کد خبر: ۱۵۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
مدیرکل امور عشایر استان فارس در گفتگو با شیرازه؛

تانکرهای آبرسانی به عشایر فرسوده است

عشایر استان فارس با چالش ها و مشکلاتی نظیر کمبود ناوگان آبرسانی، عدم دارا بودن علوفه و نهاده های دامی و عدم دسترسی به ایل راه های مناسب و .. روبرو است و رفع این مشکلات عزم جزم مسئولان ارشد استان و هماهنگی بین دستگاه های ذیربط را می طلبد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، عشایر یکی از اقشار زحمتکش و تلاشگر جامعه هستند که در حوزه های اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و ... تمام قد پای دفاع از انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاده و گام های موثری در این زمینه بر می دارند.

عشایر استان فارس نیز به عنوان ذخایر انقلاب در صحنه های مختلف همواره نقش آفرین بوده و علیرغم مشکلات و محرومیت هایی که از آن برخوردار می باشند اما با تولید محصولات دامی و صنایع دستی و ...نقش مهمی را در اقتصاد استان و کشور ایفا نموده و با انتقال آداب و رسوم به نسل های آتی و ایجاد همبستگی بین اقوام نقش موثری در حوزه فرهنگ دارند.

در همین راستا در ارتباط با وضعیت عشایر استان و مشکلات آنها به سراغ عبدالحمید کریمی مدیرکل امور عشایر استان فارس رفته و در این خصوص به گفتگو پرداختیم.

کریمی در گفتگو با خبرنگار این رسانه ابراز کرد: عشایر استان فارس از ۴ ایل بزرگ قشقایی، ایلات خمسه، ایل لر بویر احمد و ممسنی و طوایف مستقل کوهمره، چهار راهی و جشنی و دیگر طوایف تشکیل شده که حدود ۲۷ هزار خانوار و ۱۲۰ هزار نفر هستند.

عشایر فارس ۲.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند

وی تصریح کرد: عشایر فارس در واقع ۲.۵ درصد جمعیت استان و ۱۲.۵ درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند.

کریمی با بیان اینکه استان فارس از جمله استان های طراز اول کشور از نظر جمعیت عشایری می باشد، تصریح کرد: عشایر به عنوان یک مولد در کشور تولید مواد پروتئینی، صنایع دستی، محصولات لبنی و کشاورزی را بر عهده دارند و این قشر با توجه به وسعت جمعیت ، نقش بسیار ارزنده ای در تولید امنیت غذایی استان و کشور عهده دار هستند.

وی اظهار کرد: اداره کل امور عشایر مدیریت کوچ از مناطق ییلاقی به قشلاقی و برعکس را در طول سال به عهده دارد و باید حمایت های لازم در این زمینه صورت گیرد.

مدیرکل امور عشایر استان فارس بیان کرد: یکی از اساسی ترین کارهایی که باید در زمینه حوزه عشایر صورت گیرد، بحث آبرسانی به عشایر کوچنده است که در مناطق ییلاقی و قشلاقی، میان بند و در طول مسیر حرکت باید انجام شود.

کریمی ابراز کرد: با توجه به خشک سالی های پی در پی چند سال اخیر، بحث نیاز به آب آشامیدنی برای خانواده های عشایر و دام های آنها یکی از مواردی است که بایستی به دقت در اداره کل امور عشایر انجام شود.

وی ادامه داد: ناوگان آبرسانی به عشایر با توجه به گستردگی و پراکندگی عشایر استان و همچنین راه های عشایری که به مناطق عشایری ختم می شود، پاسخگوی نیاز این قشر از جامعه نیست.

کریمی بر ضرورت نوسازی ناوگان آب رسانی به عشایر فارس تاکید کرد و گفت: در همین راستا ۴۶ دستگاه تانکر آبرسانی در استان وجود دارد و همه اینها تقریبا در حال فرسوده شدن هستند و کارایی لازم را ندارند.

وی افزود: تامین ۲۰ دستگاه تانکر آبرسانی ویژه عشایر جز مصوبات سفر ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ است و در سال ۱۴۰۱ با پیگیری های انجام شده، ۷ دستگاه از این تانکرها در سامانه ایران خودرو دیزل ثبت نام شده که امیدواریم این ۷ دستگاه به جمع ۴۶ دستگاه تانکر آبرسانی اضافه شود و بتواند خدمات مطلوب تری را به جامعه عشایر ارائه کند.

کریمی تاکید کرد: امید است با عنایت مسئولان عالی رتبه استانی و سازمان امور عشایر بتوانیم در حوزه تامین ناوگان آبرسانی و تجهیز آن، کار را سرعت بخشیده و باری را از روی دوش عشایر برداریم.

مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: با توجه به اینکه در سالهای خشک سالی قرار داریم یکی از مباحث، کمبود علوفه بوده و در این زمینه در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ با توجه به هماهنگی که با سازمان جهاد کشاورزی فارس انجام شده، مقداری خوراک دام بین عشایر توزیع گردید هر چند این مقدار با توجه به نیاز عشایر بسیار کم بوده است.

کریمی افزود: با عنایت استاندار و مسئولان امر، در بحث تسهیلات دراز مدت کم بهره ویژه عشایر مصوباتی داشتیم که امید است به زودی محقق شود و بتوانیم در تامین نهاده های دامی و خوراک دام از طریق اتحادیه های عشایری و خود عشایر گام های اساسی برداریم و در زمستان و پاییز سختی که عشایر پیش روی دارند در زمینه تولید و تامین علوفه آن ها کمک موثری انجام دهیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: عشایر همه ساله در پایان بهار شروع به فروش دام های مازاد می کند و بخشی از بره ها و بزغاله های تولیدی شان را به فروش می رسانند که درآمد حاصل از این امر هم باعث تامین معاش شان می شود و هم منجر به تامین و ذخیره نهاده ها و خوراک دام و علوفه برای سال آینده می شود .

کریمی عنوان کرد: امسال با توجه به مشکلاتی که بوده و پیگیری هایی که شده، بخشی از این مشکلات با خرید دام ها رفع شده منتها به دنبال صدور دام بودیم که این کار در هفته ی آینده با توجه به پیگیری هایی که انجام شده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: امید است که بتوانیم بخشی از دام عشایر را خریداری کرده و مقداری بر قیمت دام تولیدی عشایر از لحاظ ارزشی افزوده شود تا از این طریق بتوان بخشی از ضرر و زیان عشایر را در این سال ها پوشش داد.
این مقام مسئول ابراز کرد: در بحث نیازهای دیگر عشایر از قبیل تامین پنل های خورشیدی، و همچنین تانکرهای پلی اتیلینی مخصوص ذخیره آب آشامیدنی اقداماتی انجام شده است.

مدیرکل امور عشایر استان فارس افزود: با اقدامات دولت و وزارت نیرو، تعدادی پنل خورشیدی تامین شده و در بین عشایر به صورت یارانه ای توزیع گردیده و همچنین تانکرهایی را به صورت رایگان در اختیار برخی از عشایر قرار دادیم هرچند که این پنل ها و تانکرها به تعداد کافی نیست و همچنان به دنبال تامین بیشتر این اقلام هستیم که بتوانیم به عشایر کمک کنیم.

این مقام مسئول ابراز کرد: پنل های خورشیدی یکی از نیازهای عشایر است که در مناطق مختلف ییلاق و قشلاق، می تواند بخشی از انرژی خورشیدی را به روشنایی تبدیل و همچنین تامین برق کند و پیگیر هستیم که سریعتر بتوانیم در بین عشایر این پنل ها توزیع کنیم.

کریمی اظهار کرد: امیدواریم که تا پایان سال، در بحث پیگیری های لازم، تامین آب پایدار و آب شرب سالم عشایر، با توجه به مصوبه ی مجلس و حمایت دولت در زمینه راه ها و تامین آب عشایر اقداماتی صورت گیرد و با توجه به این مصوبات بتوانیم کارهای خوبی را که پیش بینی شده و در دست اجرا داریم عملیاتی کنیم.

وی تاکید کرد: امید است بتوانیم نیازهای عشایر را در بخش راه ها و بحث تامین آب پایدار برآورده سازیم که این مورد یکی از سیاست های اداره کل امور عشایر استان فارس است.

کریمی گفت: در بحث ایل راه ها هم مشکلاتی وجود داشت که با عنایت استاندار و همچنین شهردار شیراز، معاونین شهرداری و شورای اسلامی شهر اقداماتی انجام شده و لازم است در خصوص مشکلات ایل راه در حاشیه شهر شیراز تدبیری اندیشیده شود که بتواند بخشی از مشکلات آمد و شد عشایر را در حالت کوچ در اطراف شیراز تسهیل کند.

به گزارش شیرازه عشایر بخش گسترده و موثری از جمعیت استان و کشور را تشکیل می دهد و علیرغم تلاش هایی که برای حمایت از این قشر محروم و سخاوتمند جامعه صورت گرفته اما همچنان در نقطه مطلوب نیستیم و باید مسئولان ارشد استان و دستگاه ذیربط اهتمام ویژه ای برای حمایت از عشایر داشته باشند و از پتانسیل و ظرفیت های این قشر از جامعه نیز به خوبی استفاده کنند.


انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، عشایر
نظرات بینندگان