کد خبر: ۱۵۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

کتابخانه مرکزی شیراز، پروژه‌ای چندین ساله که همچنان نیازمند همت جدی مسئولان است

کتابخانه مرکزی شیراز که اکنون بیش از یک دهه از کلنگ‌زنی آن در مکان‎های متععد شهر شیراز و کنسل شدن چندین باره مسیر ساخت آن می‌گذرد، به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه شهروندان این کلانشهر است که به گفته سرپرست اداره کل کتاب خانه‌های عمومی استان فارس امید است تا شش ماهه نخست سال جاری انجام شود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی همین بس که رهبر معظم انقلاب شخصا سه ساعت از زمان خود را برای بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران که از 20 اردیبهشت ماه جاری آغاز و تا امروز 30 اردیبهشت ماه ادامه دارد، اختصاص داده و سه کتاب نیز خردیداری کردند.

این امر نشان از جایگاه ویژه کتاب و وجود کتاب‌خانه‌های بزرگ و مجهز در کلانشهر‌ها، شهرها و حتی روستاها می‌باشد و این در حالی است که شهر شیراز با سبقه فرهنگی و تمدن و تاریخ غنی سالهاست چشم آنتظار ساخت و افتتاح کتاب‌خانه مرکزی خود می‌باشد.

پروژه‌ای که بارها و بارها توسط مدیران ارشد استانی و مدیریت شهری در ادوار مختلف پیگیری و بی نتیجه باقی مانده است.

به منظور بررسی اهمیت کتاب‌خوانی و پیگیری سرانجام کتاب‌خانه مرکزی شیراز با محمد حسین فیروزی سرپرست اداره کل کتاب خانه‌های عمومی استان فارس به گفتگو نشستیم.

کتابخانه مرکزی شیراز، پروژه‌ای چندین ساله که همچنان نیازمند همت جدی مسئولان است

وی در این‌باره عنوان کرد: توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به فرموده مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های هر جامعه‌ای است و از وظایف همه دستگاه‌های دولتی به شمار می‌رود. لذا اعتماد و توجه به این مسیر بخش زیادی از دغدغه‌های فرهنگی را پوشش می‌دهد و ما امروز به‌عنوان متولی اصلی این مهم، آمادگی داریم ضمن همراهی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی در سطح استان ظرفیت‌های خود را به اشتراک بگذاریم.

فیروزی به میزان فعالیت‌‌های این مجموعه در استان پرداخت و گفت: ۳۳پروژه درحال پیگیری و ساخت داریم که از مجموع پیشرفت فیزیکی ۵۷ درصد برخوردار است که از این تعداد ۸ پروژه در مراکز شهرستان‌های استان فارس است که برای تکمیل مورد تاکید اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و کل کشور است.

وی نقش خیرین در ساخت کتابخانه را مهم و اثر گذار دانست و افزود: گرچه در ساخت کتابخانه بهره‌بردار هستیم اما در تلاشیم یک تحرک جدید در سال جاری داشته باشیم که ساخت تعداد ۹ پروژه کتابخانه زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی و تعداد ۹ کتابخانه دیگر زیر نظر اداره
کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مابقی توسط خیرین ساخته می‌شود که در این میان نقش خیرین در ساخت کتابخانه نقش بسزا و موثری است زیرا استان فارس از نظر توجه خیرین به امر کتاب در جایگاه ممتاز در کشور است.

این مقام مسئول مهمترین اولویت این مجموعه را پروژه مرکزی کتابخانه لار و داراب عنوان کرد و افزود: در تلاشیم آن‌ها را در مدار خدمت بیاوریم .

فیروزی به پروژه‌های آماده افتتاح و بهره‌برداری نیز اشاره کرد و گفت: پروژه ساخت کتابخانه زرین دشت، تسوج ،خسرویه،شرفیه لارستان،لطیفه لارستان و نوبندگان فسا از جمله مواردی است که با پیشرفت فیزیکی بالا و در استانه تحویل به کتابخانه است .

سرپرست اداره کل کتاب خانه‌های عمومی استان فارس، به قدیمی‌ترین کتابخانه شیراز در بافت تاریخی اشاره کرد و افزود: کتابخانه شهید دستغیب از قدیمی‌ترین نوع خود به لحاظ قدمت در شهر شیراز است که تلاش می‌کنیم در شش ماه اول سال این کتابخانه به بهره‌برداری برسد.

کتابخانه مرکزی شیراز، پروژه‌ای چندین ساله که همچنان نیازمند همت جدی مسئولان است

افتتاحیه کتابخانه مرکزی در شیراز یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در شیراز بود

این مقام مسئول گفت: شیراز یکی از بزرگترین شهرهای کشور است که صاحب کتابخانه مرکزی نبود و پس از یک دهه تلاش با راهبری استاندار فارس و همراهی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور با مساعدت شهرداری و شورای شهر در بوستان ولیعصر کلنگ‌زنی آن انجام شد که امیدواریم مراحل ساخت این پروژه ارزشمند و بزرگ در شش ماه نخست سال جاری انجام شود.

فیروزی در واکنش به سوال خبرنگار این رسانه به ضرورت راه‌اندازی کتابخانه روستایی و شهری گفت: کتابخانه‌ها براساس یک درجه‌بندی‌هایی تقسیم می‌شوند که اهمیت ایجاد این کتابخانه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان توسعه یافته فرهنگی در دنیا شناخته می‌شود و بعد از انقلاب اسلامی ساخت کتاب خانه به صورت جدی دنبال می‌شود که کارکرد کتابخانه های عمومی نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته و نقش آن به‌عنوان یک عنصر اجتماعی امروز ملموس است و مسیر را به سمتی طی می‌کنند که به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شوند.

سرپرست اداره کل کتاب خانه‌های عمومی استان فارس در ادامه گفت: امروزه در اکثرکتابخانه‌های شهرستان  به‌عنوان مرکز فرهنگی دولتی است که به مردم خدمات می‌دهد و امروز کتابخانه های عمومی گسترده ترین شبکه فرهنگی کتاب محمور در کشور هستند و در استان فارس با دارایی 256 کتابخانه فعال در حال خدمات به مردم هستیم که از این تعداد، ۵۱ کتابخانه در روستاها قرار دارند.

وی توسعه خدمات در مناطق محروم را از اولویت‌های جدی دانست گفت:علی رغم ضعف‌های قانونی که در اداره کتابخانه‌های عمومی وجود دارد اما برای اداره آن در روستاها با مشکل منابع روبه رو هستیم که ارائه خدمات به مردم به سختی صورت می‌گیرد و اگر شهرداری‌ها نسبت به پرداخت منابع اهتمام بهتری داشته باشند ارائه خدمات با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد اما با وجود معضلات این‌چنینی تلاش کردیم مسیر توسعه و پیشرفت خدمات در کتابخانه‌ها را داشته باشیم.

فیروزی بیان کرد : در خدمات شهرستانی از بین ۱۲۰ شهر فعال استان فقط ۲۰ شهر فاقد کتابخانه است که قانون برای مسئولین منطقه برنامه‌ای ایجاد کرده که می‌توانند از طریق مختلف دولتی مکان‌های بلا استفاده را در اختیار کتابخانه قرار دهند که اگر این اقدام توسط مسئولین شهرهایی که فاقد کتابخانه هستند انجام گیرد می‌توانیم شاهد استانی صاحب کتاب خانه در همه شهرهای ان باشیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در برخی اداره کتابخانه‌ها گفت: بعضی از شهرستان‌ها از مکان‌های استیجاری برای کتاب خانه استفاده می‌کنیم که هزینه‌هایی را ایجاد کرده است و در تلاشیم با کمک فرمانداران این معضل را برطرف کنیم.

فیروزی در پایان گفت: با توسعه کتابخانه سیار در تلاش هستیم جدی‌ترین خدمات را در روستاها و شهرها ارائه دهیم ،در تلاشیم 4 کتابخانه سیار را در استان اضاف کنیم که اکنون 3 کتابخانه در مسیر تجهیز است و کمتر از دوماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند بلکه دغدغه‌های خانواده را در بحث آرامش درسی  برطرف کنیم.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان