کد خبر: ۱۵۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد:

لزوم افزایش ضریب سهمیه دارویی فارس

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: هرچند پیگیر افزایش ضریب سهمیه دارویی فارس هستیم، اما هنوز اتفاقی نیفتاده و با توجه به مشکلات حوزه دارویی تلاش کرده‌ایم از توان شرکت‌ها، سازمان غذا و دارو و سهمیه مازاد استان‌های همجوار استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، این روزها و با گذری کوتاه در برخی داروخانه‌های شهر شیراز و حتی شهرستان‌های استان، متوجه وجود مشکلاتی در حوزه توزیع دارو در سطح استان فارس می‌شویم، مشکلاتی که اگر چه تلاش می‌شود خللی در درمان بیماران وارد نکند، اما حالا آنقدر جدی شده که محمدجواد راعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه به آن اشاره کرده و می‌گوید: هرچند پیگیر افزایش ضریب سهمیه دارویی فارس هستیم اما هنوز اتفاقی نیفتاده و با توجه به مشکلات حوزه دارویی تلاش کرده‌ایم از توان شرکت‌ها، سازمان غذا و دارو و سهمیه مازاد استان‌های همجوار استفاده کنیم.

وی در ادامه به اجرای طرح دارو یار و آزادسازی ارز دارو در حوزه وزارت بهداشت برای کالاهای اساسی اشاره کرد و افزود:  در تلاشیم تا در حوزه دارویی تنش کمتری داشته باشیم و در این باره نهایت هماهنگی انجام شده تا به بهینه‌ترین شرایط و عملکرد، این طرح به نتیجه برسد.

راعی با اعلام این مطلب که به دلیل نیاز به پایش مستمر، ٤٧ ستاد تدابیر ویژه دارو در این دانشگاه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: در بخش عملکرد و هزینه کرد بهینه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز وارد عمل شده‌ایم و تلاش برای تامین دارو داریم.

لزوم افزایش ضریب سهمیه دارویی فارس

معرفی بیماران خاص و صعب العلاج برای حمایت مالی به صندوق بیمه ایرانیان

شاید در این میان تامین داروها و رفع مشکلات بیماران خاص و صعب العلاج ازمواردی است که هم حوزه سلامت و هم جامعه باید به آن توجه بیشتری داشته باشد؛ در این راستا معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در سطح این دانشگاه و وزارت بهداشت با همکاری سازمان‌های بیمه پایه انجام شد، معرفی بیماران خاص و صعب العلاج برای حمایت مالی به صندوق بیمه ایرانیان بود که بیمه سلامت متقبل شد که به شرط تشکیل پرونده، مبلغ قابل توجهی از هزینه دارویی را به بیماران بازگرداند.

وی به نحوه تجویز و مصرف دارو نیز اشاره کرد و ادامه داد: اگرچه تامین نیازهای دارو و تجهیزات در استان اولویت دارد اما از طرفی نباید نسبت به نحوه تجویز و مصرف داروها و ملزومات پزشکی غافل شویم. به جهت تجویز منطقی این اقلام در حوزه سرپایی و بستری جلساتی تحت عنوان کمیته بهره‌وری دارو و ملزومات پزشکی تشکیل شد.هدفمان هم این است که تجویز پزشکان و مصرف بیماران را پایش کنیم.

راعی اعلام کرد: به صورت میانگین جهانی، مصرف دارو ١٠ درصد با میانگین جمعیت هر شهر و استان و کشور محاسبه می‌شود.در ایران و با شیوع بیماری کرونا میزان مصرف سروم به ١٤ میلیون در ماه افزایش یافت و اکنون نزدیک به 22 میلیون سروم در کشور طی هر ماه مصرف می‌شود که آمار بالایی است و نیاز به تجویز و مصرف منطقی آن داریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به موضوع قاچاق کالا هم اشاره‌ای کرد و افزود:  حوزه کالاهای سلامت محور به دلیل اینکه با جان انسان سرو کار دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و لذا نیاز به حساسیت ویژه‌ در بحث قاچاق کالای سلامت محور احساس می‌شود؛ به همین منظور و با توجه به حساسیت بحث اشتغال‌زایی و جلوگیری از ورود کالاهای ممنوع با منشا نامشخص، کمیته مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شد.

وی با ارائه آماری از کشفیات کالاهای سلامت‌محور عنوان کرد: سال گذشته بیش از ٨.٥ میلیارد تومان کشفیات کالای سلامت محور از جمله دارو، تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل داشتیم که که عدد قابل توجهی است که اگر بازدارندگی خوبی در سطح نهادهای قضایی انجام شود شاهد کاهش این امر چه به لحاظ حجمی و چه ریالی خواهیم بود.

لزوم افزایش ضریب سهمیه دارویی فارس

داروخانه ویژه شیراز به خیابان نشاط انتقال خواهد یافت

وی در خصوص افزایش دسترسی مردم به داروهای موجود در داروخانه‌های ویژه و خاص نیز اظهار کرد: داروخانه ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز از خیابان لطفعلی خان زند به مکان دیگری انتقال داده خواهد شد که طی یکماه آینده در خیابان نشاط به بهره برداری می‌رسد.

لزوم تشدید نظارت‌ها بر حوزه گیاهان دارویی و عطاری‌ها

راعی به اقدامات حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: به دلیل وقوع تخلفاتی در این بخش، نظارت تشدید شده، به‌گونه‌ای که حدود ۷۰۰ عطاری، ۷۶۰ باشگاه ورزشی، سه سلامتکده و ١٢٠ داروخانه منتخب در سطح این دانشگاه بازرسی و پایش می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید براینکه فروشگاه‌های لوازم ورزشی و عطاری‌ها مجاز به فروش مکمل‌های غذایی و دارویی نیستند، اعلام کرد: شهروندان در صورت نیاز باید تنها به داروخانه مراجعه کنند؛ با پزشکان و شرکت‌های پخش نیز هماهنگ شده که مکمل‌های مربوط به کودکان و شیرخشک آنها به صورت راحت‌تر توسط سامانه الکترونیکی تجویز و مصرف یارانه‌ای به دست آنها برسد.

راعی در پایان گذری هم بر حوزه گیاهان دارویی و پتانسیل موجود این بخش در فارس زد و افزود: تولیدکنندگان قبلا می‌بایست برای کوچکترین موضوع پرونده آنها به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شد که با پیگیری های انجام شده، در بخش بررسی اولیه فراورده‌های طبیعی و سنتی تفویض اختیار گرفتیم

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان