کد خبر: ۱۵۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
سیری در فارس

گردشگری درفارس و آشنایی بافرهنگ عامه

نوروز ۱۴۰۲ علاوه برگشت و گذار در شیراز می‌توانید بافرهنگ مردم این شهر بیشتر آشنا شوید
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،یکی از آداب مهم اسلامی در عید نوروز باستانی سفر و گردشگری است که قرآن کریم کتابی جامع و فراگیر که به‌عنوان منبع بنیادی و اساسی در فهم و دست‌یابی به احکام شرعی، سخن نخستین را می‌زند، در چندین آیه به گردشگری و اهمیت آن اشاره‌کرده است.

در آیه ۱۳۷ سوره آل‌عمران خداوند متعال می‌فرمایند: قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِکُمْ سُنَنٌ فَسِیرُواْ فِی الأَرْضِ فَانْظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذَّبِینَ

پیش از شما، سنّت‌هایی وجود داشت؛ (و هر قوم، طبق اعمال و صفات خود، سرنوشت‌هایی داشتند؛ که شما نیز، همانند آن را دارید.) پس در روی زمین، گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیب‌کنندگان (آیات خدا) چگونه بود؟

درواقع خداوند متعال با دستور به سفر و تدبر و تعقل در سنت‌های گذشتگان با گردش و سیاحت در زمین می‌خواهد انسان حاضر با گذشته خود پیوند ایجاد کند و با شناخت آداب‌و رسوم، فرهنگ و عقاید، پیروزی و شکست، درس عبرت‌آموزی داشته باشد و تأکید می‌کند این شناخت و آگاهی با گردشگری و سفر در زمین صورت گیرد.

از طرفی نخستین روزهای نوروز ۱۴۰۲ با شروع ماه رمضان مقارن شده است. از یک‌سو، نوروز برای همه به معنای دید و بازدید و سفر است و از سویی روزه‌دار شدن مردم امکان سفر را از آن‌ها می‌گیرد. همچنین شروع ماه رمضان یعنی تعطیلی بسیاری از تفریحات روزانه و شروع تفریحات شبانه که بعد از اذان مغرب و افطار آغاز می‌شوند. بااین‌حال در ایران و کشورهای مسلمان، ماه مهمانی خدا با شور و شکوه خاصی برگزار می‌شود. اگرچه مردم در طول روز چیزی نمی‌خورند اما خوراکی‌های جذابی برای افطار دارند. به‌این‌ترتیب سوالی که پیش می‌آید این است که، در ماه رمضان کجا سفر کنیم؟ شیراز یکی از مکان‌های جذاب و دینی است که پیشنهاد می‌شود حتما به این شهر سفر کنید.

رمضان در شیراز
شیراز شهر شعرا، بناهای تاریخی و البته باغ‌های باصفا است. فصل بهار شیراز را از دست ندهید، چراکه نارنجستان‌ها و باغ‌ها سرسبز و مملو از عطر شکوفه‌های بهارنارنج هستند. البته توجه داشته باشید که اکثر باغ‌ها تا غروب باز هستند اما غروب به بعد می‌توانید از جاهای دیدنی شیراز مانند آرامگاه حافظ و سعدی و دیگر بناهای تاریخی دیدن کنید. همچنین می‌توانید برای صرف بستنی و فالوده شیرازی به ارگ کریم‌خان بروید.

حالا که نوروز با رمضان مقارن شده است، در ماه رمضان کجا سفر کنیم بهتر از شیراز؟ هنگام افطار می‌توانید به شاه‌چراغ بروید و ضمن زیارت از فضای آنجا لذت ببرید. همچنین می‌توانید از غذاهای شیراز مانند: آش سبزی، آش کارده، کوفته هلو، رنگینک و ترحلوا میل کنید.



گردشگری درفارس و آشنایی بافرهنگ عامه


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان