کد خبر: ۱۵۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرمانداری شیراز در گفتگو با شیرازه:

کارگران نقش کلیدی در رشد تولید و مهار تورم دارند

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرمانداری شیراز گفت: برای ارتقای منزلت کار و کارگر در جامعه، الگوسازی از کارگران نمونه و نخبه صورت پذیرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» جعفر طاهری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شیراز در واکنش بر اینکه به طور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تامین‌کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می‌شود؟، گفت: برای اصلاح قانون کار کسی به شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه توجه نمی‌کند در واقع قانون کار باید با در نظر گرفتن این شرایط به‌روز شود. مساله این نیست که روزی یک قانون تصویب شود و سال‌های سال نیز می‌بایست از آن پیروی کرد در حالی که شرایط زندگی در کشور تغییر می‌کند اما قوانین ما هیچ تغییر و به روز رسانی بر اساس وضعیت موجود نداشته باشند. مدت‌هاست که بحث بر سر اصلاح قانون کار در بین نمایندگان و فعالان کارگری مطرح شده است، اصلاحاتی که قطعا باید به نفع کارگران صورت بگیرد، از اصلاح مزد تا اصلاح قراردادها و تامین امنیت شغلی آنها. اتفاقی که هر بار به تعویق می‌افتد و قطعا آن‌طور که باید قوانین موجود تضمین کننده حقوق کارگران نیست .

شیرازه: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است؟

طاهری:

یکی از توقعات به حق کارگران تعادل بین افزایش نرخ تورم با افزایش دست مزدشان است اما تعیین حقوق و دستمزد کارگران طبق قانون توسط شورای عالی کار انجام می‌شود و مجلس و دولت اختیاری درباره تغییر مصوبه شورای عالی کار در این باره ندارند اما در مجلس یازدهم فراکسیون کارگری صدای کارگران را می‌شنود و گام‌های خوبی هم برای پیگیری مطالبات آنان بر می‌دارد ولی این به تنهایی کافی نیست و باید اصلاح قوانین کار در دستور کار مجلس با محوریت این فراکسیون با استفاده از نظرات کارشناسی کارگران قرار گیرد. 

شیرازه: آیا در کشور اصناف کارگری بدرستی پا گرفته‌اند و شأنیت حقوقی و اجرایی لازم را دارند؟

طاهری:

قوانین موجود برای تقویت جایگاه اصناف کارگری در کشور وجود دارد اما متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود متولیان امر که می‌بایست پیگیر مطالبات اعضای خود باشند در مقاطعی از ظرفیت‌های خود برای مقاصد سیاسی همچون انتخابات بهره می‌برند که قطعا چنین اتفاقاتی می‌تواند آسیب جدی به تزلزل جایگاه اصناف کارگری وارد کند. 

شیرازه: نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه توصیف می‌شود؟

طاهری:

وقتی مبحث اقتصاد مقاومتی توسط رهبری مطرح می‌شود اولین و مؤثرترین رکن در تحقق آن کارگران، فعالین اقتصادی و کارآفرینان هستند. ما باید تولید کیفی و رقابتی داشته باشیم که این امر توسط کارگر و کارفرما انجام می‌گیرد و در کنار این امر نوآوری و حرکت به جلو باید داشته باشیم که نقش کارگرگران در عرصه اقتصاد مقاومتی به وضوح مشهود است. 

شیرازه: کارگر نیازمند مهارت و آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است. کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذیربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟

طاهری:

شاید در بدو جذب کارگران مهارت و تجربه نیز مد نظر کارفرمایان قرار می‌گیرد اما در ادامه فعالیت به جرات می‌گویم بحث آموزش و ارتقاء مهارت کارگران توسط کارفرمایان و دستگاه‌های مرتبط مغفول مانده است که باید برای آن جهت ارتقاء شغلی کارگران در محل خدمت‌شان با نگاه به ایجاد انگیزه مضاعف در انجام وظایف و بهبود وضعیت شغلی و معیشتی آنان ارتقاء مهارت و آموزش کارگران در دستور کار قرار گیرد. 

شیرازه: امنیت شغلی امروزه دل‌نگرانی بزرگ کارگران است. در مسیر رفع این دل‌نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟

طاهری:

کارگری که برای اجاره‌خانه قرارداد یک‌ ساله منعقد می‌کند و از سویی با قرارداد یک‌ماه یا سه ماهه کار دارد، او با استرس و اضطراب و عدم آرامش خاطر، قطعا در این شرایط نمی‌تواند بهره‌وری برای آن مجموعه کارگاه داشته باشد و متاسفانه یک عده‌ای قرارداد کارگر را با مدت محدود مثلا یک‌ماهه و سه ماهه منعقد می‌کنند و بعد مدعی‌اند می‌خواهیم بهره‌وری کارگر را بالا ببریم. شما دارید از نیروی کار بهره‌کشی می‌کنید، بهره‌وری آن‌جاست که خیال او را راحت کنیم و معیشت و امنیت شغلی او را تامین کنیم تا آن کارگر از خود خلاقیت نشان دهد، خوشبختانه با ابتکار دولت سیزدهم کمیته پیگیری تامین امنیت شغلی کارگران در وزارت کار تشکیل شده که انتظار است هر چه سریعتر در این حوزه اقدامات موثری را انجام دهند. 

شیرازه: با توجه به نامگذاری سال به نام مهار تورم و رشد تولید، کارگران چه نقشی در عملیات‌ شدن آن دارند؟

طاهری:

یکی از ارکان اساسی تحقق شعار سال در رشد تولید و در نتیجه مهار تورم، کارگر است به همین سبب نگاه ویژه به جامعه شریف کارگری و تکریم آن‌ها، از تأکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای توسعه اقتصادی کشور است و می‌بایست برای ارتقای منزلت کار و کارگر در جامعه، الگوسازی از کارگران نمونه و نخبه صورت پذیرد.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان