کد خبر: ۱۵۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از زوایای مختلف سیل استهبان:

از هشدارهایی که به‌جای مردم به مسئولین ارسال شد تا کلاف سردرگم اطلاعیه های استانی که نتوانست بازدارنده باشد

جان باختن بیش از بیست هم استانی در سیل تابستانی نمی‌تواند تنها ناشی از بی توجهی مردم باشد. با فروکش کردن سیل هر لحظه ابعاد جدیدی از این فاجعه آشکار می‌شود، از هشدارهایی که به‌جای مردم به مسئولین ارسال شد تا کلاف سردرگم اطلاعیه های استانی که نتوانست بازدارندگی داشته باشد.
به گزارش سرویس حوادث شیرازه، در حالی آمار کشته شدگان سیل سه شهرستان فارس رو به افزایش است که هیچ یک از مسئولین استانی و شهرستانی پذیرای سهل انگاری خود در اطلاع رسانی به موقع و هشدار به مردم نیستند.

اگر چه مدیر کل سازمان هواشناسی فارس اعلام می کند هشدار ها به صورت روال معمول در تارنمای سازمان هواشناسی کشور قرار می گیرد و همزمان به دفتر مسئولان ارشد کشوری از جمله دفتر مقام معظم رهبری، دفتر ریاست جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی،سازمان مدیریت بحران کشور و مسئولان مملکتی ارسال میشود، اما اکنون با بروز چنین حادثه تلخ و ناگواری که موجب جان باختن چند تن از هموطنان شده است، یک علامت سوال بزرگ ایجاد میشود که آیا ارسال این هشدارها به سران مملکتی عاقلانه و منطقی تر است یا قرار دادن همین اعلام ها و هشدارها در سایت ها، خبرگزاری ها و سامانه های محلی؟

درعین حال سازمان هواشناسی معتقد است هشدارهای لازم داده شده و مدیریت بحران استانداری در جریان بوده است.

هشدار زرد هشدار محکمی نیست

مسعود حقیقت، مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس در واکنش به این سوال که ارسال هشدار به مقامات کشوری چه فایده ای به حال مردم محلی در بستر رودخانه دارد؟، به شیرازه گفت:  یکی از گیرندگان این هشدار سازمان مدیریت بحران کشور است و از آنجا به سازمان مدیریت بحران استان ارسال می‌شود.

وی افزود: هشدارهای ما و سازمان بحران تفکیک نمی‌شود. خیلی از مواقع ما هشدار نمی‌دهیم سازمان بحران هشدار می‌دهد. ما مجموعا یک سازمان هستیم و دو دستگاه مختلف نیستیم.

حقیقت با بیان اینکه هشدار داده شده در تارنمای کشوری، هشدار سطح زرد بود، اظهار کرد: این هشدار به‌طور متداول ابلاغ می‌شود و هشدار محکمی نیست.

مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس با اشاره به اینکه هشدار زرد به معنای احتمال وجود خسارت های نقطه‌ای که گسترده نیست، افزود: با توجه به نقشه های موجود سازمان هواشناسی که بارش های یک الی دو میلی متر را نشان می‌داده می بایست هشدار زرد صادر کنیم. در یک مقطع طولانی مدت 3،4 روز با توجه به نقشه های پیشیابی هواشناسی، که ملاک ما است ناچار به ارائه هشدار زرد بودیم.

وی در واکنش به این پرسش که با یک تا دو میلی متر این حجم از آب انباشته نمی‌شد، گفت: این مسئله در حال بررسی است؛ از کجا می‌توان مطمئن بود که مشکل دیگری نبوده است؟ قطعا بارش ها یک تا دو میلی متر است. آن هم در منطقه‌ای که در حوزه آبریز قرار ندارد.

مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس در انتها تاکید کرد: با توجه به پیش بینی‌ها، هشدار سطح زرد کفایت می‌کرد.

هشدارها کافی نبودند

اما خلیل عبداللهی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس معتقد است هشدارها کافی نبودند.

 وی در گفتگوی رادیویی گفت: گر چه فقط احتمال بارش پراکنده پیش بینی شده بود. اما اداره کل هواشناسی باید به حدی قوی باشد که از چند روز قبل بتوانند محاسبه و پیش بینی کند.

عبداللهی افزود: این در حالی است که از یک ماه قبل به ما اعلام شده که این توده  که در حال وارد شدن است بارندگی شدید دارد و جلسات مدیریت بحران تشکیل می شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: اینکه ابر را شناسایی نکردند قابل پذیرش نیست حتی من شب قبل با صداسیمای استان تماس گرفته و گفتم چنین چیزی را هواشناسی با این سطح پیش بینی کرده و برای آخر هفته اعلام شده بود و گفتم که این مربوط به الان هست و بیان کردند خیر مربوط به الان نیست.

یوسف کارگر فرماندار استهبان نیز با استناد به کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی، به شیرازه گفت: هشدارهای لازم داده شده بود و در کلیپ ها نیز مشخص است، اما چون هوا صاف بود مردم توجهی نکردند.

به گزارش شیرازه، سیل بلای طبیعی چون زلزله نیست که نتوان پیش بینی و پیشگیری کرد. جان باختن بیش از بیست هم استانی نمی‌تواند تنها ناشی از بی توجهی مردم باشد. با فروکش کردن سیل هر لحظه ابعاد جدیدی از این فاجعه آشکار می‌شود، از هشدارهایی که به‌جای مردم به مسئولین ارسال شد تا کلاف سردرگم هشدارهای استانی که نتوانست بازدارندگی داشته باشد. فقدان قدرت مدیریتی که از حضور مردم در بستر رودخانه جلوگیری کند، با توجه به این مسئله که مدیران شهرستان می‌دانستند این منطقه تفرجگاه مردم است اصلی ترین مسئله ای است که نبودش کاملا به چشم می آید.

انتهای پیام/ف/ح


نظرات بینندگان