کد خبر: ۱۵۷۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۴ دی ۱۴۰۱
سرپرست امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی فارس خبر داد:

برگزاری نمایشگاه دست بافت‌ها، دهه فجرامسال در خانه نصیرالملک / موزه تخت جمشید پربازدیدترین موزه استان فارس

نجفی از برگزاری نمایشگاه دست بافت ها در خانه نصیرالملک در دهه فجر امسال خبر داد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، موزه‌های استان فارس یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین پروژه‌های فرهنگی در کشور است و می‌تواند در توسعه گردشگری جنوب ایران تأثیر بسیاری داشته باشد.

جهت اطلاع از اقداماتی که مسئولان استان در خصوص موزه‌ها انجام داده‌اند و تمهیداتی که اندیشیدند با مهدی نجفی سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس به گفتگو پرداختیم.
 
وی با بیان اینکه موزه‌های خصوصی و دولتی استان فارس از نظر کیفی و کمی پیشرفت کرده است گفت: در این استان ۵۲ موزه وجود دارد که در قالب موزه‌های دولتی، مشارکتی و بخش خصوصی است.

نجفی افزود: اگر به دهه قبل برگردیم تعداد موزه‌های استان فارس نزدیک به ۱۷ مورد بوده؛ اما اکنون ۵۲ موزه موجود است و رشد قابل‌توجهی داشته‌اند؛ اما از نظر کیفی موزه‌های بخش خصوصی از دولتی‌ها پیشی گرفته‌ و این علاقه‌مندی و سرمایه‌گذاری در موزه‌های بخش خصوصی دلایل پیشرفت آنها بوده است.

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در ادامه با بیان اینکه زمینه‌های پیشرفت موزه‌های بخش خصوصی، حفاظت، مرمت، نمایش و پژوهش بوده است، اظهار کرد: منتظر هستیم سیاست‌گذاری‌های کلان از سمت اداره کل موزه‌های کشور به ما ابلاغ شود و امیدواریم بتوانیم آثار شاخصی که در موزه‌هایمان داریم مثل سالیان گذشته ارائه و به نمایش بگذاریم و نمایشگاه‌هایی را برای موزه‌های خصوصی و دولتی ایجاد کنیم.

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با بیان اینکه اگر زمینه همکاری از سمت اداره میراث‌فرهنگی با واحد موزه‌ها انجام شود دهه فجر نمایشگاه دست‌بافت‌هایی را برگزار می‌کنیم اضافه کرد: ما آمادگی کامل داریم و اگر اداره کل همت و پشتیبانی کند این نمایشگاه در خانه فاخر نصیرالملک به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جلساتی مبنی بر ایجاد موزه‌های تخصصی برگزار شد که افرادی در بافت تاریخی تشویق و ترغیب به سرمایه‌گذاری شدند که امیدواریم صاحب موزه تخصصی شویم، تصریح کرد: اگر اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان فارس پشتیبانی کند و از اکنون تا سال نو فضایی را برای ما تأمین نماید ما دو موزه را به مجموعه‌هایمان اضافه می‌کنیم.

نجفی با بیان اینکه تکمیل و ساخت موزه ۲۰ سال زمان می‌برد، افزود: اگر بتوانیم فضایی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم موزه‌ها راه اندازه می‌شود، همچنین واحد امور موزه‌های اداره استان فارس این آمادگی را دارد که در ایام نوروز بتواند این اقدام را انجام دهند و مشروط بر اینکه همتی در سازمان خودمان شکل‌گرفته و فضا در اختیار ما قرار بگیرد.

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به اینکه بیشترین بازدید موزه‌های استان متعلق به موزه تخت‌جمشید است، عنوان کرد: موزه‌های بخش خصوصی بسیار فعال هستند.

 وی اضافه کرد: موزه جُندی شاپور در سه‌بعدی سازی و تصویرسازی مجازی مدال برنز را کسب کرد و این نشان می‌دهد که ما فعالیت‌ها را در سطح بین‌المللی نیز پیش می‌بریم.

نجفی با بیان اینکه موزه گردی چند سالی است که در سبد خانوارها قرار گرفته است، افزود: امروزه مردم به موزه‌ها توجه بسیار می‌کنند و برایشان مهم شده است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به موزه آموزش‌وپرورش بیان کرد: خیلی تلاش کردیم که این موزه را راه‌اندازی کنیم؛ اما آموزش‌وپرورش نتوانست بهره کافی ببرد.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیراز ، فارس ، گردشگری
نظرات بینندگان