کد خبر: ۱۵۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از ارزش بخشی به زنان در اسلام:

زن در اسلام؛ آراسته به کرامت/ هویت بخشی هدیه اسلام به زنان

از دیرباز تا کنون یکی از نقش‌های مهمی که دستخوش تغییرات فراوانی شده، جایگاه دختران در جامعه می‌باشد. قبل از ظهور اسلام و در دوره جاهلیت، دختران از هیچ حقوقی برخوردار نبودند به گونه‌ای که جامعه عرب برای زن استقلالی در زندگی قائل نبود و حرمت و شرافتی برای او نمی‌شناخت اما با ظهور اسلام، ورق به طور کامل برگشت و این آئین آسمانی بستری را فراهم کرد تا نگاه به زن از یک عنصر بی اختیار به یک عنصر پرارزش و نقش آفرین بدل شود و این بود هدیه اسلام به زنان.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ، با نگاهی به جایگاه زنان در جوامع غربی، می توان بر اهمیت و عنایت اسلام ناب محمدی به زنان و حقوق آنان در خانواده و اجتماع پی برد.

آنچه که در غرب نسبت به زنان دیده می شود شامل برابری (عدالت) جنسیتی، تحقیر زنِ خانه دار، متاع (کالا) قراردادن، ابزار التذاذ قراردادن، اینکه زن نباید مدرک تحصیلی بگیرد، محروم بودن از مالکیت دارایی ها، دستمزدها و ثروت موروثی، محجور قراردادن زن تا نتواند قرارداد مال منعقد نماید، عدم حق رای، منع هر نوع آموزش روشنگرانه، ناتوان بودن زن در تربیت کودک، فقط در خدمت مرد دانستن و ... است.

با تحقیقی درست می توان به جایگاه رفیع و شایسته زنان در اسلام پی برد و شیفته و دلباخته سراب پر از حقارت و پستی و مسائل غیرواقعی و بزک کرده غرب نشد.آیه شریفه ۳۵ سوره مبارکه احزاب سند محکم و متقنی بر برابری ارزش های انسانی زن و مرد و ارج نهادن به جایگاه زنان است که می فرماید: «إِنَّ المُسلِمینَ وَالمُسلِماتِ وَالمُؤمِنینَ وَالمُؤمِناتِ وَالقانِتینَ وَالقانِتاتِ وَالصّادِقینَ وَالصّادِقاتِ وَالصّابِرینَ وَالصّابِراتِ وَالخاشِعینَ وَالخاشِعاتِ وَالمُتَصَدِّقینَ وَالمُتَصَدِّقاتِ ...»«همانا کلیه مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان اهل طاعت و عبادت و مردان و زنان راستگوی و مردان و زنان صابر و مردان و زنان خدا ترس خاشع و مردان و زنان خیر خواه مسکین نواز و مردان و زنان روزه‌دار و مردان و زنان با حفاظ خوددار از تمایلات حرام و مردان و زنانی که یاد خدا بسیار کنند، بر همه آنها خدا مغفرت و پاداشی بزرگ مهیا ساخته است..».

مقام معظم رهبری در مورد این آیه می فرمایند: «مرد مسلمان و زن مسلمان در مورد ارزشهای الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. وظایف مشترکی هم هر دو دارند؛ وظیفه‌ امر به ‌معروف مشترک است، وظیفه‌ خدمت مشترک است، وظیفه‌ جهاد فی‌سبیل‌الله (برای) هر کدام به نوعی مشترک است، مربوط به مرد یا مربوط به زن ویژه نیست. هر کدام هم وظایف ویژه‌ای دارند؛ زن وظایفی دارد، مرد وظایف ویژه‌ای دارد که خدای متعال به خاطر اداء همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا کرده و خلق کرده. بنابراین این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به زن است، و ما به این نگاه افتخار می‌کنیم؛ ما سر تا پا اعتراض به منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در مورد زنیم؛ معتقدیم آنها به زن دارند ظلم می‌کنند...»

امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران در همه قوا، وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات، حوزه و دانشگاه و ... زنان، مانند مردان در ارائه نظر، تصمیم گیری و  سازی اداره کشور مساوی و مشترک اند و این اقدام تنها مربوط به امروز نیست بلکه در سال هایی که در انگلیس به زنان تحصیل کرده مدرک داده نمی شد، در ایران اسلامی برای بانوی اصفهانی اجازه اجتهاد از مجتهدان درجه اول صادر شده و در حوزه اصفهان فلسفه و فقه تدریس می نمود.

وجود زنان و دختران موفق و پیشرفته در تمام مراحل و عرصه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران گواه این ادعاست که جایگاه زنان از گذشته تا کنون بسیار ارزشمند و مقدس بوده است در این گزارش به سراغ دو تن از زنان موفق استان فارس رفته ایم که در حوزه مدیریت شهری و عرصه های مختلف با حفظ حجاب و قداست زن توانسته اند خط بطلانی بکشند بر تمام یاوه گویی های دشمنانی که زن را ابزاری برای لذت جویی میخواهند.

 در  همین راستا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، به سراغ  افسانه خواست خدایی رییس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر شیراز  رفته و در خصوص مقایسه نگاه اسلام و غرب به جایگاه زن به گفتگو پرداخته است.

زنان در اسلام پیشگامان حرکت به سمت معنویت هستند

 وی با بیان اینکه  غربی ها با فلسفه دین اسلام آشنایی نداشته و سعی میکنند  تبلیغات دروغین و گسترده ای را در خصوص وضعیت  زن و حجاب  توسط رسانه های خود  انجام  دهند گفت: دشمنان این مرز و بوم با این کار می خواهند  وضعیت فضاحت خودشان را  پنهان کنند.

خواست خدایی در ادامه افزود: دشمنان ما مشکلات زنان در جهان اسلام را رصد کرده و سپس بزرگ نمایی و با روش های هنرمندانه تحریف میکنند تا مشکلاتشان را که بوی تعفنش در غرب بلند شده و از طرفی نیز با ریشه اسلام تضاد دارد را بپوشانند.

 رییس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه زن در اسلام در جایگاه خاصی قرار دارد، افزود: دشمنان تلاش می‌کنند زن را که نقطه عطف و مرکزیت تشکیل خانواده است را در معرض حساسیت  قرار دهند تا در واقع بنیان خانواده را هدف گیری کنند.

این عضو پارلمان شهری شیراز با اشاره به اینکه حضور بانوان از تمام اقشار و با سلایق و دیدگاه های مختلف  در تمامی عرصه ها مشخص می کند که  ملت ما منسجم است و اعتقاد اولیه این مردم به اسلام، انقلاب و ارزش های آن با هیچ چیز عوض نمی شود تصریح کرد:  غربی ها گمان می‌کنند که کشف حجاب اساسی ترین حلقه ای است که می‌تواند آنها را به اهدافشان نزدیک کند، اما هواره با شکست رو به رو می‌شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کرامت الهی زن بالاترین حقوق او در کشور ایران است اظهار کرد: این کرامت الهی بزرگ ترین هدیه  اسلام به بانوان مسلمان ما بوده که خوشبختانه  بعد از انقلاب اسلامی رشد خاص و ویژه ای داشته است.

 وی در ادامه بیان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری  زن مسلمان ایرانی در میدان نبرد بعد از انقلاب اسلامی رشد خاص ویژه ای داشته است.

خواست خدایی ادامه داد: دشمنان کشورمان در زمان های گوناگون تلاش کردند به هر شیوه ای  مسائل مختلفی همچون اقتصادی ،اجتماعی  را مورد هدف قرار دهند و امروز هم روی حساسی ترین نقطه یک خانواده (زن) دست گذاشتند با هدف اینکه بنیان خانواده را از بین ببرند و دختران و بانوان سرزمین را مورد بازی خود قرار دهند که خوشبختانه مردم ما در هر لحظه ای بسیار هوشیار هستند .

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه زنان در اسلام پیشگامان حرکت به سمت معنویت هستند  و باعث رشد و ترقی جامعه اسلامی ما شده اند خاطر نشان کرد:دیدگاه اسلام به زن  دیدگاه کامل و معنوی  بوده اما بر خلاف ما، غربی ها دیدگاه ابزاری به بانوان  دارند و این دیدگاه را در اغتشاشات اخیری که بدخواهان انقلاب اسلامی به وجود آوردند را شاهد هستیم.

خواست خدایی که پیش از این در عرصه ورزش هم توانسته به خوبی گام بردارد در ادامه افزود: به طور کلی یکی از بزرگ ترین ستم هایی که  تاریخ غرب بر سر بانوان ما آورد نگاه ابزاری بود. امروز  غربی ها که ادعای پرچم داری و مدافع حقوق زنان بوددن را دارند، زن را زیر پا میگذارند و میگویند شبیه مردان شوید و در واقع نگاه ارزانی و لذت جویانه دارند.

وی با بیان اینکه  جوانان انقلابی ما در تمام عرصه ها این را ثابت می کند که بانوان ما دسیسه های دشمن را در گلوگاه ها شناسایی کرده و با حضورشان اعلام می کنند که دشمنان عددی نیستند، اظهار کرد:  پوشش و ظاهر برخی از بانوان ما دلیلی بر این نمی شود که دشمن از این استفاده کند زیرا بانویی که ممکن است کم حجاب باشد قطعا به این نظام و انقلاب و خون شهدا اعتقاد دارد و پای این باورهایش می ایستد و این اتحاد و همدلی را همه بانوان ما دارند.

خواست خدایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که زنان در همه حوزه ها خوش درخشیدند افزود:بانوان سرزمین ما در تمام حوزه ها مجاهدت و فداکارانه خودشان را نشان دادند همچون سلامت ، که دربحث کرونا شاهد این بودیم که چه پرستار های جان خود را از دست داده و شهیده شدند و قطعا دفاع مقدس هنوز هم ادامه دارد.

عضو شورای شهر در پایان عنوان کرد: بانوان ما تمام قد ایستادند تا از حیا و عفت دفاع کنند و دشمن این موضوع را شناسایی کرده و هیچوقت به هدفش نخواهد رسید.

اسلام به بانوان شخصیت داده است

منصوره طاهری، رییس مجمع کانون های فرهنگی استان فارس نیز در گفتگو با خبر نگار این رسانه با اشاره به اینکه عمده ترین دینی که در غرب گسترش پیدا کرده  مسیحیت است و جمعیت عظیمی از غربی ها این دین را پذیرا هستند، گفت: حقیقتا دینی که به غرب رسید دین مسیحیت تحریف شده بود و نمی‌توان آن را دین الهی و توحیدی دانست.

وی در ادامه افزود:زمانیکه کتب های دینی تحریف شده به دستان غربی ها رسید عبارات و کلماتی که در کتاب تورات و انجیل آمده بود جایگاه زن را پایین می آورد.

طاهری با بیان اینکه در کتاب عهد عتیق، مسیحیان  زن را عامل گناه نخستین معرفی می‌کنند و نگاه شرارت و گناه آلود به بانوان دارند تصریح کرد:دراسلام زن بالاترین جایگاه را دارد همانطور که شاهد هستیم بانوان ارث  می‌برد زن حق دارد هر درآمدی را که به دست می آورد برای خود است  و در زندگی استقلال دارد.

رییس مجمع کانون های فرهنگی استان فارس تصریح کرد: کمتر از دو قرن است که زن غربی توانست استقلال مالی را بدست آورد و زمانی که بانوان غربی در حال گرفتن حق استقلال مالی بودند، بانوی ایرانی با اقتدار و همبستگی به مبارزه علیه قراردادهای تجاری ناصرالدین شاه با انگلیس پرداخت که این تفاوت نشات گرفته از نگاه اسلام به زن و جایگاهی است که به زنان داده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اسلام به بانوان شخصیت داده است در پایان اظهار کرد: افرادی زن غربی و ایرانی را مقایسه می‌کنند اما باید آگاهی پیدا کنند که زن غربی کجا بوده و به چه نقطه ای رسیده است.


کلام آخر اینکه:

ذکر این نکته نیز ضروری است که در جامعه ای که زنان همواره توانسته اند بی هیچ محدودیت و مانعی در تمام عرصه ها به جایگاه و درجات عالیه برسند و حتی گاه از مردان نیز پیشه بگیرند، این امر خاری شده به چشم دشمن به همین خاطر با هزینه های گزاف تبلیغاتی و دروغ سازی های بزرگ تلاش دارد با شعار بی هویت« زن زندگی آزادی» زنان و دختران ما را به ورطه بی عفتی بکشاند تا با ایجاد تزلزل، بنیان جامعه را تخریب کرده تا به اهداف کثیف خود برسد.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان