کد خبر: ۱۵۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۹ آبان ۱۴۰۱
گفتگو شیرازه با رئیس پلیس فتای فارس؛

از حقیقت تا مجازی/شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب مهم ترین آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی است

امروزه با گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی و ولنگار بودن فضای مجازی روزانه حجم بسیار زیادی از آمار و اطلاعات و اخبار به سمت مخاطبان سرازیر میشود به گونه ای که گاه تشخصی حقیقت در این مفضا دشوار است و تنها راهکار آن کمی تعقل و افزایش سیواد رسانه ای است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، شبکه های اجتماعی، به عنوان یکی از بسترهای جدید برای شکل گیری رسانه در مقیاس‌های مختلف از خُرد تا کلان زمینه را برای نشر سریع اطلاعات و اخبار فراهم کردند و این قابلیت، در کنار مزایای غیرقابل انکار خود، فضا برای نشر مطالب و اخبار و محتواهای غیرمعتبر وکذب، شایعه پراکنی و بزرگنمایی را بازتر کرد.

عده ای بر این باورند که شایعات و اخبار نادرست و حتی کذب نیز بخشی از زندگی روزمره محسوب می شوند و باید با آنها کنار آمد، در صورتی که همین اخبارغیر معتبر و دروغ می تواند آتشی را شعله ور کند که چه بسا خاموش کردنش هزینه های جانی و مالی بسیاری را برای جامعه و افراد در بر دارد.

به طور مثال در ماه های اخیر برخی از سلبریتی ها، ورزشکاران و حتی افراد عادی با انتشار و انعکاس اخبار ضد و نقیض و دروغ بر آتش آشوب های خیابانی دمیدند و موجب کشته شدن عده ای از جوانان این سرزمین شده و کشور را به نا امنی کشاندند.

 این در حالی است که با کمی تفکر و تعقل و سواد رسانه ای می توانستند به جای سیاه نمایی، شایعه پراکنی و دروغ و بزرگ نمایی حقایق را برای مخاطبان خود روشن کنند. هر چند چنین افرادی قطعا آگاهانه و خود خواسته دست به نا امنی سازی کشور زدند.

این تنها بخشی از آسیب هایی است که دروغ پراکنی و شایعات می تواند به طور عام به جامعه وارد کند، در حالی که زندگی روزمره هر یک از ما انسانها به واسطه همین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته و هر گونه  نا امنی و اشکال قادر است لطمات فراوانی را به پیکر خانواده و شخص وارد نماید.

در همین راستا رسانه های معتبر موظفند با آگاه سازی مردم و تشریح عواقب دروغ پردازی و شایعه پراکنی جامعه و فرد را از دامی  و آسیبی بزرگ دور نگاه دارند.

به همین منظور امیرحسین سلیمانی رئیس پلیس فتای استان فارس در گفتگو با شیرازه به گوشه ای از این آسیبها اشاره کرده است.

از حقیقت تا مجازی/شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب مهم ترین آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی است

بزرگنمایی

وی با بیان اینکه شایعه پراکنی، بزرگنمایی و انتشار اخبار کذب در شبکه‌های اجتماعی از آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی به شمار میرود، گفت: امروزه بسیاری از رسانه‌ها برای جذب مخاطبین بیشتر و القا تفکر خود در ذهن مخاطبین، اقدام به انتشار مطالب کذب و بزرگنمایی بعضی از موضوعات در شبکه‌های اجتماعی می‌نمایند. رخی از رسانه‌ها نیز به منظور تزریق ناامیدی در یک جامعه، اقدام به کوچک نمایی اخبار مثبت و در مقابل آن بزرگ نمایی اخبار منفی آن جامعه می‌کنند. لذا مخاطبین آن چیزی را می‌بینند که رسانه‌ها برای او ساخته و پرداخته‌اند.

سلیمانی افزود: حالا تصور کنید که این اخبار به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازنشر و تکرار شود و در دید و ذهن مخاطب بصورت یک واقعیت نقش ببندد.

رئیس پلیس فتای فارس با طرح این پرسش که شاید برای بسیاری از بینندگان جای سوال باشد که چگونه می‌توان اخبار درست و نادرست را تشخیص داد؟، ادامه داد: شهروندان در مواجهه شدن با هرگونه اخبار و مطالب در فضای مجازی ابتدا منبع آن را بررسی و همواره سعی کنند که اخبار و اطلاعات مهم را از منابع معتبر دنبال کنند.

زودباوری

وی در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از آسیب‌های جدی فضای مجازی، زودباوری بعضی از کاربران در مواجهه شدن با اخبار و موضوعات مختلف در این فضاست. متاسفانه بسیاری از شهروندان در برخورد با موضوعات مختلف در فضای مجازی، بدون آنکه در مورد آن تحقیقی نمایند و یا درستی و یا نادرستی مطلب را بررسی کنند، سریعا باور نکرده و اقدام به انتشار آن موضوع برای دیگران می‌نمایند.

بازنشر زیاد یک خبر در فضای مجازی، نشانه صحت و درستی آن خبر نیست

سلیمانی همچنین تصریح کرد: کاربران فضای مجازی توجه داتشه باشند که بازنشر زیاد یک خبر در فضای مجازی، نشانه صحت و درستی آن نیست و خبرهای ساختگی مثل همه‌ی تبلیغات دیگر، برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت و متاسف شدید؛ کمی درنگ کنید و نفس عمیقی بکشید و ادعایی که در خبر وجود دارد را دست کم در خبرگزاری و یا رسانه‌های معتبر تحقیق کنید و عادت بررسی و تحقیق نمودن در خصوص مواجهه شدن با اخبار و مطالب فضای مجازی را در خود تقویت کنید

تفکر انتقادی

رئیس پلیس فتای فارس در ادامه با طرح این پرسش که آیا باید در برابر هر نوشته و ادعایی سر تسلیم فرود آورد و بدون هیچ گونه بررسی و پژوهشی بر آن مهر تایید نهاد؟، اظهار کرد: مسلما اینگونه نیست، چرا که بمباران انواع و اقسام اطلاعات معتبر و نامعتبر درفضای مجازی، بیش از هر زمان دیگر ما را وادار می کند در موضوع و محتوای پیام‌های دریافتی تشکیک کنیم و در این خصوص شهروندان باید در خود تفکر انتقادی را تقویت و رشد دهند.

وی با اشاره به اینکه تفکر انتقادی به ما قدرت سنجیدن و ارزیابی اطلاعات را می‌دهد، افزود: یکی از مهمترین کارکردهای تفکر انتقادی این است که کمک می‌کند تا بر پایه یک فرض غلط حرکت نکنیم و تفکر انتقادی فرایند قضاوت هدفمندی است که در نتیجه تفسیر، تحلیل، ارزیابی و استنباط شکل می‌گیرد و کاربران را با انواع شگردهای رسانه‌ای و پیام‌های دروغین وفریبنده

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان