کد خبر: ۱۵۹۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
به مناسبت میلاد بانوی کرامت و کوثر همیشه جاوید ایران، حضرت معصومه(س):

فاطمه معصومه(س)، الگویی ماندگار برای دختران مسلمان سراسر تاریخ است

اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهااست دوشیزه بزرگواری که عصمت مادر خود حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دراو تجلی یافت و سیره زندگیش الگویی ماندگار برای دختران مسلمان سراسر تاریخ است
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، مدینه، به یمن حضورت نورانی می‏شود و پنجره‏‌ها به شوق رویت، بازند. کوچه پس کوچه‏ های مدینه، به عطر دل انگیزت معطّر می‏گردند و سروهای آزاد، به احترامت قیام می‏کنند

  آرام، آرام بر پهنه گیتی حضور پر ولایتت، شکوفه به بار می‏‌آورد و نغمه دل‌نواز بلبلان را به گوش می‏رساند

 آری! سخن از ولادت بانویی است که همچون زینب علیهاالسلام ، که برای قیام، قربانی دارد و خورشید عاشورا را با صبرش تعریف کرد، او نیز با قدم‏‌های پر حیاتش، به سرزمین کویری قم، حیات بخشید و در رگ ایرانیان، خون حمایت از ولایت را جاری ساخت.

بانویی که بارگاه زیباییش، پناهگاه دل‏های عاشقی است که در جمکران بیتوته می‏کنند و به نیابت از شیعه، در نتیجه شب‏های کویری قم، سر بر آستان حرم حضرت دوست می‏سایند و برای ظهور گل نرگس، دعا می‏کنند و از بانوی کرامت، برای شکوفه دادن درخت اجابت، استمداد می‏طلبند.

اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهااست دوشیزه بزرگواری که عصمت مادر خود حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دراو تجلی یافت و سیره زندگیش الگویی ماندگار برای دختران مسلمان سراسر تاریخ است ومکتبی‌ست که شاگردانشان عاشقانه درس محبت و عفاف و حجاب و متانت و وقار می آموزند.

زندگینامه حضرت معصومه(ع)

حضرت معصومه بانوی کرامت و کوثر همیشه جاوید کویر قم، اول ذی القعده سال 173 ه.ش در مدینه منوره به دنیا آمد و از عالی ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است او «بنت » رسول الله صلی الله علیه و آله و «بنت » ولی الله و «اخت » ولی الله و «عمة ولی الله » است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می باشد.

 پدر او حضرت موسی بن جعفر(ع) و مادرش «نجمه خاتون » مادر امام رضا(ع) است.

حضرت معصومه(س) در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس به مدت21 سال تحت سرپرستی امام رضا (ع) بودند؛ زیرا امام کاظم علیه‌السلام در سال 179 ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه (ع) در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا(ع) در سال 200 ه. ق- تحت کفالت حضرت بودند.

نام و القاب حضرت معصومه(س)

نام حضرت معصومه(ع) «فاطمه کبری » بود؛ زیرا حضرت کاظم(ع) سه دختر به نام فاطمه داشتند و حضرت معصومه(ع) بزرگتر از آنها بود. اسامی و لقب‌هایی که برای این بانوی بهشتی در دو زیارت‌نامه غیر مشهور ذکر شده که به قرار ذیل است:

طاهره (پاکیزه)
مرضیّه (مورد رضایت خدا)
رضّیه (خشنود از خدا)
بِرّه (نیکوکار)
تقّیه (پرهیزگار)
سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)
حمیده (ستوده)
سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛
رشیده (حد یافته)
سیدهُ نساء العالمین (سرور زنان عالم)
هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (س) عنوان شده است.
 
فاطمه معصومه(س)، الگویی ماندگار برای دختران مسلمان سراسر تاریخ است

ماه ذی القعده با ولادت دختر نمونه حضرت امام کاظم علیه السلام  آغاز و ده روز بعد به سالروز تولد برادرشان ، خورشید هشتم امامت، حضرت شمس الشموس ، ولی نعمت ما ایرانیان امام رضا علیه السلام می‌رسد.

این دهه به ابتکار رهبرمعظم انقلاب اسلامی دهه کرامت نام‌گذاری شد و در تقویم کشورمان روز ولادت حضرت فاطمه معصومه علیه السلام به عنوان روز دختر نامگذاری و گرامی داشته می‌شود.

حضرت فاطمه معصومه بانوی والا مقامی است که امام رضا علیه السلام فرمودند : «هر کس خواهرم فاطمه معصومه را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.»
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان