کد خبر: ۱۵۸۹۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

نصب دستگاه کارت‌خوان چاره‌ای برای مشکل پول خرد در تاکسی‌های شهری شیراز

کمبود پول خرد و عدم نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در تاکسی‌های شهری معضلی است که هم موجب نارضایتی شهروندان و هم رانندگان شده، مشکلی که قرار بود تا پایان سال گذشته مرتفع شود اما همچنان شهروندان را درگیر کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، کمبود پول خرد در وسائل نقلیه عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس به معضلی در شهر شیراز تبدیل شده که گاهی اوقات به مشاجره‌های لفظی راننده و مسافران نیز منجر می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای شهر شیراز از اواسط سال گذشته نرخ هر کورس تاکسی در این کلانشهر به ازاء کورس اول 3 هزار و کورس‌های بعدی 2 هزار و 500 تومان تعیین شد، اما به دلیل عدم دسترسی مسافر و گاه رانندگان به اسکناس‌های کوچک‌تر از جمله 500 یا هزار تومانی راننده این مبلغ را گِرد کرده و مابقی کرایه را به مسافر پرداخت نمی‌کند و در پاسخ به اعتراض مسافران تقاضای پول خرد دارد که همین امر موجب می‌شود برخی شهروندان معترض شوند.

بنا به گفتگوهای میدانی خبرنگار این رسانه، با برخی مسافران، اغلب شهروندان از این اتفاق گلایه‌مند هستند، به طور مثال خانم جوانی که در یکی از شرکت‌های خصوصی شاغل بود، می‌گفت با هر بار سوار و پیاده شدن به تاکسی‌های شهری مبلغ 500 یا حتی 2 هزار تومان را راننده به من پس نمی‌دهد و هر وقت هم اعتراضی می‌کنم می‌گویند خب پول خرد همراهتان باشد.

او با ابراز تاسف از عدم نظارت درست و دقیق مسئولان شهری بر این‌گونه مشکلات، گفت: در طول روز بنا به حرفه‌ای که دارم مجبورم چندین بار در سطح شهر جا به جا شوم و در نهایت هر روز بین 3 تا 5 هزار تومان از رانندگان طلب‌کار می‌شوم که به دلیل کمبود چول خرد حق اعتراض ندارم.

دختر خانم دانشجویی هم گفت: تا کنون چند بار سوار تاکسی شده‌ام و بعد از چند متر حرکت کردن وقتی متوجه می‌شوند پولم خرد نیست با کمال بی‌انصافی مرا پیاده کرده و مجبورم مجدد منتظر تاکسی بعد بمانم.

چهارشنبه گذشته و قبل از تعطیلات پایان ماه رمضان نیز مرد میانسالی که صندلی جلو تاکسی نشسته بود، بعد از حساب کردن کرایه‌اش به ناگاه عصبانی شد و درگیری بین راننده و مسافر به وجود آمد.

مرد میانسال که خود را فرهنگی بازنشسته معرفی کرد، معتقد بود مگر حقوق بازنشستگی‌اش چقدر است که هر بار باید اندازه مبلغ اصلی کرایه تاکسی، راننده از پس دادن مابقی کرایه سر باز بزند؟

وی با اعتراض از سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز، گفت: تحویل یا نصب دستگاه کارت‌خوان در ناوگان حمل و نقل عمومی بهترین راه‌کار حل این مشکل است.


اگر چه به منظور حل این مشکل طرحی در شیراز مطرح شد مبنی بر نصب دستگاه‌های کارت‌خوان درون تاکسی‌ها تا مسافران به راحتی بتوانند با کارت عابر بانک خود کرایه را حساب کرده و دیگر مشکلی در خصوص کمبود و یا نبود پول خرد پیش نیاید، اما ظاهرا این طرح در شیراز یا هنوزعملیاتی نشده یا اصراری بر اجرای آن نیست..


این مشکل چنان کلاف سردرگم هم رانندگان و هم مسافران را درگیر کرده بود تا حدی که کار به جلسات شنبه‌های مطالبه‌گری هم رسید و با دعوت از هادی شه‌دوست شیرازی این موضوع توسط گروه مذکور پیگیری شد.

در نشستی که با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز برگزار شد خبرنگار ما خواستار پاسخ‌گویی به این مشکل شد و اینکه آیا تا کنون شهرداری اقدامی انجام داده است؟

شه‌دوست با بیان اینکه کدهای «کیو ار کد خوان‌ها» را در تاکسی‌ها نصب کردیه‌ام تا مسافران بتوانند پرداخت‌ها را الکترونیک و از طریق آپ و زیرساخت‌هایی که در کشور وجود دارد، انجام دهند، اظهار کرد: قرار دادی با یک پیمانکار داشتیم که کارتخوان‌هایی را به ما تحویل دهد، در همین راستا تعدادی را آماده کرد اما کار‌خوان‌ها تایید نشدند ومجددا کارتخوان‌های جدید دیگری به ما دادند که تا پایان این هفته (هفته آخر اسفند سال گذشته) ۴۰۰ الی ۵۰۰ کارتخوان‌ جدید را  به رانندگان تحویل می‌دهیم و امیدواریم که مشکلات پرداخت نقدی پول  در تاکسی‌ها حل شود و سامانه کیف پول الکترونیک شهرداری  به زودی رو نمایی شود تا دیگر شاهد این‌گونه  مشکلات در سطح شهر نباشیم..

به گزارش شیرازه، اگر چه مصاحبه انجام شده و گفتگوی شه‌دوست شیرازی متعلق به اواخر سال گذشته بود و بنا به گفته وی باید تا کنون بخشی از این کارت‌خوان‌ها نصب شده باشد اما، در سال جدید و چند روز اخیر همچنان شاهد نارضایتی شهروندان و گلایه مسافران از عدم اجرای طرح مذکور بودیم.
 
به همین منظور پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در آخرین پیگیری خود مجدد به سراغ معاون حمل و نقل شهرداری شیراز خواهد رفت تا از تازه‌ترین اقدامات آنها مطلع شود.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
0
کارت خوان بهمون میدن اما چندین برابر قیمت، دلیلشون هم اینه که لمسی هست.