کد خبر: ۱۵۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
غذاهایی که استان فارسی‌ها در ماه امید تهیه می‌کنند؛

از «قنبرپلو» شیرازی‌ها تا «نان چاهی» استهبان در ماه مبارک رمضان

از دیرباز تا کنون ایرانیان و اهالی استان فارس به وقت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان آداب و رسوم و غذاهای مخصوصی برای این ماه در نظر دارند که با آغاز روزه‌داری به تهیه آنها می‌پردازند.
 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، هر شهر و استانی برای خود نشانه‌هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می‌شوند، از صنایع‌دستی گرفته تا مکان‌های گردشگری و غذاهای محلی که همه نمادی از آن محل محسوب می‌شوند.

حتی گاهی یک شهر، استان یا منطقه را با نام مکان، غذا یا صنایع دستی خاصی می‌شناسند. به طور مثال وقتی نام بازار وکیل شنیده می‌شود بی‌درنگ  کلانشهر شیراز در ذهن تداعی می‌شود، یا قم  با نام جمکران و مرقد حضرت معصومه مشهور است.

بر همین منوال در کشور ما در مقاطع و مناسبت‌های مختلف آداب و رسوم و آئین‌های خاصی اجرا می‌شود و یکی از این سنت‌های کهن، آدابی است که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود که از سحرخوانی و دقل‌الباب سحر گرفته تا پخت غذاهای ویژه این ماه که در هر منطقه شرایط خاص خود را دارد.

در این گزارش به معرفی برخی غذاهای محلی شهرهای مختلف فارس می‌پردازیم.

در سراسر استان فارس به ویژه شهر شیراز با فرا رسیدن ماه رمضان حلواهای متنوع و خوش‌مزه‌ای طبخ می‌شود که همواره زبانزد خاص و عام است.

غذاهای خاص ماه رمضان در شیراز:

 رنگینک شیرازی، شله‌زرد، کوفته هلو، مرصع‌پلو، شیش‌انداز، ترحلوا قنبرپلو شیرازی و آش‌های گوناگون مثل آش کشک و حلیم شیراز از جمله این غذاهایی‌ست که اغلب در ماه رمضان تهیه می‌شود.

مردم شیراز برای افطار، از غذاهای خاص دیگری از جمله زولبیا، بامیه و فالوده شیرازی که بیشتر جنبه دسر دارد استفاده می‌کنند.

در نقاط دیگر فارس هم غذاهای گوناگون طبخ می‌شود.

سفره جهرمی‌ها در رمضان:

بر سفره افطاری مردم شهرستان جهرم، می‌توان نان روغنی و فطیر خانگی و نان بازاری مشاهده کرد. خرما، پنیر، و گاهی مربا ب سر سفره افطار می‌گذارند  و حلوا هم از دیگر خوراکی‌های هنگام افطار آن‌هاست.
غذای افطار هم بیشتر کباب، شیربرنج، آش‌رشته و مُسدُووَه (نوعی آش که با ماست می‌خورند) و به‌ندرت پلو است.

جهرمی‌ها شب دهم ماه عدس‌پلو می‌خورند و روز هفدهم را با کله‌پاچه افطار می‌کنند.

شب نوزدهم را هم با نان خشک و گل آبشن (آویشن) افطار می‌کنند و معتقدند که این غذا افطار حضرت فاطمه(س) بوده است.

شب بیست‌وسوم گل آویشن و نان جوپیاز می‌خورند و برای همسایگان هم می‌فرستند و می‌گویند که این سه چیز خوراک حضرت علی(ع) بوده و امیرالمؤمنین، غذای خود را به مستمندان می‌دادند و خود به نان جو کفایت می‌کردند

سفره افطار خنجی‌ها:

در شهرستان خنج خانواده‌هایی که به‌تازگی عروس یا داماد آورده‌اند یا فرزندی در خانواده‌های آن‌ها متولد شده است، شب‌های رمضان با سفره‌های افطاری از خویشان و همسایگان خود پذیرایی می‌کنند. بعضی به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند.
رسم است که پس از افطار، مردم به دید وبازدید می‌روند و گاهی تا وقت سحر دور هم می‌نشینند، صحبت می‌کنند و شب‌چره‌ای شامل تنقلاتی مانند رنگینک، زولبیا و بامیه می‌خورند..

خوراکی‌های مردم  اسنهبان در ماه رمضان

مردم شهرستان استهبان نوعی نان‌شیرین به‌نام «نان چاهی» تهیه می‌کنند که هنگام افطار قبل از خوردن غذا آن را می‌خورند. کسی که از روزه درمی‌آید ابتدا یک استکان عرق گل‌گاوزبان می‌خورد.

«چنگال‌لوره غذای مخصوص افطار در استهبانات  است. برای تهیه این غذا از زیره سبز، مغز اَلک (نوعی بادام کوهی)، پوست نارنج و لور (کشک تازه) استفاده می‌کنند.

از دیگر غذاهای این ماه در استهبانات حلوای بکری است که از آرد برنج تهیه می‌شود. در این شهر در ماه مبارک چندین نوع نان پخته می‌شود که می‌توان به نان «ستی» یا نان‌های خشک، جو یا «گرده»، «لمو»، «الم»، «تنک مشتک» و... اشاره کرد.

اَوگوشت مرغ رنگینک، «لوگیمات»، «ترک»، «وجیهه»، «هریسه»، «نان گپک» و... از دیگر خوراک‌هایی است که در ماه رمضان در مناطق مختلف استان فارس تهیه می‌شوند.

چند غذای سنتی مشترک بین مردم فارس ماه مبارک رمضان

شامی، شکر پنیر و کوفته هلو این خوراکهای خوشمزه را معمولاً شیرازی‌ها در هنگام افطار در ایام ماه مبارک رمضان صرف می کنند.شامی یکی از غذاهای خوشمزه مردم فارس است که با  گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، تخم مرغ، پیاز و زردچوبه و نمک تهیه می شود.

شکر پنیر از دیگر غذاهای ماه رمضان است که در بین شیرازی‌ها و برخی نقاط استان طرفداران زیادی دارد و از شکر، آب، کرم ترنر و آرد آماده می‌شود.

یکی دیگر از غذاهایی که در بین مردم این خته در ماه رمضان طرفدارن زیادی دارد کوفته هلو است که با گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، تخم مرغ، پیاز، هویج،کشمش ، نعنای خشک،زردچوبه، نمک، شکر و آبلیمو به اندازه دلخواه و روغن خوب طبخ داده می شود.

فالوده گراشی ، دسر سنتی ماه رمضان

فالوده سنتی گراشی یکی از دسرهای  خوشمزه ایرانی است که بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان بر سر سفره افطار روزه داران جای می گیرد.

فالوده های مشهور ایران ، شیرازی ، یزدی ، کرمانی و گراشی اند که هریک دارای ویژه گی های خاصی می باشند .فالوده گراشی شبیه فالوده کرمانی است ،اما فالوده گراشی به همراه مغز گردو و یخ  تهیه می شود  که در ایام گرم سال به خصوص موقع افطار سرو می شود.


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان