کد خبر: ۱۵۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
در یکصد و دوازدهمین صحن علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

قصه پر غصه بافت تاریخی و جان باختن کودکی هفت ساله بر اثر ریزش دیوار

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به قصه پر غصه بافت تاریخی شیراز و مرگ یک کودک هفت ساله گفت: اکنون این سوال مطرح است که کسانی که به بهانه بافت تاریخی با جوسازی مانع مرمت و بهسازی منازل فرسوده شده‌اند، در برابر این حادثه تلخ چرا پاسخگو نیستند؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، یکصد و دوازدهمین صحن علنی شورای شهر شیراز شامگاه روز  یکشنبه 27 فروردین برگزار و در آن مباحثی همچون توجه به شعار سال، قطع درختان و تخریب باغات شیراز، مصوبات ارائه شده به این جلسه و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا محمدرضا هاجری عضو و سخنگوی شورای شهر با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان "مهار تورم و رشد تولید"، گفت: لازم است شورا و شهرداری در قیمت گذاری خدمات و عوارض جلودار عمل به شعار سال در کمک به کاهش تورم، پیش قدم بوده، تا مردم طعم شیرین شعار حکیمانه سال را در زندگی خود احساس کنند.

وی در ادامه به موضوع مهم مسکن اشاره کردو گفت: در سال ۱۴۰۲ در شهر شیراز، شاهد رونق ساخت و ساز مسکن ملی خواهیم بود و باید مدیریت شهری از طرح مسکن ملی برای رفع مشکل کارکنان شهرداری بهره ببرد.

هاجری با تاکید بر اینکه رفع نیاز مسکن کارکنان شهرداری،دغدغه سرپناه آنها را کاهش داده و به کارآمدی و تلاش آنها سرعت می‌دهد، اظهار کرد: تاکنون در این زمینه غفلت شده که باید جبران شود و همچنین سخت‌گیری و افراط در بستن باب تبدیل وضعیت‌ها در شهرداری چنان‌چه به رویه معقول، منطقی و قانونی بازگردد، بهتر است.
 
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به موضوع کمبود پارکینگ‌های شهری و مشهود بودن آن در ایام نوروز امسال هم اشاره کرد و افزود: در نوروز امسال، کمبود پارکینگ در کل شهر و اطراف اماکن زیارتی و گردشگری شیراز کاملا مشهود بود و باید طرحی نو و ملی در این زمینه به صحنه آورد تا این مشکل و معضل حل شود که اداره هیات امنایی اماکن تاریخی می تواند از این جمله موارد باشد.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل زیرساخت های گردشگری حرم مطهر شاهچراغ (ع)، آرامگاه حافظ، تخت جمشید و آرامگاه سعدی برای نوروز سال آینده افزود: برگزاری همایش جهانی برای مفاخر شیراز ازجمله ملاصدرا در حوزه علمیه خان و کار هنری فاخر برگرفته از غزلیات حافظ، می تواند در باغ موزه قرآنی چهار راه حافظیه مورد توجه ویژه قرار گیرد. درهمین راستا شورا و شهرداری آمادگی دارد طرح های پیشنهادی هنرمندان را پذیرا باشد تا شاهد طرحی نو در این کلانشهر باشیم.

 قصه پر غصه بافت تاریخی و جان باختن کودکی هفت ساله بر اثر ریزش دیوار

هاجری به قصه پر فراز و نشیب بافت تاریخی شهر هم ورود کرد و افزود: شنبه پنجم فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۹ دقیقه در خیابان حضرتی کوچه ۲، دیوار یک منازل قدیمی و فرسوده مشترک روی کودکی مظلوم هفت ساله فرو ریخت که با تلاش‌های ایستگاه‌های عملیاتی آتش نشانی، جنازه کودک هفت ساله از زیر آوار بیرون آورده شد و اکنون این سوال مطرح است که کسانی که به بهانه بافت تاریخی با جوسازی و غوغاسالاری مانع مرمت، بازسازی، بهسازی منازل فرسوده این منطقه شیراز شده‌اند، در برابر این حادثه تلخ چرا پاسخگو نیستند؟

وی در پایان تصریح کرد: شهرداری باید از جوسازی‌ها عبور کرده، منازل فرسوده‌ای که امکان ریزش و حادثه آفرینی دارند را شناسایی و مجوز ساخت و ساز و مرمت بدهد؛ این قصه پر غصه تلخ درس عبرتی بود که نباید امنیت جانی ساکنین بافت‌های فرسوده را تابع نظرات بی دردانه و غوغاسالاران خارج از شیراز نشین قرار داد در حالی که اولویت اول حفظ و صیانت از امنیت جانی ساکنان است.

مردم قطع درختان و تخریب باغات شیراز را به سامانه مردم‌رسی اعلام کنند

در ادامه این صحن علنی غلامعلی ترابی دیگر عضو شورا و رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای شهر شیراز گفت: شهروندان شیرازی گزارشات و مشاهدات عینی خود درباره قطع درختان و تخریب باغات شیراز را به سامانه مردم‌رسی اعلام کنند.

وی با بیان اینکه قطعا باید مواردی را که توسط مردم در خصوص تخریب باغات شیراز در این سامانه گزارش می‌شود سریع رسیدگی کرد، افزود: مطالبات مردمی در زمینه تخریب باغات شیراز با جدیت پیگیری و پاسخ اعتماد شهروندان داده خواهد شد تا دیگر شاهد قطع اشجار و محو باغات در سطح شهر نباشیم و اعتماد عمومی به دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان نیز جلب شود.

 مصوبات شورا در یکصد و دوازدهمین صحن علنی شورا

به گزارش شیرازه، در ادامه این جلسه شورائیان به بررسی چندین مصوبه از جمله طرح دوفوریتی جمعی از اعضای شورا در خصوص تکلیف شهرداری به بازنگری برنامه کلان بیست ساله راهبردی شهر و شهرداری، طرح کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورا در خصوص بررسی اولیه طرح تدوین اقتضائات سومین حرم اهل بیت، طرح کمیسیون فرهنگی و گردشگری سومین حرم اهل بیت مبنی بر اصلاح مصوبه معافیت عوارض و کسری پارکینگ گروهی و اعمال ملاحظات معماری در اماکن مذهبی، فرهنگی، حسینیه و مساجد، بررسی لایحه شهرداری شیراز در خصوص کاهش عوارض و بهای خدمات شهری در سال ۱۴۰۲ و طرح کمیسیون برنامه بودجه امور حقوقی و املاک شورا درخصوص تکلیف شهرداری به تهیه مجلدی تحت عنوان «کتاب قراردادهای همسان شهرداری شیراز» پرداختند.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان