کد خبر: ۱۵۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۱
معجزه انقلاب:

حضور چشمگیر زنان ورزشکار در میادین بین‌المللی

امروز انقلاب اسلامی موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شده است و درخشش دختران ایران در میادین جهانی ورزش عرصه دیگری از پیشرفت‌های پس از انقلاب است.
 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه،»زنان ایرانی توانستند با استفاده از فرصت «نوسازی غربی» در دوران رضاشاه پهلوی برای بهبود و ارتقا جایگاه اجتماعیشان و رسیدن به حقوق و کرامت انسانی مبارزه کنند و در این مسیر به نتایج خوبی دست یافتند.

پیوند روشنفکران دینگرا و روحانیت به رهبری امام خمینی (ره) در نیمه دوم دهه ۵۰ مسیر تازه‌ای را برای زنان ایرانی باز کرد و آنان با الگو قرار دادن بزرگانی، چون حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) فرصت تازه‌ای برای از بین بردن تبعیض‌ها و استیفای حقوق انسانی خود پیدا کردند.

البته نگاه امام خمینی (ره) برای ایجاد شرایطی جدید در جامعه ایران، نوید توسعه‌ای دین‌ محور را ‌داد و زمینه‌ای فراهم شد تا زنان ایرانی با نفی خشونت و با تمركز بر روش‌های مسالمت ‌آمیز، پیروزی انقلاب اسلامی را رقم بزنند و در ادامه رهبری ایشان، حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی تثبیت شد و با بهره‌گیری از آموزه‌های مترقی دینی، از درون خانه‌‌ها به  فضای عمومی یعنی عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رهسپار شدند.

پس از دوران جنگ تحمیلی هشت ساله هم آنان برای رسیدن به دموكراسی و حق مشاركت در تعیین سرنوشت بسیار تلاش کردند و امروز بانوان بسیاری در منصب‌‌های دولتی حضور دارند و یا به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای اجرایی به کشور خدمت می‌کنند.

در کنار بخشهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکی از عرصه‌هایی که بانوان بسیار خوش درخشیدند عرصه ورزش است؛ امروز شرایط برای شکوفایی استعدادهای آنان در بخش‌های انفرادی و تیمی بوجود آمده و شاهد موفقیت‌های زنان ایرانی در رقابت‌های مهم بین‌المللی هستیم.

فعالیت زنان ایران در عرصه‌های ورزشی به طور رسمی از سال ۱۳۲۰ آغاز شد و بانوان ورزشکار ایران فعالیت خود را با حضور در مسابقات سه رشته دوومیدانی، بسکتبال و والیبال آغاز کردند و در ادامه فعالیت‌هایشان در سایر رشته‌ها توسعه پیدا کرد.

در دهه ۷۰ علاوه بر اضافه شدن چند رشته، ورزش‌های گروهی ازجمله تیم‌های ملی بسکتبال، والیبال، فوتبال و فوتسال تشکیل شدند تا اینکه در دهه ۹۰ در برخی رشته‌ها درخشش بانوان به اوج خود رسید. آنچه که تا امروز بیشتر نمایان است حضور چشمگیر زنان ورزشکار ایرانی در میادین بین‌المللی است که در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی جهش پررنگی دارد.

گواه آن آماری است که وزارت ورزش و جوانان داده که قبل از انقلاب ۹ مربی و هفت داور زن در کشور فعالیت داشتند و در مجموع ۷ رشته در بخش بانوان فعال بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی این فعالیت‌ها افزایش یافت و امروز شاهد فعالیت زنان ورزشکار ایران در بیش از ۴۰ رشته ورزشی هستیم. همچنین بیش از ده‌ها هزار مربی و داور زن در کشور فعالیت داشته و چندین باشگاه ورزشی نیز برای فعالیت در اختیار بانوان ایرانی است.

آغاز قرن جدید سال (۱۴۰۰) برای ورزش زنان ایران خوش یمن بود و با وجود محدودیت‌های کرونایی و دوری چندین ماهه ورزشکاران از رقابت‌های ورزشی شاهد کسب نتایج بسیار خوبی در بخش بانوان بودیم. بانوان هندبالیست با کسب دو سهمیه جهانی در رده‌های سنی بزرگسالان و جوانان جزو ورزشکاران تاریخ‌ساز کشور در رشته‌های گروهی شدند.

تیم ملی زنان در مسابقات قهرمانی تنیس آسیا در جایگاه نهم قرار گرفت و نسبت به دور قبل دو پله ارتقا داشت. ملیکا کرمی موفق شد برای اولین بار در تاریخ تنیس زنان ایران به جمع ۱۶ بازیکن برتر قهرمانی آسیا راه پیدا کند. در مسابقات جهانی دوومیدانی، والیبال، وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان، تکواندو و تیم ملی فوتبال بانوان بسیار خوش درخشیدند و بانوان فوتبالی برای اولین‌بار موفق شدند مجوز حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا را کسب کنند.

امسال هم شاهد افتخارآفرینی متعدد زنان ورزشکار ایران بودیم ازجمله کسب مدال تاریخی دختران دوچرخه سوار در مسابقات آسیایی تاجیکستان، کسب مدال نقره و برنز توسط بانوان قایقران در مسابقات اسلالوم قهرمانی آسیا، کسب ۲ سهمیه جهانی برای بانوان کاراته، کسب ۴ مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز توسط ملی پوشان آب‌های آرام و نایب قهرمانی تیم تنیس دختران ایران در رده سنی زیر ۱۲ سال غرب آسیا ازجمله این موفقیت‌های ورزشی بانوان سرزمینمان است.

آری امروز زنان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن دارند و به اذعان رهبر معظم انقلاب اسلامی خدمات جمهوری اسلامی به زنان مقوله‌ای مهم و فراموش‌نشدنی است پیش از انقلاب، زنان فرزانه، دانشمند و اهل تحقیق انگشت‌شمار بودند اما انقلاب موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شد و امروز درخشش دختران ایران در میادین جهانی ورزش عرصه دیگری از پیشرفت‌های پس از انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان