کد خبر: ۱۵۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
فضای مجازی؛

آسیب‌های حضور بیش از حد و بدون برنامه در فضای مجازی بر خانواده‌ها

چرخ زدن و سرگرم شدن در فضای مجازی در بیشتر مواقع غیر قابل کنترل بوده و اگر والدین نتوانند نظارتی روی ابن موضوع داشته باشد کم کم فاصله فرزندان از آنها بیشتر می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،فضای مجازی اگر چه سطح تعاملات ما را گسترده‌تر کرده است اما باعث دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر می‌شود. امروزه بیشتر افراد در فضای مجازی حضوری فعال دارند و این فضا نقش مهمی در زندگی این افراد ایفا می‌کند. 

همین باعث شده تا افراد سرگرم این محیط شوند و تمرکزی بر خانواده نداشته باشند. اگر چه این فضا تاثیرات فردی و اجتماعی زیادی بر افراد گذاشته اما آسیب‌هایی هم به همراه دارد که شما در خانواده به راحتی آن را مشاهده خواهید کرد این تاثیرات منفی کارکرد خانواده را مختل خواهد کرد

 فضای مجازی باعث شده تا خانواده‌ها دبگر روابطی گرم و صمیمانه با هم نداشته باشند.

وقتی همه سرگرم فضای مجازی هستند در واقع مهمترین عنصر تعامل و گفتگو در خانواده از بین رفته و فرزندان هر روز از خانواده فاصله می‌گیرند و غرق در این فضا می‌شوند و آسیب‌های اینترنتی بیشتری به آنها وارد می‌شود. آسیب‌های این فضا زندگی زوج‌های جوان را هم با خطرات زیادی چون خیانت روبرو کرده است. اگر چه حذف کامل اینترنت و دور شدن از فضای مجاری کار سختی است اما شما می‌توانید با مدیریت درست تنها زمان کمی را به سرگرمی در این فضا اختصاص دهید. آسیب‌های وارد شده، فردی و اجتماعی هستند و کل خانواده را درگیر خواهد کرد.

مزیت استفاده از فضای مجازی زیاد است به شرطی که شما درست از آن استفاده کنید. 

برخی کارها امروزه در همین فضا رونق گرفته‌اند و بیشتر کسب و کارها از این طریق به رشد و پیشرفت خوبی رسیده‌اند. این فضا مانند یک تیغ دو لب بوده که هم مضر است و هم مفید. اگر شما هم در این حوزه دچار مشکل هستید و مدام از خانواده فاصله می‌گیرید می‌توانید به کمک یک روانشناس و راهکارهایی که او در اختیار شما قرار می‌دهد به راحتی این مشکل را برطرف و آسیب را تا حد زیادی کاهش دهید.

عدم نظارت والدین و دوری اعضای خانواده از یکدیگر

چرخ زدن و سرگرم شدن در فضای مجازی در بیشتر مواقع غیر قابل کنترل بوده و اگر والدین نتوانند نظارتی روی ابن موضوع داشته باشد کم کم فاصله فرزندان از آنها بیشتر می‌شود. والدین الگوی اول فرزندان هستند و زمانی که آنها به خاطر فعالیت زیاد در این فضا از فرزندان غافل می‌شوند فرزند هم این رفتار را یاد می‌گیرد. در این زمان سردی و فاصله بین اعضای خانواده حکم فرما شده و نارضایتی افراد را به همراه دارد.

جذب شدن به ارزش های بیگانه و عدم بلوغ

اینترنت بستری گسترده بوده که در آن افراد می‌توانند تعاملاتی گسترده و وسیع داشته باشند از این رو  افراد حذف ارزش‌های بیگانه می‌شوند و مصرف‌گرایی و روابط آزاد و تنوع طلبی و … رواج پیدا می کند.

این ارزش‌ها بیشتر از همه، گروه نوجوان را به خود جذب می‌کنند. نوجوانانی که هنوز هویت تثبیت شده‌ای ندارند توسط این ارزش‌ها سردرگم خواهند شد.

آسیب‌های جسمانی

استفاده زیاد از فضای مجازی آسیب‌های جسمانی زیادی هم را به همراه دارد. قطعا یک جا نشستن و ستون فقرات فشار زیادی وارد می‌کند و پایین نگه داشتن سر برای مدت طولانی به گردن و ستون فقرات آسیب‌های جدی را وارد می‌کند.

 این بیماری‌ها روز به روز هم بیشتر می‌شود. نگاه کردن زیاد در گوشی و تبلت خصوصا در شب مشکلات بینایی را برای انسان به همراه دارد و باعث شب کوری و ضعیف شدن چشم می‌شود. وقتی فعالیتی ندارید و مدام در حال  خوردن و کار با فضای مجازی هستید کم کم وزن شما بیشتر خواهد شد و چاقی عوارض زیادی چون دیابت و چربی خون به همراه دارد. زمانی که گوشی را برای تایم طولانی در دست می‌گیرید پوست دست ملتهب شده و انگشتان و تاندون‌ها خسته و به مرور زمان ضعیف می‌شوند. این مشکلات  جسمانی روز به روز بیشتر شده و سلامت فرد را تهدید می‌کنند.

آسیب روانی

در کنار آسیب‌های جسمانی فضای مجازی آسیب روحی و روانی هم به همراه دارد. در خانه ماندن و کار زیاد با گوشی افسردگی را به همراه دارد. در این زمان شما مدام خود را با دیگران مقایسه می‌کنید و از زندگی خود ناراضی خواهید بود. استرس و اضطراب شما زیاد می‌شود که از نظر جسمی هم سلامت شما را به خطر می‌اندازد. اعتیاد به اینترنت در کودکان و نوجوانان زیاد بوده و آنها در این فضا پرخاشگری و رفتار نادرست را یاد می‌گیرند. اعتماد به نفس کاذب و خود شیفتگی از دیگر آسیب‌های روحی استفاده ازفضای مجازی است‌. وقتی سرگرم دنیای مجازی می‌شوید تایم خواب شما به هم می‌ریزد و بی خوابی بدن شما را مختل خواهد کرد.

فحشا و سو استفاده جنسی و خیانت اینترنتی

فضای مجازی یک فضای کاملا آزاد بوده که هر چیزی در آن رد و بدل می‌شود به همین دلیل کودکان و نوجوانان بیشتر از هر چیزی در معرض آسیب هستند. فحشا و سو استفاده جنسی و خیانت مهمترین این آسیب‌ها است. دیدن محتواهای بد فرد را تحریک کرده و او را به انجام کارهای نادرست ترغیب می‌کند. زوجین‌ جوان بیشتر از هر کسی درگیر این آسیب می‌شوند و خیانت زندگی آنها را تهدید می‌کند.

اعتیاد اینترنتی و انزوا طلبی

سرگرمی بیش از حد با فضای مجازی افراد را معتاد به اینترنت کرده و انزوا طلبی و افسردگی آنها را به همراه دارد. وابستگی به فضای مجازی باعث شده تا افراد نتوانند تایم آزاد در روز داسته باشند که در این صورت زندگی عادی آنها مختل خواهد شد. آنها کم کم از اجتماع فاصله می‌گیرند و به سمت گوشه‌گیری و افسردگی می‍روند.

راهکارهایی برای کاهش آسیب فضای مجازی

روانشناسان همیشه راهکارهای خوبی برای استفاده درست از اینترنت و فضای مجازی دارند. این تکنیک‌ها عبارتند از:

الگودهی مثبت و ارائه جایگزین

وقتی از دیگران الگوبرداری می‌کنید در واقع پیرو راه آنها می‌شوید. برای اینکه بتوانید استفاده درستی از فضای مجازی داشته باشید و آسیب‌های مربوط به آن را تا حد زیادی کاهش دهید آموزش‌هایی از طریق الگودهی انجام می‌شود که یک آموزش غیر مستقیم است. در این زمان والدین بهترین الگو هستند که می‌توانند به فرزند خود یاد دهند چگونه زمان زا برای استفاده از فضای مجاری مدیریت کنند.

فرق عشق سالم و شیفتگی مراحل عاشق شدن

بهترین روش برای اصلاح رفتار در نوجوانان وابسته به اینترنت و فضای مجازی گفتگو با آنها است‌. وقتی رفتاری درست با آنها داشته باشید می‌توانید تاثیرگذار باشید و فرزند خود را به استفاده درست از فضای مجازی دعوت کنید. اگر فرزند شما به واسطه استفاده بیش از حد از فضای مجازی دچار افت تحصیلی شده تکنیک‌های برنامه‌ریزی را به او آموزش دهید.

استفاده موثر از اینترنت و افزایش سواد رسانه‌ای

فرزند خود را تشویق کنید تا چیزهای مفید را از اینترنت یاد بگیرد و همیشه به دنبال آموزش باشد. بهتر است استفاده فرزند خود را کنترل کنید.

مراجعه به متخصص

گاهی آسیب‌های وارده از فضای مجازی به قدری زیاد است که والدین نمی‌توانند کمکی کنند و نیاز به یک متخصص دارند.


انتهای پیام/


نظرات بینندگان