کد خبر: ۱۵۸۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
مدیر پژوهش دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

قدس اصلی‌ترین مسئله‌ و محوریت هم‌گرایی مسلمانان و کشورهای جهان اسلام

مدیر پژوهش دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز گفت: تنها مسئله‌ای که می‌تواند محوریت هم‌گرایی مسلمانان و کشورهای جهان اسلام باشد همین مسئله قدس است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، رفتار رژیم اشغال‌گر اسرائیل با کودکان فلسطینی داستان فاجعه‌باری است که هر روز برای فرزندان مظلوم این سرزمین تکرار می‌شود.

بازداشت، خشونت، تهدید و آزار و در نهایت قتل، چیزی است که روزانه در انتظار کودکان بی‌دفاع فلسطین است. کودکان بی‌شماری که جان دادن پدر، مادر و یا دیگر اعضای خانواده خود را در اثر بمباران‌ها و یا شلیک مستقیم صهیونیست‌ها ایستاده و با بهت و حیرت تماشا می‌کنند.

و این در حالی است که دولت‌های مستکبر جهان که دم از حقوق بشر می‌زنند در این جنایات سهیم بوده و حمایت‌گر این رژیم جعلی و کود‌کش هستند.

اما اکنون وقت آن رسیده که به تمام جهان‌خواران و استکبارگران دنیا بفهمانیم که دیگر عمر این رژیم غاصب به پایان رسیده و همه مسلمانان جهان برای آزادی قدس و مردم مظلوم فلسطین از چنگ اشغال‌گران صهیونیستی دست به دست هم داده‌اند تا شاهد نابودی اسرائیل باشند، چرا که مسئله فلسطین امروز مهم‌ترین موضوع جهان اسلام است.

در همین راستا امین صادقی سرپرست مدیریت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، در ابتدا به نقش قدس در تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: روز قدس می‌تواند در جهت همگرایی کشورهای مسلمان اسلامی برای به انزوا و در مرحله بعد شکست رساندن  رژیم غاصب صهیونیستی نقش مهمی ایفا کند.

 وی در ادامه با بیان اینکه گفتمان مبارزه با رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های مخصوص خود را دارند، اظهار کرد: شکل‌گیری رژیم صهیونیستی همزاد بوده با جنگ‌های اعراب و اسرائیل که یکی از نقاط مثبت این امر این است که همزمان با تشکیل این مولود نامبارک، ملل و دولت‌های اعراب حساسیتی را به این رژیم داشته‌اند.

این کنشگر سیاسی ادامه داد: تاریخ مبارزاتی اعراب و اسرائیل در قالب جنگ‌های مختلف برای بازپس‌گیری سرزمین فلسطین در مقطع قبل از انقلاب اسلامی صورت گرفته و تا کنون هم ادامه دارد.

صادقی با تاکید بر اینکه نکته حائز اهمیت این است که گفتمان مبارزه با رژیم صهیونیستی در قبل از انقلاب یک گفتمان «پان‌عربی» یا «ناسیونالیسم عرب» بوده که به نسبت به غصب سرزمین فلسطین به صورت واکنشی رخ داده است، افزود: این که این حساسیت و دشمنی نسبت به رژیم کودک‌کش اسرائیل در ذهنیت اعراب وجود داشته، نکته مثبت و مهمی است، اما اینکه آیا این نوع گفتمان توانسته تا مقطع قبل از انقلاب اسلامی منجر به پیروزی فلسطینیان شود، باید گفت که تقریبا ناکام مانده و منجر به شکست اعراب میشد.

نقطه عطف مبارزات فلسطینی‌ها برمی‌گردد به ابتکار نام‌گذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی(ره)

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: اما نقطه عطف مبارزات فلسطینی‌ها برمی‌گردد به بعد از انقلاب و ابتکار نام‌گذاری روز جهانی قدس که در سال 1358 توسط امام خمینی(ره) صورت گرفت. اینجاست که بنیانگذار انقلاب با یک گفتمان‌سازی جدید این منازعه ناکام را تبدیل می‌کند به یک منازعه جهان اسلام با رژیم صهیونیستی و به نوعی محوریت مسائل جهان اسلام را بر این نام‌گذاری و مسئله فلسطین قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد:  تقریبا می‌توان گفت که هیچ موضوع دیگری در جهان اسلام وجود ندارد که این شمولیت را داشته باشد که بخواهد تمام ملل و کشورهای اسلامی را خارج از نژاد و مذهب و قومیت کنار یکدیگر قرار دهد.

به باور وی، تمام تلاش‌هایی که از جانب رژیم صهیونیستی صورت گرفته بر این مدار بوده که بتواند فلسطین را از محوریت جهان اسلام کنار بگذارد تا با ایجاد شکاف در بین ملل اسلامی خود از انزوا خارج کند، اما رخ‌دادها و تحولاتی که به ویژه در دهه اخیر در منطقه خاورمیانه صورت گرفته، حاکی از تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای خروج از همین انزواست.

سرپرست مدیریت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز ادامه داد: پیروزی‌هایی که حزب‌الله و حماس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، ذهنیت شکست اعراب را تغییر داده و این باور را قوت بخشیده که می‌توان اسرائیل غاصب را شکست دادو فلسطینیان را به سرزمین‌شان برگرداند.

صادقی با بیان اینکه در کمتر از یک ماه  گذشته ما شاهد مذاکرات صلح ایران و عربستان بودیم، گفت: این سوال اکنون مطرح است که این اتفاق چه نقشی بر آینده تحولات منطقه غرب آسیا دارد؟

وی در پاسخ به این پرسش، گفت: تنش و تضادی که بین کشورهای مسلمان به وجود آمده بود، خواسته یا ناخواسته پیامد مستقیم یا غیرمستقیم آن به نفع رژیم صهیونیستی بود پس این ابتکار صلح، هم عقلانیت استراتژیست‌های ایرانی را می‌رساند و هم با پوشش شکاف و اختلافی که بین کشورهای اسلامی وجود داشت، بار دیگر مسئله  فلسطین و قدس را به اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسئله جهان اسلام تبدیل کرد.

این مدرس علوم سیاسی در پایان با تاکید بر اینکه تنها مسئله‌ای که می‌تواند محوریت هم‌گرایی مسلمانان و کشورهای جهان اسلام باشد همین مسئله قدس است، اظهار کرد: هوشمندی و ابتکار ایران اسلامی در راستای مذاکرات صلح ایران و عربستان بازی منطقه را تغییر داده و رویای ناتمام رژیم غاصب صهیونیستی در غلبه بر فلسطین را ناکام گذاشت.

 انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان