کد خبر: ۱۶۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۸ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲

جایگاه اخلاق در فضای مجازی

اخلاق فناوری اطلاعات شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که در دنیای امروز به علت حضور در زندگی و همه‌گیرشدن فناوری اطلاعات و فضای مجازی نیاز به آن در زندگی افراد حس می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه» به نقل از بصائر، اخلاق در فضای مجازی موضوعی است که در چند دهه اخیر با ظهور فنّاوری‌های مرتبط با کامپیوتر و شبکه‌های کامپیوتری و پیدایش اینترنت، توجه فیلسوفان و در نتیجه تولیدکنندگان و استفاده‌کننده‌های نرم‌افزارهای مختلف را به خود جلب کرده است.

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر همه مراحل زندگی انسان سایه افکنده است و توانایی او را بسط داده و باورهای رفتاری و عادت‌های اجتماعی را نیز دگرگون و ساختارهای نوینی را به وجود آورده است.

براین‌اساس، یکی از مهم‌ترین پدیده‌های عصر کنونی که عصر اطلاعات نام‌گرفته، ظهور فن آوری‌های نو از قبیل بستر ارتباطات دیجیتال یا همان اینترنت و شبکه جهانی است.

از طرفی یکی از موضوعات مرتبط با گسترش اینترنت، اخلاق بوده و بررسی ارتباطات متقابل اخلاق و فضای مجازی نیز اهمیت ویژه‌ای یافته است.

اخلاق فناوری اطلاعات، شاخه‌ای از اخلاق کاربردی است که در دنیای امروز به علت حضور در زندگی و همه‌گیرشدن فناوری اطلاعات و فضای مجازی نیاز به آن در زندگی افراد حس می‌شود.

به‌موازات پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسائل اخلاقی جدیدی نیز دامن‌گیر جوامع بشری شده، براین‌اساس، دنیای اطلاعات در محیط دیجیتال نیاز به ضوابط اخلاقی دارد.

 

جایگاه اخلاق در فضای مجازی

 

به همین دلیل این ضوابط باید شناسایی و اجرا شوند تا تولیدکنندگان یا سودجویان از فضای مجازی سوءاستفاده نکنند.

برخی موضوع «اخلاق در رسانه» را جدا از سایر مباحث اخلاقی می‌بینند، درحالی‌که اصول اخلاقی، همه‌جا و در تمامی فضاها یکسان است؛ زیرا که اخلاق، در عقل و فطرت آدمی ریشه دارد.

مثلاً هیچ انسانی ظلم را نمی‌پسندد و یا همه، عدالت و انصاف را تمجید و گذشت و انسانیّت را پاس می‌دارند؛ امّا، طبیعی است برای آن‌هایی که به‌مانند رسانه‌ها، با باورها و روح و اعتقادات مردم سروکار دارند، این موضوع، از اهمیّت بیشتری برخوردار است. 

ابعاد اهمیّت موضوع، وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم امروزه هر فرد با داشتن یک تلفن هوشمند و عضویّت در چند شبکه اجتماعی با امکان «بازنشر اطلاعات» خود تبدیل به یک «رسانه» شده است.

رسانه‌ای که با دروازه‌بانی خبر و گزینش و ارسال اطلاعات به دیگران در ابعادی کوچک‌تر کار یک رسانه جمعی بزرگ را انجام می‌دهد رعایت اخلاق، به سایز کار بستگی ندارد! همان‌گونه که غیبت، تهمت، دروغ، سخن‌چینی، بردن آبروی افراد محترم و... در فضای روابط عادی، زشت و مردود است، در فضای مجازی نیز، حُکمی مشابه دارد.

 

انتهای خبر/

نظرات بینندگان