کد خبر: ۱۵۹۶۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

کلاف سردرگم ترافیک شیراز مردم را کلافه کرده است

شهرداری و متولیان امر، باید راهکاری کوتاه مدت بیاندیشند تا شاید کلاف سردرگم شیراز که هر روز بیش از روز قبل به هم گره می‌خورد و شهروندان را کلافه و نگران کرده باز شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، ترافیک سالهاست که دیگر واژه ناآشنایی برای شهروندان کلانشهرهایی همچون شیراز نیست مسئله‌ای که شاید یک یا دو دهه قبل مفهومی برای آنها نداشت ولی امروز به کلاف سردرگمی تبدیل‌شده است که باید تدبیری برای آن اندیشید.

کافی است  برای انجام امور روزمره سری به سطح شهر شیراز بزنید، در اولین منظره آنچه به چشم می‌آید، خیابان‌های قفل‌شده، خودروهایی که هرلحظه به تعدادشان پشت چراغ‌قرمز افزوده می‌شود و ثانیه‌ها و ساعت‌هایی است که از شهروندان به هدر می‌رود.

و این ماجرا در شهر شیراز به ویژه مرکز شهر و خیابان‌های زند، لطفعلی‌خان زند، ملاصدرا، قصرالدشت، چمران و...درست از زمانی آغاز شد که هر روز بر تعداد مراکز پزشکی در این محورها و عرض کم معابر، نبود پارکینگ کافی در سطح شهر و نبود سیستم مناسب و کارآمد حمل و نقل عمومی افزوده شد.

باید پذیرفت که ترافیک فعلی شیراز ریشه در شلختگی رفت و آمد خودروها و نبود سیستم مناسب و کارآمد حمل و نقل عمومی دارد. در واقع بیشتر ترافیک شهری شیراز در معابر مرکزی، تجاری و پزشکی شهر است که نیازمند تدبیر مسئولانه مدیران شهری و حضور پررنگ پلیس راهور چه به صورت فیزیکی و چه مکانیزه به منظور برخورد با رفتارهای ناهنجار ترافیکی است. 

کافی است نگاهی به نقشه ترافیک شیراز در گوگل داشته باشیم تا دریاببیم که بلوار زند و تمامی معابر فرعی منتهی به آن بطور پیوسته و همیشگی دارای وضعیت ترافیکی بصورت قفل یا نیمه سنگین است. به‌گونه‌ای که تبدیل به کلاف سردرگمی شده که گاه شهروندان را کلافه می‌کند.

کلاف سردرگم ترافیک شیراز مردم را کلافه کرده است

گره‌های کور ترافیکی، مردم شیراز را کلافه کرده است

در همین راستا ابراهیم عزیزی نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه در جمع خبرنگاران با ابراز گلایه از وضعیت ترافیکی شهر شیراز، عنوان کرد: بی‌توجهی به گره‌های ترافیکی موجب کلافگی مردم شیراز شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: تاکنون هیچ‌گونه واکنشی در جهت بهبود گره‌های ترافیکی سطح شهر شیراز توسط دستگاه‌های متولی دیده نشده است.

وی همچنین اظهار کرد: نتیجه ساخت سازه‌های بتنی متعدد در قالب روگذر و زیرگذر در شهر شیراز بدون رعایت همه جوانب آن و استانداردهای لازم موجب گره‌های کور ترافیکی شده به‌طوری ‌که نه‌ تنها ترافیک را کم نکرده، بلکه آن را از مکانی به مکان دیگر منتقل کرده است.

عزیزی ادامه داد: دستگاه‌های متولی باید فکری جدی برای مشکل ترافیک شیراز کرده و نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نباشد چرا که روح و روان مردم در ترافیک دچار آسیب فراوان می‌شود.

نبود طرح جامع حمل و نقل شهری دلیلی بر تشدید ترافیک شیراز

پیش از این نیز پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، این مشکل را از یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز که مسئولیت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر را بر عهده داشت جویا شد.

مشکلاتی که به گفته  رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز به خاطر نبود طرح جامع حمل و نقل شهری است.

به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری، اگر امروز شاهد مسائل و مشکلات فراوان در حوزه ترافیک هستیم یکی از دلایل آن نبود طرح جامع حمل و نقل شهری است، در این طرح بر اساس ظرفیت مسافرگیری، اهداف، برنامه و ساعت سفر مخاطب‌های مختلف برنامه‌ریزی لازم جهت اختصاص خطوط اتوبوس، مینی بوس، تاکسی، مترو و خط‌‌های «بی آر تی» انجام می‌شود و مبنای این طرح مطالعات شهری، هزینه و طول سفر است  که در سال ۱۳۹۳ این مطالعات توسط دانشگاه شیراز و شریف انجام شده، اما متاسفانه در دوره چهارم و پنجم این طرح به سرانجام نرسیده است.

هر چند به عقیده اعضای شورا و مدیران شهری این طرح در دوره ششم شورا در حال پیگیری است و به دلیل ۱۵ ساله بودن تا سال ۱۴۰۹ به ثمر خواهد نشست، اما نیاز است شهرداری و متولیان امر راهکاری کوتاه مدت هم بیاندیشند تا شاید این کلاف سردرگم که هر روز بیش از روز قبل به هم گره می‌خورد و شهروندان را کلافه و نگران  کرده  باز شود.

کلام آخر اینکه:

 اگر مدیران و مسئولان شهر شیراز می‌خواهند شهروندان این کلانشهر در سال‌های آتی شاهد آرامش بیشتری باشند، می‌‌بایست ساماندهی مسیرهای اتوبوس، کنترل تردد و رصد اتوبوس‌ها به صورت هوشمند، ارتباط بین مودهای مختلف حمل و نقلی، استفاده از اتوبوس‌های تندرو(بی آر تی) و اصلاح مسیر پیاده‌راه‌ها در دستور کار قرار گیرد تا شاید گره کور ترافیکی شهر راز باز شود.

انتهای پیام/۲۲۴۲۲۴
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
0
اگر روگذرهایی که در غرب شیراز زده شده در مرکز شیراز یعنی حوالی فلکه ستاد و نمازی زده میشد این مشکل پیش نمی امد بطور مثال پل باغ صفا را ببینید با یک پل میتوان حتی چراغ قرمز را برداشت الان تقاطع نشاط ازادی فردوسی باتوجه به بودن استانداری و فرمانداری واقعا کلافه کننده هست