلایلی غیر قابل انتشار است اما ما به وظایف خود عمل کرده و مکررا پلیس اقتصادی، معاونت فرهنگی و اجتماعی و پلیس اماکن در این زمینه ها فعال بوده اند.

کم کاری اصناف در زمینه تولید، توزیع و پخش البسه اسلامی را نباید نادیده گرفت

اقدام نهایی و قهرانه ضابطان قضایی راه حل بنیادین ساماندهی حوزه عفاف و حجاب نیست

محمدی با اظهار به وقوع اپیدمی بدحجابی در جامعه اظهار داشت: در وضعیت فعلی اقدام نهایی و قهرانه ضابطان قضایی راه حل بنیادین نبوده و نیاز به یک هم فکری و برنامه ریزی مدون بلند مدت می باشد.

وی افزود: در حوزه حجاب هر سازمانی باید پاسخگوی عملکرد خود بوده و رسانه ها موظف به مطالبه گری از هر نهادی در حوزه عفاف و حجاب می باشند، رویکرد مجموعه فراجا نیز در سالهای اخیر و به دور از تغییر و تحولات سیاسی به وظایف خود عمل کرده است.

محمدی با اشاره به نقش و اهمیت نهاد خانواده بیان کرد: باید مشخص شود هر نهاد چه وظایفی در حوزه مبارزه با بی بند و باری دارد و مشخص شود کم کاری کدام سازمان ها فضای فرهنگی کشور را به مرحله خطر رسانده است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی رها شدن برخی طرح ها در این زمینه کفت: گاهی نحوه برخورد متفاوت طرح ریزی می شود، به عنوان مثال در مقطعی به سراغ جمع اوری ماهواره ها رفتیم اما امروزه اقتضاع جامعه و فراگیری شبکات اجتماعی ایجاب میکند نحوه برخورد نیز بهبود یابد و با تولید کنندگان انبوده صرفا برخورد قضایی صورت گیرد.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر ابهام در سودمند بودن طرح ناظر اظهار کرد: بضاعت و پتانسیل پلیس باعث اولویت بندی اماکن میگردد، به نحوی که با توجه به جغرافیای جرم و توانایی میدانی پلیس نقاطی پوشش داده میشود که سهولت برای شهروندان بیشتری فراهم گردد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بحرانی شدن وضعیت اجتماعی برخی نقاط شهر و سلب اسایش روانی احاد مردم گفت: مجموعه پلیس بر حسب توان و اختیارات خود با هرگونه هنجار شکنی علنی برخورد خواهد کرد و اصلاح وضعیت با یک برنامه ریزی همه جانبه و یک بازه زمانی قابل ملاحضه قابل حل خواهد بود.

انتهای پیام/س/م

نظرات بینندگان