کد خبر: ۱۵۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۲۵ تير ۱۴۰۱
بخش دوم گزارش سگ های ولگرد:

هزینه های سرسام آور واکسن هاری از بیت‌المال/تفکرات فانتزی چقدر در دنیای حقیقی برای مردم هزینه می‌تراشد؟

با توجه به آمار ۳ هزار و ۵۰۰ نفری ثبت شده در دانشگاه علوم پزشکی شیرازکه تنها در سه ماهه ابتدای سال مورد حمله سگ قرار گرفته اند، دولت برای جلوگیری از هاری ، به این افراد واکسن تزریق کرده که بنا به گفته عضو شورای شهر بابت درمان هر فرد۱۵ میلیون تومان و با یک حساب سرانگشتی برای کل این افراد بیش از۵ میلیارد تومان در سه ماهه نخست هزینه شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در سالیان گذشته تنها در روستاها و مناطق حاشیه نشین شهر با معضلی به نام حضور سگ های ولگرد در کوچه و خیابانها روبرو بودیم و شاهد پرسه زدن دسته جمعی این حیوان در معابر و محل تردد اهالی محل، اما اکنون چند سالی است که این معضل نیز همانند برخی دیگر از مشکلات مسیر خود را به سوی شهرها، کلانشهرها و حتی پارک ها و بوستانها باز کرده است.

در شهر شیراز نیز همانند دیگر شهرها هر روزه شاهد جولان سگهای ولگردی هستیم که با حضور در سطح شهر موجب رعب و وحشت شهروندان می شوند و گاه نیز با حمله به عابرین پیاده صدمات جبران ناپذیری را به افراد وارد میکنند.

از همین رو رسیدگی به این مشکل و جمع آوری سگ های ولگرد و حتی سگ گردانی که خود نیز مقوله ای مجزا می باشد و در قانون به صراحت جرم بودن آن را مشخص کرده از جمله مواردی است که نیاز به همکاری بین بخشی و توجه جدی مسئولان دارد.

در روزهای گذشته با دریافت پیامک و تماس های مکرر با سامانه مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، همچنین ثبت مشکل در بخش شهروند خبرنگار پیج شیرازه مردم برخی مناطق شیراز به ویژه اهالی منطقه شهرک های شمال غرب شیراز خواهان پیگیری این مشکل از سوی مسئولان شهری شده اند.

 در همین راستا خبرنگار این رسانه در گزارش اول خود به سراغ  مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز رفته و موضوع را پیگیری کرد، زارعی که خود نیز از موافقان طرح جمع آوری سگ های ولگرد است کارشکنی برخی سمنها از جمله انجمن دفاع از حقوق حیوانات را یکی از موانع موجود در این مسیر دانست .

در دومین مرحله از پیگیری این موضوع، خبرنگار شیرازه به سراغ رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، ابراهیمی رئیس گروه های بیماری های واگیر معاونت بهداشت و رضایی کارشناس بیماری های مشترک انسان و حیوان در معاونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفته است.

روح الله خوشبخیت رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز اگر چه معتقد است که مدیریت شهری نیز طی اقداماتی نسبت به جمع آوری آنان تلاش کرده اما این اقدامات جوابگوی رفع کامل این مشکل نبوده و همچنان باعث بروز مشکلات فراوانی برای شهروندان میشود.

وی در ابتدا گفت:مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد علاوه بر معضلات روانی و اجتماعی، شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان ، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان می‌باشد و از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک،کالاآزار،لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره نمود. 

خوشبخت با بیان اینکه شهرداری شیراز به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه از خرداد 1393 اجرای دستورالعمل مذکور با هدف كنترل بيماريهاي قابل انتقال بين حيوان و انسان است بیان کرد: شناسايي كانون تجمع سگهاي ولگرد و كنترل جمعيت آنها با انتخاب روش مناسب، ارتقاي سطح آگاهي هاي عمومي درخصوص رعايت اصول بهداشتي در مواجهه با سگ هاي ولگرد، ارتقاء بهداشت عمومی و جلوگیری از انتشار آلودگی ها توسط سگهای ولگرد، جلوگیری از بد منظرگی و ارتقاء زیبایی شهری با جمع آوری سگهای ولگرد و ....  را در دستور کار خود قرارداد.

 رئیس سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز با بیان اینکه طبق دستورالعمل های داده شده یک مرکز نگهداری موقت در همان سال نیز با تجهیزات نگهداری موقت احداث شد تصریح کرد:در حال حاضر با توجه به گستردگی مناطق خدماتی شیراز و همچنین دسترسی به شهرهای جدید و روستاهای اقماری، نمی توان آمار دقیقی در این خصوص ارائه نمود.

وی در ادامه گفت: شهرداری با توجه به تماس های مردمی و همچنین بازدید های میدانی اقدام به شناسایی و اجرای عملیات در کلونی ها و محل های تجمع می کند. با این وجود با توجه به خصوصیات پیاده روی حیوان در جستجوی آب و غذا نمی توان اقامتگاه دائمی برای آن در نظر گرفت.

خوشبخت  با اشاره به علت افزایش سگ ها پرداخت و بیان کرد:علاوه برغریزه تولید مثل بالای حیوانات، وجود پناهگاه های غیر مجاز و تامین احساسی آب و غذا برای آنان، عدم رعایت برخی شهروندان در عدم رعایت جدول زمانبندی جمع آوری پسماند، وجود دسترسی های زیاد از حریم شهر است.

وی در ادامه گفت: کم کاری برخی متولیان در شهرداری ها و دهیاری ها شهر ها و روستاهای اقماری  و یا نا امن کردن محیط با روش های مثل استفاده از تفنگ و ... و هجوم سگ ها به محل های امن تر و مواردی از این قبیل می باشد. لذا موارد مذکور به عنوان مهمترین ایجاد پایگاه های غیر مجاز و غیر رسمی در سراسر مناطق خدماتی و حاشیه ای است که می تواند باعث  افزایش لجام گسیخته در این خصوص می شود.

 رئیس سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز، از نگهداری سگ های بدون صاحب صحبت کرد و به خبرنگار ما گفت:با توجه به نگهداری سگ های بدون صاحب در برخی از مراکز غیر مجاز، نمی توان از تعداد دقیق این مراکز نگهداری اطلاعات دقیقی بدست آورد. ولی در شیراز از سال 93 یک مرکز نگهداری موقت با امکانات لازم احداث و بهره برداری شده است.

وی در ادامه  به تعداد سگ های ولگرد پرداخت و افزود :در خصوص تعداد سگ های ولگرد باید اذهان نمود با توجه به گستردگی شیراز و وجود راههای گسترده ورود سگ ها به شهر از طریق شهر ها و روستا های اقماری، کمربندی ها و پتانسیل تولید مثل حیوان در سال نمی توان تعداد دقیقی از جمعیت سگ ها را مشخص نمود. لذا شهرداری شیراز با توجه به تماس ها و درخواست های مردمی نسبت به حضور در کلونی های سگ ها در قسمت های مختلف محدوده های خدماتی اقدام می نماید.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایجاد انگیزه های حضور حیوانات بدون صاحب از رفتار و ایجاد شرایط توسط انسان ها اتفاق می افتد. معمولا وجود آب، غذا و پناهگاه شرایط زیست و تولید و تکثیر جانوارن را فراهم می کند. از این بین بیشترین رقابت برای عامل غذا می باشد. و با توجه به غریزه های حیوانات وقتی غذای خود را در هر مکانی به راحتی در اختیار داشته باشند، قطعا آن مکان را به عنوان پناهگاهی مطمئن برای ادامه زندگی در نظر می گیرد .

وی تصریح کرد: غریزه های رقابت و تلاش برای تهیه غذا در حیوان کمرنگ می گردد. در آن مکان تولید مثل کرده و خانواده خود را گسترده تر می کند و این امر باعث تغییر اکوسیستم های زیستی می شود و با توجه به بلوغ و قدرت تولید مثل حیوان خیلی زود محیط زیست پیرامونی ما از گروه های حیوانات مملو و زندگی روز مره شهروندان را با مشکلات بهداشتی روبرو کرده و سلامت آنان را به خطر می اندازد.

خوشبخت با تاکید بر این اتفاقات که با دلسوزی های نا آگاهانه برخی از ما در در تحویل غذای به حیوانات اتفاق می افتد افزود: یک بازاندیشی با توجه به مطالب بالا می تواند خیلی از مشکلات را از دوش شهروندان و مدیران شهری بر دارد. لذا هر چه خدمات در این خصوص صورت بگیرد تا مشارکت شروندان نباشد قطعا کم اثر بوده و موفقیتی حاصل نمی گردد.

 رئیس سازمان مدیریت پسماندشهرداری شیراز  در پایان بیان کرد: بر اینکه برای موفقیت در اجرای این طرح سگ گردانی  همه دستگاه های عنوان شده در دستورالعمل (نمایندگان دامپزشکی، محیط زیست، دادستانی، صدا و سیما، شهرداری ها و دهیاری ها، گروه های مردم نهاد و  .... و همچنین در کنار همه این موارد مشارکت عمومی شهروندان الزامی است. 

هزینه های سرسام آور واکسن هاری از بیت‌المال/تفکرات فانتزی چقدر در دنیای حقیقی برای مردم هزینه می‌تراشد؟
دانشگاه علوم پزشکی شیراز که پیش از این و در پی انتشار گزارش سگ های ولگرد این رسانه به ارائه مطالبی در خصوص حیوان گزیدگی در تاریخ 13 تیر ماه پرداخت، اکنون در تازه ترین مصاحبه خود با خبرنگار ما به هزینه های سنگین ناشی از تزریق واکسن هاری اشاره کرد که برای مردم رایگان بوده اما مبالغ بسیاری را بر روی دست دولت گذاشته است.

مصطفی ابراهیمی رئیس گروه های بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: 5300مورد حیوان گزیدگی در فارس طی سه ماهه نخست سال جاری اتفاق افتاده که بیشترین موارد دانش آموزان بوده اند.

۳۴۰۰ نفر مجروح بر اثر حمله سگ‌‌ها ثبت شدند

وی به آمار مجروحین به دلیل حمله سگ نیز اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول سالهای اخیر بین ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ نفر و در سال اخیر بیش از ۳۴۰۰نفر  حمله سگ به انسان در دانشگاه شیراز ثبت شده است.

ابراهیمی در ادامه  به آمار فوت شدگان اشاره کرد و افزود: در ۱۰ سال گذشته در فارس افراد فوت شده در اثر هاری جمعا ۶ نفر بوده اند.

 بیشترین گروه در معرض خطر حمله سگ‌های ولگرد دانش آموزان هستند

رئیس‌گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه  تعداد میانگین سنی افراد گزیده شده و هزینه دولت برای تزریق واکسن هاری هر فرد گزیده شده بیان کرد: بیشترین گروه سنی، گروه دانش آموزان بوده  که مورد حمله سگ‌ها قرار گرفته اند و هزینه هر ویال واکسن ضد هاری ۷ یورو است که در افراد مختلف با توجه به  صدمه، تعداد واکسن مصرفی از یک ویال تا ۴ ویال ممکن است استفاده شود که البته ای هزینه تنها مربوط به خریداری واکسن می باشد که اگر جمعا حساب کنیم با دیگر اقدامات صورت گرفته هزینه هایی چندین برابر بر روی دست وزارت بهداشت گذاشته میشود.

این مقام مسئول با تاکید به نقش علوم پزشکی در اگاهی بخشی به مردم اشاره کرد و افزود:آموزش چهره به چهره به افراد دچار حیوان‌گزیدگی و همراهان آنها، پخش پمفلت و تراکت در مناسبت‌های مختلف سال مانند هفته بیماری های مشترک انسان و حیوان و  روز هاری، آموزش‌های همزمان با حضور کارمندان دامپزشکی در مناطقی که دارای تعداد گزش قابل توجه بوده‌اند خصوصا برای گروه‌های در معرض خطر مانند جمعیت‌های حاشیه شهر، روستایی، عشایری و ...، نصب بیلبورد آموزشی جهت عموم مردم در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر و روستاهایی که خطر ابتلا بالا بوده و مورد مرگ انسانی ناشی از هاری داشته اند، انجام شده است.

وضعیت خاص خطر بیماری هاری در شورای تامین استان بیان شده است

ابراهیمی به نقش حمایتی علوم پزشکی در کمک به ارگان متولی بیان کرد: وضعیت خاص خطر بیماری هاری در شورای تامین استان مطرح شده است و جلسات متعدد با متولیان استانی و اعلام آمارهای حیوان گزیدگی اعلام شده است،  همچنین مکان‌های با خطر بالا به شهرداری با هماهنگی دامپزشکی نیز اعلام شده است.

وی در ادامه افزود:علت افزایش تعداد سگ های ولگرد دلایل متفاوتی مانند افزایش تمایل مردم به خرید و نگهداری حیوان خانگی خصوصاً سگ و تغذیه غیر علمی و ناآگاهانه توسط مردم برای سگ ها و گربه های ولگرد می باشد البته برای مشخص شدن دلایل این امر باید از محیط زیست و دامپزشکی پرسش به عمل آید. 

رئیس‌گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  با بیان اینکه  یکی از مهمترین دلایل افزایش تولید مثل در همه حیوانات، دسترسی آسان به غذای آماده است. تصریح کرد: که این مورد به صورت طبیعی حیوان را ترغیب به افزایش تولید مثل می نماید و این مهم در مورد سگهای ولگرد توسط افراد ناآگاه متاسفانه در حال انجام است.

وی درادامه خاطر نشان کرد: بهترین توصیه در این زمینه توسط عزیزان و دوستان ادارات محیط زیست و دامپزشکی قابل ارائه است، چرا که یک بحث کاملاً کارشناسی است و بهتر است از ایده های کارشناسان زبده این دو اداره استفاده شود.

توصیه‌هایی بر پیشگیری از بیماری هاری

این مقام مسئول در پایان بر پیشگیری از بیماری هاری تاکید کرد و در توصیه‌هایی گفت: عدم تماس با حیوانات پستاندار، در صورت خرید حیوان خانگی قبل از ورود حیوان به منزل حتماً حیوان را نزد دامپزشک برده و در صورت تایید دامپزشک و انجام درمان‌های مورد نیاز سپس حیوان را وارد منزل نماییم، از تماس حیوان خانگی خود با حیوانات دیگر خصوصاً گربه‌ها و سگ های ولگرد ممانعت به عمل آوریم، غذای حیوان خود را در حیاط یا بیرون از منزل قرار ندهیم چون باعث جذب حیوانات ولگرد و حتی وحشی می‌شود، هرگز حیوانات وحشی را به عنوان حیوان خانگی نگهداری نکنیم زیرا این کار نه تنها غیرقانونی است بلکه باعث انتقال بیماری‌های مختلف به اطرافیان و فامیل خود خواهد شد، هرگز به حیوانات وحشی نزدیک نشویم حتی اگر ظاهراً رام به نظر می‌آیند.

رئیس‌گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان اظهار کرد : به کودکان خود بیاموزیم که هرگز به حیوانات ولگرد و نا آشنا نزدیک نشوند حتی در مواردی که حیوان آرام به نظر می‌رسد، همچنین در صورت مشاهده یک حیوان با رفتارهای غیرمعمول حتماً موضوع را به سازمان دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهیم.

رئیس‌گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان اظهار کرد :به کودکان خود بیاموزیم که هرگز به حیوانات ولگرد و نا آشنا نزدیک نشوند حتی در مواردی که حیوان آرام به نظر می‌رسد، همچنین در صورت مشاهده یک حیوان با رفتارهای غیرمعمول حتماً موضوع را به سازمان دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهیم.


اما برای تکمیل گزارش سگ های ولگرد ،خبرنگار شیرازه با  احمد رضا رضایی کارشناس بیماری های مشترک انسان و حیوان  در معاونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مصاحبه کرد.

وی در ابتدا به بیان هزینه واکسن هاری پرداخت و  گفت:هزینه هر ویال واکسن ضد هاری ۷ یورو  بوده و باید توجه داشت که نوع آسیب های بدنی هر فرد که مورد حمله سگ قرار میگیرد متفاوت است و به دنبال آن نوع  هزینه هر فرد نیز متفاوت می باشد.

رضایی در ادامه گفت: افرادی که به نام حمایت از حقوق حیوانات، حمایت‌های غیر منطقی دارند، متاسفانه به  بار اقتصادی و بیماری های فراوانی که به خود و خانواده و جامعه تحمیل می‍کنند نیستند.

 کارشناس بیماری های مشترک انسان و حیوان  با بیان اینکه اولویت به سگ  ها است یا انسان‌ها؟، افزود: سگ ها  جان ، امنیت و اسایش انسان هارا به خطر انداخته و  یکی از معضلات اصلی ما  افزایش سگ ها هستند. قطعا سگ ها خودشان افزایش نیافته و بی اطلاعی  انسان ها و روش های غیر علمی و عدم آگاهی  باعث گستردگی  سگ ها شده است.

وی  با اشاره به اینکه  انسان ها به صورت دستی حیوانات را تکثیر کرده و به فروش می رسانند تصریح کرد: مدافعان حقوق سگ ها از روی هوا و هوس حیوانات را نگهداری کرده و بعد از چند مدت با توجه به افزایش هزینه و دیگر مشکلات سگ ها به جای اینکه به شهرداری تحویل دهند رها کرده و در محیط زندگی آزادانه  می چرخند امنیت و آسایش افراد را به خطر می‌اندازند.

رضایی با تاکید بر اینکه  میزان مجروحین از  جانب سگ ها در سال های اخیر متفاوت است بیان کرد: عدم آشنایی و آگاهی با حیوان داشتند در معرض خطر قرار گرفتند. اوایل بیماری کرونا به دلیل تعطیلی مدارس و رفت آمد مردم در زیست بوم های طبیعی، دانش آموزان بیشترین گروه در معرض خطر حمله سگ‌های ولگرد  بودند.

این مقام مسئول  در ادامه با اشاره به اینکه مجروحین  حمله سگ در سه ماهه اول سالهای اخیر بین ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ نفر در دانشگاه شیراز ثبت شده است بیان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی حیوان گزیدگی افزایش یافته است. همچنین دانشگاه علوم پزشکی به افراد مجروح و مناطقی که گزدگی حیوانات پستاندار که در روستا ها و مناطق عشایر نشین اتفاق می افتد آموزش های لازم را می دهد

به گفته وی  دانشگاه علوم پزشکی  با همکاری دامپزشکی آموزش همگانی برای روستا و مناطق عشایری  برگزار کرده  و  بیان میکنیم که با گزش هر حیوان پستانداری به انسان باید به پزشک مراجعه کرده چرا که هاری خصوص پستانداران است و تلاش میکنیم به مردم آگاهی های لازم را دهیم.

به گزارش شیرازه، اگر چه  به گفته متولیان امر شهرداری و دیگر دستگاه های ذی ربط اقدام به جمع آوری و عقیم سازی می کند اما حمایت های غیر اصولی برخی شهروندان و انجمن حمایت از حیوانات موجب شده سالانه هزینه های هنگفتی بر دوش دولت جهت درمان افراد آسیب دیده قرار گیرد.

بنا به گفته رضائیان زاده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به دلیل اینکه از هار بودن حیوان مطلع نیستیم برای جلوگیری از هاری به هر فردی که توسط حیوان مورد گزش قرار میگیرد بلافاصله واکسن هاری تزریق می شود و این یعنی با با توجه به آمار 3 هزار و 500 نفری ثبت شده در این دانشگاه که تنها در سه ماهه ابتدای سال مورد حمله سگ قرار گرفته اند، دولت برای جلوگیری از هاری ، به این افراد واکسن تزریق کرده که باز بنا به گفته عضو شورای شهر بابت درمان هر فرد 15 میلیون تومان و  با یک حساب سرانگشتی  برای کل این افراد بیش از 5 میلیارد تومان در سه ماهه نخست هزینه شده است.


و حالا این سوال مطرح است که چرا متولیان امور شهری و تمام افرادی که به نوعی در این چرخه دخیل هستند عزم جدی برای حل مشکل از خود نشان نمی دهند؟ چرا با همکاری و هماهنگی بین بخشی راهکار و قانونی برای دفع سگ های ولگرد نمی یابند تا همین هزینه گزاف صرف مواردی شود که در حوزه سلامت نیاز ضوری بیماران است؟

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان