کد خبر: ۱۵۹۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
گزارش شیرازه از دختران موفق دیار فارس؛

خودباوری و پشتکار اصلی‌ترین رمز موفقیت دختران ایران زمین است

در گفتگو با برخی دختران موفق استان فارسی به مناسبت روز دختر به این نکته پی بردیم که مهمترین و اصلی‌ترین رمز موفقیت دختران ایران زمین خودباوری و پشتکار است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، بعضی از آدم‌ها تنها راه شناخت‌شان از دیگران قالب‌های ذهنی است که برای خود ترسیم کرده‌اند و هیچ تلاش و کوششی هم برای شناخت دیگران نمی‌کنند و تنها با تصورات ذهنی خود از جنسیت و یا شرایط افراد، یا آنکه بدانند فرد مورد نظر چه توانمندی‌ها یا ظرفیت‌هایی دارد، در موردشان قضاوت می‌کنند.

همین آدمها دخترها را افرادی زودرنج و محتاج توجه و بی‌دست و پا می‌دانند که برای تامین نیاز های‌شان، نمی‌توانند محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند.

یکی از مواردی که که اینگونه آدم ها در ذهن خود ساخته و پرداخته می‌کنند عدم توانایی درس خواندن دختران است، اما نمی‌دانند دیگر گذشت آن زمانی که دخترها اجازه درس خواندن نداشتند و همه کارهای مهم و اساسی دنیا روی انگشتان مرد‌ها می‌چرخید و فکر می‌کردند از وقتی که واژه دانشمند، مخترع، ورزشکار، هنرمند و هزاران حرفه دیگر بر روی کار آمده تمام این القاب  فقط زیبنده نام‌های مردانه است.

امروز با نگاهی به صدر جدول موفقیت‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی دنیا به ویژه کشور ایران در می‌یابیم که سالها از آن زمان گذشته و حالا دیگر دخترها بدون دغدغه جنسیت و بدون محدودیت، اگر بخواهند می‌توانند هم دانشمند و مخترع شوند و هم اقتصاددان، ریاضیدان، سیاستمدار و کارآفرین برتر و هیچ کار مهمی هم نیست که آنها در آن لنگ بزنند.

 دخترها بلدند چطور ذهنیت افراد را بی‌هیچ بحث و جدلی و تنها با نمایش توانمندی‌های خود تغییر دهند تا قائله ختم به خیر شود.

امروز به مناسبت سالروز تولد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر پایگاه تحلیلی خبری شیرازه با گفتگو با چند تن از دختران موفق دیار فارس در گزارشی اجمالی به گوشه‌ای از موفقیت‌هایی که توسط دختران این استان کسب شده، اشاره می کند.

 و در اولین گام به سراغ دختر خانمی می رویم که علاوه بر دختر بودن که برای عده‌ای محدودیت به شمار می رود، دارای معلولیت و ناشنوایی نیز می‌باشد و شاید همین امر باعث شده که روز به روز بیشتر پیشرفت کند.

ناشنوایی که دروازبان تیم ملی فوتسال شد

ریحانه نعمانی متولد ۱۹ خرداد ماه ۱۳۶۸ در شهر استهبان و دروازه‌بان تیم ملی فوتسال بانوان ناشنوای ایران  همگان را به این باور می‌رساند که خواستن توانستن است و معلولیت محدودیت نیست.

ریحانه که در سن یک سالگی به علت تشنج، شنوایی خود را از دست می‌دهد، در نوجوانی و جوانی این معلولیت را برای خود محدودیت نمی‌داند و سعی می‌کند در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتسال و کاراته همانند دیگر همسالان خود که از سلامت جسمانی برخوردار هستند پیش برود تا جایی که اکنون جزء دختران موفق این سرزمین به شمار می رود.

خودباوری و پشتکار اصلی‌ترین رمز موفقیت دختران ایران زمین است
 
ریحانه در گفتگو با این رسانه می‌گوید: از سن ۱۸ سالگی کاراته کار کردم و در ۲۴ سالگی نیز وارد رشته فوتسال شدم، در سال ۱۴۰۲ در مسابقات فوتسال ناشنوایان بانوان جهانی آسیا و اقیانوسیه شرکت کرده و توانستیم مقام دوم را کسب کنیم و نائب قهرمان شویم، در حوزه کاراته نیز مقام کشوری و استانی را کسب کردم.

خانم نعمانی از نحوه ورود به تیم ملی فوتسال ناشنوایان برایمان روایت کرد و گفت: در سال ۱۳۹۶ در مسابقات استان فارس بهترین دروازه‌بان استان شناخته شدم و بعد از آن به علت کرونا مدتی از ورزش فاصله گرفتم و در سال ۱۴۰۱ به مربیگری خانم ابراهیمی به تیم ملی فوتسال معرفی و دعوت شدم و توانستم در اردوهای این تیم به عنوان دروازه‌بان پذیرفته شوم.

ریحانه در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی در زمینه ورزشی داشته‌اید و معلولیت برای‌تان مانعی ایجاد کرده است یا نه؟، می‌گوید: من از دوران کودکی علاقه خیلی زیادی به فوتسال داشتم ولی به علت عدم وجود کلاس برای ناشنوایان در شهر ما نمی‌توانستم وارد حوزه فوتسال ناشنوایان بشوم، اما به کمک مربی عزیزم دروازه‌بان تیم فوتسال شهرمان شدم و به لطف پروردگار در مسابقات استانی خوش درخشیده و بهترین دروازه‌بان استان شدم.

او از محدودیت‌هایش اینچنین یاد کرد که اگر بخواهم به محدودیتهایم اشاره کنم شاید یکی از مهم‌ترین آنها عدم وجود کلاس مربیگری برای ناشنوایان در زمینه‌های مختلف از جمله فوتسال است.

این بانوی ورزشکار در خصوص مشوق اصلی‌اش که او را به مسیر ورزش هدایت کرد گفت: خانواده و مربی‌هایم همیشه من را تشویق می‌کردند و خدا را شاکرم که خانواده‌ام همواره من را در همه زمینه‌ها به خصوص ورزش حمایت کرده و می‌کنند.

خودباوری و پشتکار اصلی‌ترین رمز موفقیت دختران ایران زمین است

این دختر ورزشکار که معلولیت و ناشنوایی نتوانسته سد راه او شود ضمن تبریک روز دختر و آرزوی موفقیت برای همه دختران این سرزمین، از مسئولین امر چه در حوزه شهرستان استهبان، استان فارس و چه کشور، خواست که امکانات بیشتری را در اختیار ناشنوایان قرار دهند تا آنان  بنا به علاقه و تمایل خود در حوزه‌های مختلف رشد و ترقی کنند چون معتقد است همه دختران توان پیشرفت و ترقی به مراحل سطح عالی را دارند.

نوجوان ۱۳ ساله ای که در چهار سال ۱۴ مدال رنگارنگ ریاضی کسب کرد

هستی مهذبیه ۱۳ ساله، دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه فرزانگان ۱ شیراز هستم.

هستی که مدال‌آور رشته ریاضی است خود را اینگونه معرفی کرد و گفت: ۷ مدال طلا، ۵ نقره و ۲ برنز حاصل چهار سال تلاش من در رشته المپیاد ریاضی است.

او در پاسخ به این سوال که آیا دختر بودن برای‌تان محدودیتی در جامعه ایجاد کرده؟، بر این باور است که دختر و پسر بودن فرقی نمی‌کند مهم این است که چگونه تلاش کنیم تا به قله‌های موفقیت برسیم و این یعنی اینکه چگونه درس بخوانیم، چگونه رفتار کنیم، چطور برنامه‌ریزی کنیم برای درس خواندن و اینکه چه جایگاهی در اجتماع داشته باشیم.

خودباوری و پشتکار اصلی‌ترین رمز موفقیت دختران ایران زمین است

 دختر بودن برایم افتخار است

این نوجوان موفق شیرازی در پاسخ به اینکه از دختر بودنت راضی هستی؟، قاطعانه پاسخ داد: بله، چون دخترها روحیه خاص و لطیفی دارند و از این بابت خیلی خوشحال که می‌توانم پا جای پای مادرم حضرت زهرا بگذارم و دختر بودن برایم افتخار است.

این ریاضی‌دان کوچک از کودکی علاوه بر ریاضی در مسابقات قران، احکام و شطرنج هم شرکت کرده و همیشه و سعی کرده که در هر رشته که ورود می‌کند، موفقیتی کسب نماید.

این دختر موفق استان فارسی جامعه و خانواده را در موفقیت خود سهیم می‌داند و می‌گوید همیشه حمایتم کرده‌اند به خصوص مادرم که استعدادم را کشف کرد و در این مسیر همیشه همراهم بوده است؛ جامعه هم با واکنش‌هایی که نسبت به من و موفقیتم نشان دادند تاثیرات مثبتی بر روند پیشرفتم داشته است.

خودباوری و پشتکار اصلی‌ترین رمز موفقیت دختران ایران زمین است

هستی که فرزند یک پدر فرهنگی و مادر خانه‌دار است می‌گوید شاید برخی فکر کنند وضعیت مالی بسیار خوبی داشته‌ام اینگونه پیشرفت کردم در صورتی که وضعیت اقتصادی و مالی زندگی ما متوسط است و تنها تلاش و پشتکار بزرگترین رمز موفقیت من در این راه بوده است.

او به عنوان جمله پایانی حرفی با دختران این سرزمین دارد و می‌گوید: به همه دختران ایران می‌گویم که شما هیچ وقت محدودیتی ندارید و می‌توانید با تلاش و اعتماد به نفس و اقتدار از تمام دختران خارج از کشور  موفق‌تر باشید و تمام قله‌های موفقیت را فتح کنید چون بهترین هستید.

دختر موفق جغرافیای جهان

دختر نوجوان دیگری که پا را فراتر از ریاضی قرآن ورزش و دیگر حوزه‌ها گذاشته و به جغرافیای جهان وارد شده، فاطمه علی‌نژاد طیبی ۱۶ ساله متولد فیروزآباد و ساکن شیراز است.

خودباوری و پشتکار اصلی‌ترین رمز موفقیت دختران ایران زمین است

 دختری که با وجود تحصیل در پایه یازدهم از هم اکنون جغرافیای جهان برایش آنقدر اهمیت دارد که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مدال طلای المپیاد جغرافیا را کسب می‌کند و به گفته خودش اکنون نیز عضو تیم ملی المپیاد جغرافیا در سال ۲۰۲۳ و در نوزدهمین المپیاد جغرافیا است.

فاطمه می‌گوید: از اوایل سال تحصیلی پایه دهم مسیر المپیاد را در پیش گرفتم و تا این لحظه از تصمیمی که گرفته‌ام بسیار راضی و خرسندم.

او از حمایت‌های خانواده اساتید، دبیران و جامعه در مسیری که در پیش گرفته بسیار راضی است و بر این باور است که در این مسیر دختر بودن هیچ محدودیتی که برایش ایجاد نکرده، بلکه راه را هموارتر نموده و به همین خاطر خوشحال است که یک دختر ایرانی است.

مهمترین دغدغه‌ای که این بانوی جغرافی‌دان، به عنوان یک دختر نوجوان دارد بحث سلامت روان است، همین خاطر می‌گوید: همیشه به این فکر می‌کنم که چطور می‌توانم یک زندگی سالم داشته باشم.
خودباوری و پشتکار اصلی‌ترین رمز موفقیت دختران ایران زمین است

فاطمه خانم در پایان، خطاب به دختران سرزمینش می‌گوید: به خود و سلامت جسم و روان‌تان اهمیت بدهید و به خودتان باور کامل داشته باشید تا به اهداف عالی برسید.
نظرات بینندگان