کد خبر: ۱۵۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۲ آبان ۱۴۰۱
مصوبات حوزه گردشگری سفر ریاست جمهوری، روی میز پیگیری های شیرازه؛

عدم تامین اعتبار، اصلی ترین علت توقف ساخت موزه منطقه ای فارس

مهم ترین پروژه های حوزه گردشگری که جزء مصوبات ریاست جمهوری بوده اند اکنون جهت ادامه مسیر نیازمند بودجه لازم هستند و معلوم نیست این اعتبار از کجا، کی و چطور باید تامین گردد تا پس از 13 سال شاهد راه اندازی بزرگ ترین موزه فارس باشیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سالهاست  که رسانه ها از نبود تالار مرکزی شیراز،  موزه منطقه ای و گنجینه امن فارس، کتابخانه مرکزی، باغ موزه مشاهیر و... گفته و نوشته اند اما همچنان تعدادی از این پروژه ها متوقف و یا به صورت لاک‌پشتی وار پیش می‌رود.

 در کنار این پروژه های بزرگی که دولت سیزدهم درحال تکمیل آن است به سراغ  موزه منطقه ای و گنجینه امن فارس و باغ موزه مشاهیر رفته ایم این  پروژه ها، مهم و ملی است که جز مصوبات ریاست جمهوری نیز بوده و حالا پس از گذر 13 سال از به زمین خوردن کلنگ احداث آن، آنچه دیده و شنیده می شود پیشرفت فیزیکی اندکی است که هر بار توسط متولیان حوزه فرهنگ و گردشگری به آن اشاره می‌شود.

اما آنچه که این روزها نگرانی فعالان حوزه گردشگری را دوچندان کرده کندی فعالیت‌های عمرانی این پروژه ها می باشد، چرا که سال هاست  از زمان آغاز ساخت آن می‌گذرد.

پروژه‌هایی که به اعتقاد کارشناسان حوزه گردشگری یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین پروژه‌های فرهنگی در کشور است و می‌تواند در توسعه گردشگری جنوب ایران تأثیر بسیاری داشته باشد.

گزارش و خبر های  بسیاری  تاکنون  از خبرنگاران  رسانه های دیگر  درخصوص این پروژه ها  نوشته شده  حتی در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹ بیان شده بود که  موزه منطقه ای با اعتبارات ملی تکمیل خواهد شد همچنین در یکی از رسانه ها آمده بود که دولت قبل وعده بهره برداری این موزه را در بهار 1401 داده است.

گرچه معاونین و مدیران قبا نیز اقداماتی در این راستا انجام داده اند، اما باید بدانیم مهم ترین مشکل این دو پروژه مهم فارس کجاست که تاکنون تکمیل نشده و شاهد پیشرفتشان نبوده ایم ؟

حتی عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در سفر به استان فارس و بازدید از باغ موزه مشاهیر بیان کرده بود که این باغ موزه، ظرفیت مطلوبی برای مجموعه حافظیه است.

این مقام مسئول گفت:تسهیلات مورد نیاز که 50 میلیارد است را پیگیری خواهیم کرد که با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده می بایست این پروژه یکساله به اتمام برسد

در همین راستا و پیرو مجموعه مطالب شیرازه در خصوص پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به فارس که در مهرماه 1400 صورت گرفت،  به منظور کسب اطلاع از روند پیشرفت پروژه موزه منطقه ای و باغ مشاهیر شیراز که از جمله مصوبات این سفر است به سراغ موید محسن نژاد مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان می‌رویم.

وی با بیان اینکه دو  پروژه  مهم موزه منطقه‌ای فارس و باغ‌ موزه مشاهیر شیراز با ۶۰ هزار مترمربع بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی کشور می‌ باشد که در شمال آرامگاه حافظ در حال ساخت است. تصریح کرد: مساحت موزه منطقه‌ای فارس ۳۰ هزار مترمربع پیش‌بینی شده و شامل ۴ گالری اصلی با مساحت ۱۶۰۰ مترمربع، یک پیش گالری، سالن اجتماعات، آمفی‌تئاتر، سینما تک، آزمایشگاه، نمازخانه، کافی‌شاپ و گنجینه امن اموال است. 

محسن نژاد افزود: در کل استان 25 هزار شیء تاریخی و فرهنگی وجود دارد که پنج هزار عدد از آنها در معرض دید عموم است و 12 هزار عدد نیز در سامانه «جام» به ثبت رسیده اند که راه اندازی موزه منطقه ای امکان لازم برای به معرض نمایش گذاشتن تمامی آثار دوره های مختلف را فراهم خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی فارس با تاکید بر ایمنی این موزه بیان کرد: موزه منطقه ای از ایمن ترین سازه های کشور است و تا 3 اتمسفر امکان تحمل انفجار را دارد و دیواره های گنجینه امن که امکان بازدید از آن برای عموم وجود ندارد ، محل نگهداری اشیاء خاص است که دیوارهای آن 80 سانتیمتر مربع ضخامت دارند.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی موزه منطقه ای فارس که از سال 87 کلنگ آن به زمین خورده و از سال 89 عملیات ساخت آن آغاز شده در صورت تامین اعتبار لازم در سریعترین زمان ممکن به اتمام خواهد رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این موزه، اتاق هایی برای مرمت اشیاء تاریخی در نظر گرفته شده و وجود گنجینه امن موجب می شود تا آثار به صورت استاندارد مورد حفاظت و نگهداری قرار گیرند، گفت: باغ موزه مشاهیر نیز چهار هزار و 600 متر زیربنا دارد و تندیس 48 شعرای ایرانی و خارجی همتای حافظ در این باغ موزه پس از اتمام به معرض نمایش و معرفی گذاشته خواهد شد.

محسن نژاد در ادامه عنوان کرد: این باغ موزه به گونه ای طراحی شده که آب باران نیز به مخزن مجموعه هدایت شود و دارای کتابخانه تخصصی است و نشست های مرکز حافظ شناسی در آینده در آن برگزار خواهد شد و توسط یک ورودی و با رزهای روان به مجموعه حافظیه منتهی می شود که محور گردشگری قابل توجهی در شهر شیراز ایجاد خواهد کرد.

 با توجه به پاسخ  مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی فارس که گفته کلنگ ساخت این موزه از سال 89 یعنی 11 سال پیش به زمین خورده، باید اکنون به سرانجامی رسیده باشد، اما اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه همچنان به دلیل نبود اعتبار لازم راه به جایی نبرده و بلاتکلیف می باشد.

کلام آخر اینکه

پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری در همه زمینه ها میتواند ما را در شناسایی نواقص و کم کاری های موجود در استان یاری رساند و هم اهرم فشاری باشد جهت پیشبرد سریع تر امور بر متولیانی که بار مسئولیت کار به آنان سپرده شده است، به همین منظور در شماره بعد این گزارش به سراغ معاونت گردشگری استانداری خواهیم رفت تا ببینیم تامین اعتبار این پروژ ها به کدام بخش واگذار شده و آیا اصلا قرار است به سرانجامی برسد یا خیر؟

انتهای پیام/ف

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، موزه
نظرات بینندگان